2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
چگونه جای زخم‌ها را از بین ببریم؟

چگونه جای زخم‌ها را از بین ببریم؟

در صورتی که زخمی در بدن ایجاد شود و آن طور که انتظار داریم جای آن ترمیم نشود ، شاهد ایجاد اسکار یا جوشگاه ( جای زخم ) در اعضاء بدن خواهیم بود .

دوات آنلاین-دیدن صورتی پر از آثار ناشی از جای جوش، یکی از اتفاقات بسیار آزاردهنده برای آقایان و بخصوص خانم‌های جوان محسوب می‌شود.داشتن چنین پوستی، تاثیر زیادی در کاهش اعتماد به نفس هر جوانی خواهد داشت. این اثرات روانی منفی به حدی آزاردهنده است که بسیاری از افراد حاضرند برای رفع جای جوش‌ها به خصوص در ناحیه صورت، تن به روش‌های سخت و پرهزینه بدهند تا شاید رویای داشتن پوستی صاف و زیبا را به واقعیت تبدیل کنند. با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در این باره با دکتر بابک ساعدی ، فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت وگو کرده است .

 

وی در این باره می گوید: در صورتی که زخمی در بدن ایجاد شود و آن طور که انتظار داریم جای آن ترمیم نشود ، شاهد ایجاد اسکار یا جوشگاه ( جای زخم ) در اعضاء بدن خواهیم بود .

 

دکتر ساعدی ادامه داد : برطرف کردن جای زخم در درجه اول بستگی به نوع و وسعت آن دارد . در زخم های عمیق ، ترمیم آنها معمولا با ایجاد اسکار همراه است . این فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت عنوان کرد : در صورت ایجاد زخم های سطحی اگر تمهیدات لازم مانند انتخاب روش مناسب برای ترمیم، درمان با آنتی بیوتیک مناسب و... انجام شود معمولا نتیجه ترمیم همراه با اسکار نمی باشد . وی اظهار کرد : وقتی زخم عمیق در بدن ایجاد شده باشد، ترمیم در لایه‌های متعدد باید انجام شود و بعد از اینکه ترمیم صورت گرفت از داروهای ضد اسکار استفاده می‌گردد که اکثرا از جنس سیلیکون هستند تا از باقی ماندن نقاط ترمیم نشده زخم خودداری شود . دکتر ساعدی بیان کرد : تغدیه مناسب نیز در ترمیم بهتر زخم بی تاثیر نیست به گونه ای که اگر افراد از یک رژیم غذایی سالم که حاوی ویتامین های مختلف بخصوص ویتامین C و روی باشد، استفاده کنند در ترمیم بهتر نقش مهمی دارد .

 

این استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران یاد آور شد : زخم ها به تدریج در عرض شش ماه تا یک سال حالت بالغ یا طبیعی اسکار را دارند .

 

وی بیان کرد : برخی از افراد در صورت بروز زخم ، بدن شان خاصیت اسکارسازی دارد یعنی خاصیت بدن آنها به گونه ای است که در حالت ترمیم ، گوشت اضافه یا در قسمت زخم ایجاد می شود یا از جای زخم نیز فراتر مشاهده می شود .

 

دکتر ساعدی اضافه کرد : در صورتی که در حالت ترمیم گوشت اضافه در قسمت زخم ایجاد شود به آن اسکار هیپرتروفیک و در صورتی که از جای زخم فراتر رود اسکارکلویید می گوییم .

 

این فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت عنوان کرد : در صورتی که در حالت ترمیم، گوشت اضافه از محل زخم فراتر رود علاوه بر درمان های ذکرشده می توان از درمان های دیگر که شامل تزریق کورتن در ضایعه، استفاده از پوشش سیلیکونی ، استفاده از داروهای خاص از این مشکل جلوگیری کرد و در موارد شدید نیز می توان از لیزر و رادیو تراپی نیز بهره برد . وی بیان کرد : در صورتی که اسکار باعث بدشکلی اندام گردد یا در کارکرد طبیعی اعضاء بدن مداخله ایجاد نماید از روش های مختلفی مانند کوچک کردن جای جوشگاه که به آن " درموابریشن " گفته می شود بهره می بریم یا جای زخم ها را برداشته یا جهت زخم ها را تغییر می دهیم تا از طرق مختلف بتوان ظاهر اسکار را تاحدودی قابل قبول در آورد . دکتر ساعدی خاطرنشان کرد: در کنار همه راه های درمانی، همیشه پیشگیری بهتر است. بدین صورت که باید مراقب باشیم تا دچار جراحت نشویم و در صورت ایجاد زخم نیز از درمان مناسب استفاده کنیم . این فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت در پایان گفت : با توجه به اینکه در آستانه سال نو و رفتن به مسافرت می باشیم توصیه می شود هموطنان اقدامات ایمنی را رعایت کرده تا افراد دچار حادثه و ایجا زخم نشوند و در سلامتی کامل باشند .

 

منبع: آفتاب یزد

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.