2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
راهنمای کامل نگهداری گل و گیاه در آپارتمان

راهنمای کامل نگهداری گل و گیاه در آپارتمان

به دلیل وجود کلر در آب لوله کشی بهتر است از ریختن آب لوله کشی برای آبیاری استفاده نکنیم . بلکه 3-2 ساعت آب را در محیط خانه قرار داده و بعد برای آبیاری از آن استفاده کنیم تا کلر آن ته نشین شود .

دوات آنلاین-اگر شما هم علاقه دارید در خانه و آپارتمان‌تان گل و گیاه نگه دارید باید بدانید این کار اصول اولیه‌ای دارد که برای خیلی از گیاهان و گل‌ها مشترک است. پس ابتدا این قواعد را رعایت کنید:

 

نور کافی برای گلخانه

برای رفع این مشکل کمی خاک را با آب مخلوط کنید و روی شیشه گلخانه خود بریزید . در زمستان نیز با آمدن باران مخلوط آب و خاک شسته شده و نور کافی به گل ها می رسد .

از چه آبی برای آبیاری استفاده کنیم

1- به دلیل وجود کلر در آب لوله کشی بهتر است از ریختن آب لوله کشی برای آبیاری استفاده نکنیم . بلکه 3-2 ساعت آب را در محیط خانه قرار داده و بعد برای آبیاری از آن استفاده کنیم تا کلر آن ته نشین شود .

 

2- اگر تخم مرغ آبپز کردید آب آن را دور نریزید . چون به دلیل دارا بودن املاح معدنی بهترین آب برای گلدان های شما می باشد .

 

3- اگر خواستید آب آکواریوم ماهی را عوض کنید ؛ آب آن را دور نریزید ؛ زیرا بهترین کود برای گل ها می باشد .

 

4- آبی که در آن سبزی شسته اید ، بهترین آب برای گلدان ها می باشد .

 

غذا دادن به گلدان ها

همانطور که می دانید گیاهان علاوه بر آب احتیاج به غذ دارند . برای این منظور هر شش بار که به گلدان آب داده اید ، یکبار باید به گلدان غذا بدهید . که در تابستان این مدت کمتر و در زمستان این مدت طولانی تر می شود .

 

اگر گیاه براثر بی آبی خشک شد چه باید بکنیم

اگر بدلیل رفتن به مسافرت گلدان شما خشک شد با یکبار آبیاری آب مورد نیاز گلدان تامین نمی شود . زیرا وقتی گیاه را از گلدان خارج می کنید می بینید که تمام قسمت های خاک خیس نیست . به همین خاطر ظرفی را پر از آب کنید و گلدان را درون آب قرار دهید . بصورتی که تا نیمه گلدان در داخل آب قرار بگیرد با اینکار گیاه آب مورد نیاز خود را از طریق ریشه جذب می کند .

 

برای جلوگیری از شته

می توانید یک عدد سیر را درون گلدان خاک کنید . این کار برای این است که شته جرأت نزدیک شدن به گل را پیدا نکند .

 

درمسافرت نگران آبیاری گل ها نباشید

روش اول : قبل از مسافرت یک تشت بزرگ پلاستیکی ویا وان حمام را برای گل ها اختصاص دهید . به این صورت که حوله ای داخل تشت و یا وان حمام پهن کنید و آن را کاملاٌ خیس کنید . سپس تمام گلدان ها را روی حوله قرار دهید . با این کار با خیال راحت به مسافرت بروید و نگران آبیاری گل ها یتان نباشید .

 

 روش دوم : یک بطری نوشا به را پر از آب کنید و آن را وارونه داخل خاک کنید به صورتی که سر شیشه داخل خاک شود . به این ترتیب گلدان شما مدتی از آب ذخیره شده ی داخل بطری استفاده می کند .

 

دستگاه بخار برای گلدان ها بسازید

در زمستان گلدان ها احتیاج به بخار دارند به این منظور دستگاه بخار را داخل گلخانه قرار دهید ، (البته بدون داروی بخور،) زیرا برای شادابی گلدان ها ، بخار بسیار مناسب است و در تابستان باید گیاهان خنک باشند پس باید گلدان ها در جایی قرار بگیرند که باد کولر آنها را خنک کند .

 

آب پاش برای گل ها

اگر فرصت داشته باشید ، سعی کنید همیشه با آب پاش بر روی خاک آب بپاشید . در ضمن با آب پاش برگ گیاهان را آب پاشی کنید . برای شادابی گیاهان بسیار مفید است .

