2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
نحوه مراقبت و نگداری از گل یاس رازقی در خانه

نحوه مراقبت و نگداری از گل یاس رازقی در خانه

این گیاه هم شاخه‌های زیبایی دارد. هم خوشبو است و هم گل‌هایش بسیار دیدنی هستند. تازه بعضی‌ها با گل‌های این گیاه برای خودشان دمنوش درست می‌کنند و از نوشیدن آن لذت می‌برند.

دوات آنلاین-نگهداری گل و گیاه در خانه نه تنها به زیباتر شدن فضای منزل کمک می‌کند بلکه در ایجاد احساس آرامش و سلامت روان نیز نقش و تاثیر بسیار مهمی دارد. یکی از گیاهانی که برای نگهداری در خانه می‌تواند گزینه مناسبی باشد یاس رازقی است. این گیاه هم شاخه‌های زیبایی دارد. هم خوشبو است و هم گل‌هایش بسیار دیدنی هستند. تازه بعضی‌ها با گل‌های این گیاه برای خودشان دمنوش درست می‌کنند و از نوشیدن آن لذت می‌برند.

 

یاس رازقی که به آن  یاس عربی هم گفته می شود در واقع گیاهی بالارونده است که بیشتر در جنوب و جنوب غرب آسیا و در کشورهایی مانند فیلیپین، هند، میانمار، سری لانکا یافت می‌شود.

 

جالب است بدانید این گیاه گل ملی کشور فیلیپین و یکی از سه گل ملی کشور اندونزی است. حالا با شرایط نگهداری این گیاه در خانه آشنا شوید:

شرایط نگهداری

– نور

این گیاه را در مکانی با آفتاب کامل و مستقیم یا در مکانی نیم سایه – نیم آفتاب بکارید. درست است که گیاه در سایه هم به خوبی رشد می‌کند و گل می‌دهد اما برای بیشترین گل دهی و پرپشت شدن، باید آن را در آفتاب مستقیم بکارید. اگر یاس رازقی‌تان را به درون خانه آورده اید، آن را در کنار پنجره‌ای با آفتاب مستقیم بگذارید.

 

– آبیاری

دفعات آبیاری به مقتضای فصل و درجه حرارت محیط فرق می کند. درتابستان بویژه در موسم گل دادن باید روزی یکبار به آن آب داد. حتی آبی که به آنها داده میشود نیز نباید قلیائی و دارای مواد آهکی باشد. در تهران وشهرستانهای مرکزی نیز می توان برای خنثی کردن اثرات زیان بخش آب آهکی وقلیائی یک قطعه زاج سیاه (سولفات آهن ) در کنار گلدان گذارده هنگام آبیاری آب را روی آن بریزید.

 

– دما

یاس رازقی از سرما و یخبندان خوشش نمی‌آید پس باید آن را از معرض بادهای سرد دور نگه دارید. اگر در منطقه‌ای با زمستان‌های سرد زندگی می‌کنید قبل از شروع فصل سرما گیاه را به داخل خانه بیاورید و در کنار پنجره‌ای آفتابی قرار دهید. برای آنکه گیاهانی که در داخل خانه رشد می‌کنند را از سرمای زمستان حفظ کنید، تنها باید آنها را از معرض باد سرد دور نگه دارید و از تماس شاخسار آنها با پنجره سرد جلوگیری کنید.

 

– خاک

یاس رازقی از گروه نباتات آهک گریز میباشند بنابراین باید از خاک فاقد هرگونه آهک استفاده کنید. بطور کلی چگونگی خاک مورد استفاده برای این گیاه به قرار زیر است:

خاک برگ پوسیده درختان جنگلی ( هوموس ) ۳پیمانه، شن شسته شده ( ماسه ) ۲پیمانه، خاک معمولی باغچه ۱پیمانه.

 

– کود دهی

گیاه در فصل رشد و به خصوص در هنگام گلدهی به کود نیاز دارد پس آن را با کودهایی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه است تغذیه کنید. در پاییز و زمستان کود دهی را متوقف کنید.

 

– هرس

برای آنکه گیاه‌تان را مرتب نگه دارید و آن را تشویق به رشدی قوی و پرپشت کنید، بعد از گلدهی آن را هرس کنید. همانطور که گفتیم یاس رازقی می‌تواند بیش از اندازه رشد کند، پس هرس را فراموش نکنید. در کل یاس رازقی نیاز به هرس منظم دارد و در صورتی که هرس آن را فراموش کنید گیاه از بین رفته یا خیلی بد شکل و لاغر می‌شود. هرس باید بعد از تمام شدن گلدهی گیاه صورت گیرد اما هرس سبک در طول سال هم مشکلی ندارد.

