2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
دستور پخت سمنوی خانگی و سنتی  برای سفره هفت سین + خاصیت‌ها

دستور پخت سمنوی خانگی و سنتی برای سفره هفت سین + خاصیت‌ها

چگونه در خانه سمنوی سنتی بپزیم؟ جواب این سوال به علاوه خاصیت‌های این خوراکی خوشمزه در این مطلب آمده است.

دوات آنلاین-سمنو یکی از خوراکی‌های بسیار مقوی و لذیذی است که جزء سفره هفت سین عید نوروز است و با هیچ چیز دیگری جایگزین نمی‌شود. سمنوی سنتی و خانگی را با کمی حوصه می‌توانید درست کنید. دستور پخت آن را بخوانید:

 

در ایام قدیم سمنو را به مقدار زیاد درست می‌کردند و خوراکی بود که در سفره‌های هفت سین سرو میشد و مورد استفاده قرار می‌گرفت. در واقع یکی از خوراکی هایی بود که با آن از مهمان‌ها پذیرایی می‌کردند.

 

این خوراکی مقوی و لذیذ در حال حاضر کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آن فقط به عنوان یک نماد در سفره هفت‌ سین استفاده می‌شود.

 

اگر از جمله خانم‌هایی هستید که به سنت‌ها و البته تغذیه اعضای خانواده حساس هستید توصیه می‌کنیم که خودتان سمنو را بپزید. لازم به ذکر است اگر سمنو را در یخچال نگهدارید می‌تواند مدت طولانی از آن استفاده کنید و حتی مانند گذشته با همان سمنو از مهمانها پذیرایی کنید.

طرز تهیه سمنوی سنتی در خانه

مواد لازم برای پخت سمنوی سنتی

گندم

آرد سبوس‌دار  مثا آرد نان سنگک

آب

 

توجه داشته‌ باشید آردی که استفاده می‌کنید باید سه برابر گندم باشد.

 

دستور پخت سمنوی خانگی

در مرحله اول گندم قابل رشد یا همان گندم برای جوانه زدن را تمیز بشویید و بعد خیس کنید. توجه داشته باشید از آنجایی که این گندم برای سبزه درست کردن نیست و قرار است آن را تبدیل به خوراکی کنید بنابراین در بهداشت آن باید خیلی توجه کنید بنابراین وقتی گندم را شستید آن را در ظرفی ریخته و پر از آب کنید 5 بار در روز باید آب آن را عوض کنید. به مدت چهار روز این کار را بکنید تا گندم‌ها جوانه بزند و جوانه‌ها کمی رشد کند.

 

البته رشد جوانه ها به چند عامل مانند دمای هوای خانه شما، میزان نوری که گندم ها دریافت می‌کنند بستگی دارد. بنابراین باید نسبت به آن دقت داشته‌ باشید.

 

جوانه‌ها نباید خیلی رشد کند و تبدیل به ساقه گندم شود. چهار روز که گفته شد تقریبی است.

 

وقتی جوانه‌ها آماده شد آن را چرخ کنید. البته اگر آن را بکوبید قطعا بسیار بهتر است و طعم بسیار لذیذتری خواهد داشت. کوبیدن باعث می‌شود شیره جوانه کم‌کم و با ادغام با سایر مواد خارج شود.

 

بیشتر بخوانید: خوراکی‌های هفت سین چه خاصیت‌هایی دارند؟

 

اگر هم از چرخ گوشت استفاده می‌کنید دو بار آن را چرخ کنید. بعد درظرفی دیگر قرار  دهید و آن را بشویید تا شیره آن جدا شود و سپس آن را از صافی رد کنید. باید آب زیادی از شیره بگیرد.  

 

شیره را دور نریزید. کمی از آن را با آرد مخلوط کنید. شعله اجاق را روشن کنید و آرد مخلوط شده با شیره را در ظرفی که از قبل آن را با فرچه روغن مالی کرده‌اید  روی اجاق قرار دهید.

چگونه در خانه سمنو بپزیم

مرتب هم بزنید. باید این کار را با صبوری و بسیار زیاد انجام دهید هر وقت احساس کردید که آب آن کم شده و سمنو در حال سفت شدن است آب شیره را به آن اضافه کنید. این کار را در چندین مرحله انجام دهید.

 

بیشتر بخوانید: به جای سبزه هفت سین عید سبزی بکارید + آموزش کاشت سبزی

 

همانطور که گفته شد باید در این کار بسیار صبور باشید. البته درست کردن سمنو به تنهایی کار سختی است و حتما باید کمک داشته‌ باشید چون باید حدود 18 ساعت روی شعله مدام ان را هم بزنید.

 

سمنو باید قرمز قهوه ای شود وقتی به این مرحله رسید سمنوی شما آماده‌ است،

 

شعله را خاموش کنید و دوباره هم بزنید تا  سمنو از حرارت بیفتد اما نباید سرد شود. فقط باید از حرارت شعله آن کم شود. این کار را به مدت دو دقیقه انجام دهید و بعد سمنو را دم بگذارید. اجازه دهید 5 ساعت در حالت دم بماند.

 

به هیچ وجه شکر یا عسل به سمنو اضافه نکنید. شیرینی گندم زیاد است و با توجه به چرخه‌ای که طی کرده‌ است شیرینی آن بیشتر چشیده می‌شود بنابراین لازم نیست چیزی به آن اضافه کنید.

 

سمنو را به عنوان یک خوراکی و محصول برای پذیرایی در ایام نوروز استفاده کنید. هربار که سمنو را می‌خواهید سرو کنید می‌توانید آن را در یک ظرف دربسته در مایکروفر گرم کنید یا اینکه می‌توانید آن را روی شعله غیرمستقیم روی اجاق گرم و میل کنید.

 

سمنو را با پسته، بادام و گردو می‌توانید تزئین کنید. 

سمنو چه خاصیت هایی دارد

فواید سمنو چیست

سمنو دارای ویتامین‌های B1، B2، B3، A،E و اسید فولیک است.

 

ویتامین E که در سمنو به مقدار قابل توجهی وجود دارد نقش مهمی در مبارزه با رادیکال‌های آزاد دارد.

 

جوانه‌ها از جمله جوانه گندم، دارای مقدار قابل توجهی فیبر و آب هستند که مصرف منظم آن ها مانع بروز یبوست می‌شود، ضمن این که سمنو سرشار از انر‍ژی هم هست.

 

سمنو همچنین حاوی مواد معدنی مهمی از جمله فسفر، روی، سلنیوم و پتاسیم است، روی ماده معدنی است که در عملکرد صحیح سیستم ایمنی، رشد کودکی و دوران بلوغ نقش دارد، سلنیوم ماده‌ای است که ویژگی آنتی اکسیدانی دارد و پتاسیم در تحریک ‌پذیری، انتقال و تولید انرژی مفید است.

 

سمنو برای رشد و تقویت مو و پوست بسیار مفید است.

آیا سمنو برای زنان باردار مفید است

سمنو برای زنان باردار

اسید فولیک یکی از ویتامین‌هایی است که به مقدار قابل توجهی در سمنو موجود است و با توجه به این که در بارداری نیاز به اسید فولیک افزایش می‌یابد مصرف سمنو یکی از مواد غذایی مناسب برای این دوران محسوب می‌شود زیرا فولات در سنتز ماده ژنتیکی سلول‏‌های در حال تقسیم، سنتز پروتئین، رشد و تکامل جنین نقش دارد.

 

به سمنو یکی از بهترین انتخاب‌های غذایی به ویژه در وعده صبحانه برای زنان باردار، کودکان و نوجوانان است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.