2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
بیوگرافی سجاد افشاریان؛ بازیگر نقش آراز در سریال برادر جان

بیوگرافی سجاد افشاریان؛ بازیگر نقش آراز در سریال برادر جان

سجاد افشاریان آخرین روز فروردین 1364 به دنیا آمد. خانواده او خانواده‌ای فرهنگی است. مادرش مدیر مدرسه و پدرش معلم بود.

دوات آنلاین-سریال برادر جان سریالی پرمخاطب است که سجاد افشاریان در آن نقش آراز را بازی می‌کند. سجاد افشاریان قبل از برادر جان در سریال  نجوا شخصیت جلال شایان را بازی کرد و حسابی مورد توجه قرار گرفت. با بیوگرافی این بازیگر بیشتر آشنا شوید:

 

سجاد افشاریان آخرین روز فروردین 1364 به دنیا آمد. خانواده او خانواده‌ای فرهنگی است. مادرش مدیر مدرسه و پدرش معلم بود. او د ومین بچه خانواده است و یک خواهر بزرگ‌تر و البته برادری کوچکتر از خودش دارد. خانواد افشاریان ساکن شیراز بودند و البته مدتی هم در زمان جنگ در مهاباد زندگی کردند.

سجاد در محیطی آرام پرورش یافت. او در این باره گفته است: عکسی که از عروسی مادرم و پدرم داریم در زمان جنگ است. مادر و پدرم در دوران جنگ در مهاباد معلم بودند. برای دل خودشان و براساس اعتقادات‌شان زندگی کردند و به ما هم همین آزادگی را یاد دادند؛ به همین خاطر برای من بسیاربسیار قابل احترام هستند و همیشه سعی می‌کنم قدردان‌شان باشم و بر دستان‌شان به مهر بوسه زنم.

 

این آرامش در 6 سالگی سجاد با یک حادثه کمی به هم خورد. این حادثه یک تصادف رانندگی بود که باعث شد دو کتف و پای چپ سجاد بشکند و به‌شدت آسیب ببیند. طوری که عوارض آن حادثه هنوز هم با او هست.

 

سجاد هنوز کودک بود که احساس کرد به هنر علاقه‌مند است با این حال وقتی نوبت به انتخاب رشته در دبیرستان رسید او ریاضی فیزیک را انتخاب کرد اما هنر را فراموش نکرد.

 

سجاد در همان دوران دبیرستان در شیراز فیلمسازی را شروع کرد و به انجمن سینمای جوان رفت. او 18 ساله بود که یک سریال 18 قسمتی برای تلویزیون شیراز نوشت.

 

سجاد افشاریان پله‌های موفقیت را خیلی زود طی کرد. او هنوز 20 ساله نشده بود که  به‌عنوان داور جشنواره رشد انتخاب شد و در 22 سالگی جزو نویسندگان سریال شمس العماره به کارگردانی سامان مقدم بود.

 

او درباره فعالیتش در آن دوران گفته است: دبیرستان که بودم فیلمسازی را شروع کردم. به شکل جدی فیلم کوتاه می‌ساختم و بعدش هم به سینمای جوان رفتم. همزمان با آن تئاتر کار می‌کردم. این شانس را آوردم که از دوره راهنمایی معلم تئاتر داشتیم. آن موقع به عشق اینکه یک‌دفعه وسط کلاس بیایند و بگویند بچه‌های گروه تئاتر بیایند بیرون، خیلی‌های‌مان در این گروه‌ها فعال بودیم اما من واقعا انگیزه عجیبی برای این کار داشتم. اتودی که به من دادند تا بازی کنم، واقعا گریه کردم؛ طوری که معلم تئاتر فکر می‌کرد آن هم جزء بازی‌ام است. ادامه دادم و حتی در ۲۰سالگی داور جشنواره رشد شدم اما از زمانی که تئاتر را به صورت حرفه‌ای‌تر دنبال کردم، بحث تئاتر به حدی حالم را خوب کرد که از فیلمسازی دور شدم.

