2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
نگاهی به برنامه‌های استعدادیابی تلویزیون؛ از خنداننده شو تا عصر جدید

نگاهی به برنامه‌های استعدادیابی تلویزیون؛ از خنداننده شو تا عصر جدید

با این‌كه مدت زیادی از پخش عصر جدید نمی‌گذرد، اما توانسته جایگاه ویژه‌ای در میان مردم پیدا كند و ببینندگان تلویزیون هم شاهد هنرنمایی هم‌نوعانشان باشند.

دوات آنلاین-حتما شما هم این جمله مشهور منسوب به اینشتین را شنیده‌اید كه می‌گوید: «همه نابغه‌اند. اما اگر بخواهیم در مورد نبوغ یك ماهی براساس توانایی‌اش در پریدن روی شاخه درخت قضاوت كنیم، آن ماهی خود را تمام طول زندگی‌اش یك احمق خواهد دانست.»

 

 كمتر كسی را می‌توانید بیابید كه با مفهوم این جمله مخالف باشد. قرار نیست همه ما انسان‌ها در تمام زمینه‌ها به یك اندازه توانمند باشیم. بنابراین مهم است كه هر یك از ما بكوشیم استعدادهای برتر خود را بیابیم و برای رشد و پرورش آنها وقت بگذاریم. به همین دلیل وقتی نگاهی هم به جامعه خودمان داشته باشیم، متوجه استعدادهای متفاوت در میان اقشار مختلف خواهیم شد كه هر فردی در حوزه‌ای استعدادی دارد. اما بنا به دلایل متفاوت و این‌كه برخی از این افراد، فرصت بروز استعدادهایشان فراهم نشده است، گاهی به شكل زیرزمینی فعالیت می‌كنند و توزیع نامناسب را برای استعدادهایشان انتخاب كرده‌اند.

 

برخی افراد هم به سمت فضای مجازی پناه برده‌اند و در اینستاگرام یا كانال‌های تلگرام و ... استعدادهای خودشان را به نمایش گذاشته‌اند. رسانه ملی در سال‌های اخیر فضایی را به‌واسطه ساخت تعدادی از برنامه‌های تلویزیونی فراهم كرده تا به‌واسطه چنین برنامه‌هایی مردم استعدادهایشان را در بخش‌های مختلف نشان بدهند که در این باره می‌توان به مسابقات استعدادیابی در عرصه گزارشگری برنامه‌های ورزشی، دوبله، بازیگری، استندآپ كمدی، خوانندگی، تلاوت و ... اشاره كرد كه در این گزارش به بررسی این مسابقات پرداختیم.

 

یك و یك و یک ...

مسعود روشن‌پژوه، چهره نام‌آشنایی برای بچه‌های دهه 70 به بعد است، چون هر بار كوله سفر را می‌بندد و سراغ یكی از مدارس می‌رود و از بچه‌هایی كه توانایی‌های خاصی دارند، دعوت می‌كند جلوی دوربین هنرنمایی كنند. همزمان با این اتفاق بچه‌های دیگر مدرسه هم شروع به تشویق همكلاسی‌شان می‌كنند و با گفتن یك و یك ویک، دو و دو  و دو... مشوق او هستند تا به بهترین شكل توانمندی شخصی اش را نشان بدهد.

 

شهاب در شگفت‌انگیزان

به‌تازگی تبلیغ یك مسابقه استعدادیابی با نام شگفت‌انگیزان پخش شده که البته این اتفاق به صورت محدود پیشتر در چند مسابقه مثل خنداننده‌شو و زمانی برای خندیدن افتاده بود، اما در شگفت‌انگیزان ظاهرا دامنه استعدادیابی در آن بر خلاف نمونه‌های مشابه، به یك رشته محدود نمی‌شود. آن چنان كه در تبلیغ این برنامه آمده، شهاب حسینی یكی از این مربی‌ها است .

 

هنرنمایی كمدین ها

خنداننده شو بخش جذابی از دل مجموعه خندوانه بود كه به معرفی استندآپ كمدین‌های جوان می‌پرداخت.