 

تکثیر

خوابانیدن شاخه:

برای این منظور شاخه های بلند یک یا دو ساله را که در قسمت پایین بوته قرار دارند انتخاب کنید، زیر هر شاخه، گلدانی را که از ماسه نرم پر شده قرار دهید و قسمت میانی شاخه را در داخل گلدان بکارید. لازم است هرسرشاخه شامل دو یا سه جوانه باشد.

 

معمولاً یک ماه و نیم به طول می انجامد تا شاخه های خوابانیده شده کاملا ریشه دار شوند. برای سرعت بخشیدن به ریشه زایی شاخه ها بهتر است قبل از قرار دادن ساقه در ماسه، قسمتی از آن را که باید در ماسه قرار گیرد با نوک چاقو خراش بدهیم. بعد از اینکه ریشه ها تولید شدند شاخه را از پایه مادری جدا می کنیم. نهالهای جوان ریشه دار را درون گلدانهای حاوی خاک مناسب بکارید.

 

تکثیر با قلمه :

قلمه ها را باید در بهار قبل از رویش جوانه ها ازشاخه های قوی یکی دو ساله که گل داشتند ، انتخاب نمود و آنها را به مدت یک هفته درون گونی کنفی یا پارچه کرباس مرطوبی پیچید و با پاشیدن آب پارچه را مرطوب نگه داشت.

 

در پایان هفته هر ساقه را به چند قطعه به طول ده تا بیست سانتی متر تقسیم می کنیم. قلمه هایی را انتخاب کنید که دارای سه تا چهار جوانه باشند، این قلمه ها بابد حداقل به مدت 6 هفته در ماسه کاشته شوند. قلمه های کاشته شده را در سایه قرار دهید و همه روزه به آنها آب بدهید. بعد از دو ماه آنها را به گلدان اصلی یا باغچه منتقل کنید.

 

تکثیر از راه پیوند :

گل رازقی و یاس رازقی را می توان بوسیله پیوند روی یاس سفید (چمپا) نیز زیاد کرد. در بهار با پیوند شکمی یا مجاورتی و در پاییز پیوند شکافی بهتر است. حسن این طریق تکثیر آن است که چون یاس سفید را می توان تقریبأ در هر نوع آب و خاک عمل آورد و نظیر گلهای رازقی و یاس رازقی به خاک هوموسی اراضی جنگلی احتیاج ندارد و با پیوند آنها روی پایه یاس میتوان از زحمت تهیه خاک هوموس رهایی یافت و از دادن آب قلیائی نیز نگران نشد.

 

تعویض گلدان

یکی از عواملی که باعث می‌شود زیبایی گل چند برابر بیشتر به چشم بیاید انتخاب گلدان مناسب است.

 

اگر گلدان گیاه برایش کوچک شود، گل‌های گیاه شروع به ریزش می‌کنند. پس در صورتی که مشاهده کردید با وجود مناسب بودن شرایط گیاه گل‌هایش می‌ریزند، گیاه را به گلدانی بزرگ‌تر و با خاک تازه منتقل کنید تا ریشه‌ها بتوانند رشد کنند.

 

اگر واقعا به نگهداری گل و گیاه و باغبانی آپارتمانی علاقه دارید می‌توانید با کلیک روی لینک زیر انواع محصولات و کالاهایی که موردنیازتان است از پیشرفته‌تر تا ساده‌ترین ابزار باغبانی و حتی بذر گیاهان را پیدا کنید.

 

خرید آنلاین انواع لوازم باغبانی با قیمت مناسب

 

زمانی که به نظرتان رسید گلدان برای رشد بیشتر گیاه فضای خالی ندارد، زمان تعویض آن فرا رسیده است. در این هنگام ابتدا اجازه دهید خاک گلدان گیاه کمی خشک شود. سپس به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می‌شود. گلدانی تنها یک سایز بزرگ‌ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها
فاطمه 1399/08/22
درزمستان یاس بایددرخانه باشدیاخیر؟
ناشناس 1399/06/24
یاس تو گلدان آب رشد می‌کند؟
ناشناس 1399/06/03
ایا رازقی در طول سال گل میده
ازاده 1399/05/11
گل یاس من ۴روز مسافرت بودم آب نخورده خیلی پژمرده شدن برگاش کلا گیاه بی حاله چیکار کنم تا دوباره جون بگیره و سرحال بشه
ژوان 1399/03/01
با سلام چطوری به گل یاس رازقی اب بدم چند وقت یک بار
مریم توکلی فر 1399/02/26
گل یاس می افتند چرا
موجان 1398/05/06
ایا مه پاشی برای یاس رازقی نیاز میباشد یا خیر؟

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.