سجاد برای دانشگاه رشته ادبیات نمایشی را انتخاب کرد و در دانشگاه آزاد بوشهر درس خواند. او در این باره گفته است: من تا پیش‌دانشگاهی ریاضی خواندم و بعد در دانشگاه ادبیات نمایشی خواندم. زمانی که می‌خواستم از ریاضی به سمت نمایش بروم با مخالفت خیلی جدی خانواده‌ام مواجه شدم چون نگرانی معمول هر پدر و مادری است که مثلا فرزندشان می‌خواهد مهاجرت کند و برود تهران که چه اتفاقی بیفتد؟ یا اینکه مگر می‌شود از هنر پول درآورد؟ به هر حال هر آنچه که بود مخالف بودند. دوست داشتند مهندس شوم. زمانی که من به دنیا آمدم مادرم گفته بود خدایا شکرت یک طلبه به من دادی. بعدها به من گفت دوست داشتم تو باقیات صالحات شوی اما نشدی. خانواده‌ام به‌شدت مذهبی‌اند.

 

افشاریان نکته جالی را تعریف می‌کند و می‌گوید: ۱۴ سال است که کار تئاتر می‌کنم اما یک‌بار پدر و مادرم پای‌شان را در آن سالن‌ها نگذاشته‌اند؛ چه در شیراز و چه در تهران. هروقت والدین بچه‌های دیگر برای تماشای کار می‌آمدند کار را به آنها تقدیم می‌کردم چون حس خوبی می‌گرفتم؛ انگار والدین خودم هستند. آنها علاقه‌ای نداشتند و من هم اصراری نداشتم.

 

سینما و تئاتر تنها علایق این جوان نبود و او موسیقی را هم دوست داشت و هنوز هم دارد و در این زمینه نیز فعال است.

 

شهرت سجاد افشاریان وقتی به اوج خودش رسید که در سال 93 به عنوان نویسنده وارد گروه خندوانه شد و در بخش‌های مختلف برنامه و طراح سوالات از مهمانان و ایده پردازی ها گفتاری برنامه، بسیار موفق عمل کرد و سرپرست نویسندگان در خندوانه شد.

 

ببینندگان خندوانه او را در مسابقه استندآپ کمدی که میان حرفه‌ای‌ها برگزار شد دیدند. افشاریان در این مسابقه به مهران غفوریان باخت و حذف شد.

 

سجاد افشاریان مدت هاست به همراه پگاه آهنگرانی مجموعه فرهنگی چند منظوره بنام آپ آرت مان راه اندازی کرده که در آن کارگاه های مختلفی را برگزار می کنند. او همچنین مدیر هنری گروه موسیقی بمانی است.

 

سجاد افشاریان درباره شهرتش گفته است:راستش شهرت من اصلا یک‌شبه نبود. اینجا قصه‌های هزار و یک‌شبی زیاد اتفاق می‌افتد؛ مثلا هزار شب کار می‌کنید و یک شب آن اتفاق می‌افتد؛ البته به شرطی که هزار شب قبل از آن ماجرا، درست کار کرده باشید. این اتفاق واقعا یک‌شبه نبود؛ نزدیک به ۱۴سالی می‌شود که در زمینه‌های هنری فعالیت می‌کنم.

 

او درباره این‌که چرا تئاتر را انتخاب کرد به زندگی ایده‌آل گفته است:راستش دغدغه من بازیگری صرف نبود. از روزی که شروع کردم به عنوان نویسنده و کارگردان هم فعالیت داشتم؛ حتی زمانی که فیلم کوتاه می‌ساختم در ۱۸ سالگی مجموعه‌ای ۱۸ قسمتی را برای تلویزیون شیراز ‌ساختم. من متولد ۶۴ هستم، در ۲۲ سالگی جزو نویسندگان مجموعه «شمس‌العماره» سامان مقدم بودم. آنجا برای نویسندگی پولی به من دادند که دوبرابر کل تئاترهایی بود که در زندگی‌ام کار کرده بودم. برای همین مدت طولانی چیزی ننوشتم چون نمی‌خواستم طعم این شکل پول درآوردن روی کارم تاثیر بگذارد. دغدغه‌ام تئاتر بود چون هنر بی‌واسطه‌ای است. کشف و شهود این مدیوم را دوست دارم.