این مسابقه برای انتخاب بهترین خنداننده از میان مردم برگزار می‌شد و تفاوت آن با مسابقه خنداننده برتر كه در فصل 2 اجرا شد این بود كه شركت‌كنندگان خنداننده برتر از میان هنرپیشگان مشهور سینما و تلویزیون بودند، ولی خنداننده‌شو شركت‌كنندگان را از میان مردم عادی انتخاب می‌كند.

 

كشف حنجره عبدالباسط

یكی از مسابقات تلویزیونی كه با محوریت قرائت قرآن روی آنتن شبكه قرآن و معارف اسلامی روی آنتن رفته، اسرا است كه در این مسابقه نوجوانان با یكدیگر در حوزه تلاوت با هم رقابت كرده و مورد داوری قرار می‌گرفتند. در واقع این مسابقه شرایطی پیدا كرد تا كشف حنجره‌های عبدالباسط را داشته باشد كه با اقبال زیادی هم از سوی نوجوانان رو‌به‌رو شده است. این مسابقه ایده جذابی داشت.

 

یك مسابقه دیدنی

احسان علیخانی كه بیشتر به عنوان مجری برنامه ماه عسل مطرح است، تصمیم گرفت با مجموعه‌ای روی آنتن بیاید كه بتواند فرصتی برای همه اقشار جامعه فراهم كند تا اگر در حوزه‌های ورزشی، سرگرمی، هنری و ... استعداد دارند در این برنامه حضور داشته باشند. با این‌كه مدت زیادی از پخش این برنامه نمی‌گذرد، اما توانسته جایگاه ویژه‌ای در میان مردم پیدا كند و ببینندگان تلویزیون هم شاهد هنرنمایی هم‌نوعانشان باشند. در این برنامه چهار داور استعدادهای مردم را مورد قضاوت و داوری قرار می‌دهند.

 

آقای گزارشگر چه كسی است؟

یكی از مسابقات جذاب شبكه سه كه منجر به استعدادیابی جوانان در حوزه گزارشگری فوتبال شده است، آقای گزارشگر است. این مسابقه جزو برنامه‌های پربیننده بود كه علاقه‌مندان در حوزه گزارشگری فوتبال در معرض قضاوت كارشناسان و گزارشگران با تجربه باید بخشی از یك مسابقه را گزارش می‌كردند.  این مسابقه توانست استعدادهای حوزه گزارشگری در فوتبال را شناسایی كند.

 

ستاره ساز و هنرپیشه در مسیر

همه جای كشور پر از استعداد فوتبال است. فرقی نمی‌كند؛ چه شهرهای بزرگ، چه شهرهای كوچك و چه روستاها.  برنامه ستاره‌ساز كه به‌زودی روانه آنتن شبكه سه می‌شود، قرار است ستاره‌های تیزپای آینده در حوزه فوتبال را شناسایی كند به همین دلیل این برنامه تلاش دارد فرصتی برای جوانان فراهم كند. در میان همه برنامه‌های استعدادیابی تلویزیونی تاكنون كمتر كسی به فكر ساخت یك برنامه تلویزیونی افتاده كه در آن بنا باشد استعدادهای هنرپیشگی را از سراسر ایران دور خود جمع كند، اما محمدمهدی عسگرپور تصمیم گرفته برنامه هنرپیشه را به زودی برای شبكه نسیم تهیه كند. البته چند سال پیش مسابقه ستاره‌20 با هدف استعدیابی در زمینه بازیگری سینما و تلویزیون از شبكه نمایش پخش شد.

 

صدای ششدانگ خوانندگان

ممكن است این سؤال برایتان شكل گرفته باشد كه آیا رسانه ملی در حوزه خوانندگی هم فرصتی برای جوانان مهیا كرد یا نه؟ باید پاسخ مثبت به این ماجرا داد و گفت شبكه نسیم با پخش برنامه شب كوك با اجرا ی باربد بابایی و داوری فریدون آسرایی، مهدی یغمایی، پوریا حیدری و فرهاد برنجان برای جوانان محفلی فراهم كرد تا اگر در حوزه خوانندگی استعدادی دارند، بیایند و در این حوزه تست صدا بدهند.

 

منبع: جام جم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.