 

 استفاده از قرص ldبرای رشد بهتر گل ها

تجربه نشان داده است که اگر هر چند وقت یکبار برای هر گلدان یک عدد قرص ldرا در آب حل کنید و به گلدان ها بدهید ، در رشد آن ها تأثیر به سزایی دارد .

 

تمیز کردن برگ گل ها

1- برای تمیز کردن و زیبایی گل ها می توانید از گلیسیرین استفاده کنید . جند قطره گلیسیرین را روی پارچه ی نرمی بریزید . سپس گلها را تمیز کنید . تأثیر گلیسیرین را روی برگ گلها امتحان کنید .

 

2- از مخلوط مساوی آب و شیر استفاده کنید . پارچه ی نرمی را آغشته به مخلوط آب و شیر کنید و برگها را تمیز کنید .

 

 فاصله بین گلدان و بشقاب زیر آن

همانطور که می دانید اگر گلدان داخل بشقاب باشد و آبی که از گلدان خارج می شود در بشقاب جمع شود ، باعث از بین رفتن ریشه گیاه می شود برای اینکه آب داخل بشقاب جمع شود ، باعث از بین رفتن ریشه گیاه می شود برای اینکه آب داخل بشقاب به ریشه گیاه نرسد . باید بین گلدان و بشقاب فاصله بیندازید . برای این منظور سنگ مرمر یا سنگ سفیدی را به تکه های کوچک بشکنید . برای هر گلدان 3 تکه سنگ در سه جهت گلدان قرار دهید تا گلدان روی سنگ ها قرار بگیرد .

 

قلمه زدن گلها

برای قلمه زدن گلها می توانید از ماسه استفاده کنید . ساقه ی گیاه را به اندازه ی 3-2 سانتیمتر داخل ماسه قرار دهید و هر روز به آن آب بدهید ، تا ریشه کند . بعد از ریشه کردن به گلدان اصلی منتقل کنید . بهتر است روی ظرف قلمه را با پلاستیک فریزر بپوشانید تا زودتر ریشه کند .

 

اگر قلمه را خواستید درون آب قرار دهید ، درون ظرف آب یک حبه قند بیندازید تا غذای گیاه تأمین شود .

 

نگهداری گلهای تزئینی برای چند روز

برای اینکه گلهای تزئینی مدت بیشتری عمر کنند داخل آب گلدان یک حبه قند بیندازید ، تا غذای آن تأمین شود .

 

 تمیز کردن گلدان ها

اگر گلدان های بلوری و سرامیک شما جرم گرفته باشند ، درون گلدان سرکه یا آب نمک غلیظ بریزید بعد از چند ساعت گلدان را بشویید کاملاٌ تمیز می شود .

 

از بین بردن کرم های داخل خاک

اگر دیدید که خاک گلدان شما کرم دارد برای از بین بردن کرم داخل خاک به این روش عمل کنید : تشتی را تا نیمه پر از آب کنید . سپس گلدان را درون آب قرار دهید به صورتی که تا نیمه گلدان آب باشد . نصف روز به همین صورت بگذارید بماند با وجود آب چون کرم ها نمی توانند نفس بکشند . از ته گلدان داخل آب می شوند . به این صورت کرم ها از بین می روند . باید توجه داشته باشید که بین کف گلدان و تشت آب چند سانتیمتر فاصله ایجاد شود .

 

راست ماندن گلها

می دانید گل ها همیشه به سمت نور بر می گردند . به همین منظور هر چند وقت یک بار گلدان را بر گردانید . به این صورت که گل بسمت نور متمایل می شود . برای راست شدن گل ، گلدان را هر چند وقت یکبار بچرخانید تا کجی آن از بین برود .

 

 استفاده از قرص آسپرین برای رشد گیاهان

می توانید 1 عدد قرص آسپرین را در آب حل کنید ، و هر چند وقت یکبار به گلدان ها بدهید برای رشد گیاهان بسیار مناسب است .

 

 بیشتر کردن عمر گل نرگس

برای اینکه عمر گل نرگس بیشتر شود . یک عدد جو داخل ساقه ی گل نرگس فشار دهید و داخل آب بگذارید .

 

برای خشک کردن برگ سرخس وسایر برگ ها

اگر می خواهید برگ های زیبا را خشک کنید اتاقی را انتخاب کنید که بچه به آن وارد نشوند . یک روزنامه را روی زمین پهن کنید برگها را روی روزنامه بپیچید . ویک برگ روزنامه ی دیگر روی برگ ها قرار دهید .

 

 سپس یک پتو را چهار لا کرده و روی روزنامه بگذارید وتا دوهفته سراغ آن ها نروید . بعد از دو هفته می توانید برگ های زیبا و خشک شده را جمع کنید .

 

منبع: zendegionline.ir

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.