2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
خطر آتش‌سوزی در کمین120 هزاردانش‌آموز

خطر آتش‌سوزی در کمین120 هزاردانش‌آموز

رئیس سازمان تجهیز و نوسازی مدارس کشور اعلام کرد: 42 درصد کلاس‌های مدارس که 120 هزار دانش آموز را در خود جای داده اند، وسایل گرمایشی استاندارد ندارند.

دوات آنلاین-24 دی سال 83 در روستای سفیلان شهرستان لردگان، 13 دانش آموز در آتش سوختند. هنوز خاطره تلخ کشته شدن آن ها فراموش نشده بود که 15 آذر 91، آتش سوزی در روستای شین آباد، پاییز را برای همه ایران سخت و دردناک کرد.

 

دراین حادثه دو دانش آموز فوت کردند و 29 دختربچه دچار سوختگی شدید شدند به اندازه ای که وضعیت جسمی و روحی آن ها با گذشت شش سال هنوز هم به حالت عادی بازنگشته اما چیزی به یلدا باقی نمانده است که خبر دیگری روزهای پایانی پاییز را به کام همه تلخ کرد: سه دانش آموز دختر در حادثه آتش سوزی مدرسه ای در زاهدان سوختند.با تکرار این حوادث تلخ ، باز هم صحبت از تجهیز مدارس با وسایل گرمایشی استاندارد و البته برخورد شدید با مقصران آتش سوزی پررنگ شد. به گزارش محمدی، خبرنگار خراسان،  وزیر آموزش و پرورش روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت : مقصران حادثه آتش سوزی مدرسه در زاهدان با شدیدترین برخوردهای اداری مواجه می‌شوند. 

 

بطحایی افزود: اتفاقی که در آن مدرسه رخ داد، از سوی دو گروه در حال بررسی است و در عین حال گروهی از مقامات قضایی هم این موضوع را بررسی می کنند. وی ادامه داد: ابتدا ما باید سهم قصور یا تقصیری را که موجب این حادثه شده است، مشخص کنیم البته بخاری که آن جا استفاده می شد و ساختمانی که به آن مدرسه اختصاص یافته بود، از نظر فنی ابهاماتی دارد که تا روز پنج شنبه(امروز) نتیجه نهایی بررسی‌ها به ما اعلام می‌شود که آیا این ساختمان تایید شده بوده یا این که عوامل مدرسه خودشان به آن نقل مکان کرده‌اند؟ وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این که متاسفانه به دلیل کافی نبودن اعتباراتی که به وزارتخانه اختصاص می یابد، هنوز مدارسی داریم که از وسایل گرمایشی خطرآفرین استفاده می‌کنند، گفت: برخی از بخاری های نفتی با وجود این که استاندارد هستند اما وجودشان در محیط مدرسه به دلیل شیطنت ها و بازیگوشی های دانش آموزان، مناسب مدرسه و کلاس درس نیست.

 

بودجه ندهیم باید مدام تنمان بلرزد

بطحایی اظهار کرد: به نظرم الان فرصت خوبی است که از مجلس خواهش کنم کمپینی برای برچیدن این وسایل گرمایشی غیراستاندارد و خطرناک از مدارس داشته باشند، در غیر این صورت با روند اعتباراتی که به آموزش و پرورش اختصاص می یابد، تا سال های آینده هم امکان جمع کردن این وسایل گرمایشی از مدارس را نداریم و باید مدام تنمان بلرزد که یک مدرسه از ۱۰۵ هزار مدرسه ای که در کشور وجود دارد، اتفاقی مشابه آن چه را  که در زاهدان رخ داد، تجربه کند. وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: طی دو هفته اخیر، جلسات متعددی داشتیم تا اوراقی را که تحت عنوان اوراق صکوک در اختیارمان قرار گرفته بود، نقد کنیم و به وسایل گرمایشی اختصاص دهیم اما متاسفانه میزان این اعتبارات جوابگوی این نیست که در یک برنامه کوتاه مدت یک تا دو ساله، این معضل بسیار ناراحت کننده را در مدارس حل کنیم.

 

120 هزار دانش آموز در معرض آتش سوزی

تکرار این حادثه تلخ برای دانش آموزان ایرانی در حالی رخ داده است که رئیس سازمان تجهیز و نوسازی مدارس کشور اعلام کرد: 42 درصد کلاس‌های مدارس که 120 هزار دانش آموز را در خود جای داده اند، وسایل گرمایشی استاندارد ندارند.

 

مهرا... رخشانی مهر، همچنین گفت: بودجه استاندارد‌سازی وسایل گرمایشی و سرمایشی مدارس به همراه تجهیز هنرستان‌ها، حدود 250 تا 260 میلیارد تومان است که حدود 30 درصدش به تجهیز هنرستان‌ها می ‌رسد و بقیه برای استاندارد‌سازی وسایل گرمایشی و سرمایشی هزینه می ‌شود. با این حال ما بارها اعلام کردیم که این میزان بودجه کفایت نمی‌کند و اعتبارات ما به هیچ عنوان کافی نیست چرا که مدارس ما مشکلات بسیاری دارند.رئیس سازمان تجهیز و نوسازی مدارس کشور با تاکید بر این که در برخی  مناطق همچون خوزستان وسیستان و بلوچستان به ناچار از بخاری‌های نفتی استفاده می شود، خاطرنشان کرد: در تلاشیم با یک برنامه زمان بندی، طی سه سال آینده بخاری‌های غیراستاندارد را از مدارس جمع و بخاری‌های استاندارد را جایگزین کنیم.

 

منبع: خراسان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.