 

اگر در این زمینه کار موفقی دارم به این خاطر است که قبل از نوشتن متن به سوالات بسیاری برای خودم پاسخ می‌دهم؛ اینکه مثلا چرا می‌خواهم آن را اجرا کنم یا در چه سالی می‌خواهم آن را روی صحنه ببرم و اصلا نیاز اجرای آن چیست. این باعث می‌شود اول از هر چیزی نگاهی جامعه‌شناختی به زمان حال خودم داشته باشم؛ ضمن آنکه در تصویر معادلاتی وجود دارد که اگر به آنها تن دهید همه‌چیزتان در تئاتر از دست می‌رود. من فیلم‌های زیادی را بازی نکردم چون مناسبات انتخاب نقش آنها را دوست نداشتم؛ اینکه همه کارها را انجام می‌دادند و بعد برای یکسری نقش ارزان‌قیمت دنبال بازیگران تئاتر می‌گشتند؛ حتی ۵،۴ پروژه سینمایی را رد کردم.

 

سجاد افشاریان برخلاف تصویری که از او در ذهن‌ها نقش بسته فقط کمدی کار نکرده او گفته است:اتفاقا من با کار جدی شروع کردم. فیلمی بازی کردم به نام «حبیب‌آقا» ساخته محمد حمزه‌ای که به خاطر آن در جشنواره شهر کاندیدای نقش اول شدم که با تقدیر از من شهاب حسینی جایزه را گرفت؛ نقشی کاملا جدی در فیلمی تلخ.

 

افشاری درباره برنامه خندوانه هم گفته است: خندوانه از همان نطفه شکل‌گیری‌اش وارد زندگی من شد. درست از فصل اول و زمانی‌که طرح کامل آن توسط رامبد جوان عزیز ریخته شد. مدل من این‌طوری است یا کاری را قبول نمی‌کنم یا وقتی قبول کردم آن را با تمام ایمان و اعتقادم انجام می‌دهم. قطعا هم کار سختی است؛ مثلا اگر ۲۰۰ قسمت برنامه داریم در طی این چند ماه استندبای پروژه هستیم. گاهی اوقات بوده که ساعت پنج ضبط شروع می‌شود اما تازه همان لحظه می‌فهمیم چه کسی ‌مهمان برنامه است. من باید به سرعت معرفی مهمان را بنویسم و طراحی سوال که تا حدودی مسیر گفت‌وگو را جهت‌دهی می‌کند.

 

برنامه خندوانه به شکلی است که در آن کلی مناسبت‌های اجتماعی مطرح می‌شود. سعی ما بر این است که در پلاتوهایی از منظر دیگری به این مناسبت‌ها وارد شویم. به‌واقع خود رامبد جوان صاحب نگاه مولف است؛ به این معنا که جامعه‌شناسی بسیار قوی‌ای دارد، بسیار باسواد است و همین‌طور در تمامی شاخه‌های هنر‌های نمایشی متخصص است. حالا به اینها قدرت اجرا را هم اضافه کنید؛ پس بدون شک برنامه‌ای مثل خندوانه می‌تواند بدون نویسنده روی آنتن برود؛ حالا اگر در تیتراژ نامی از نویسنده برده می‌شود، نشان از نبوغ، اعتماد و اطمینان رامبد دارد؛ به این معنا که اثر هرچه شکیل‌تر در تمامی بخش‌ها تولید شود.

 

البته سجاد افشاریان برای جناب خان متنی نمی‌نویسد و این کار را خود محمد بحرانی انجام می‌دهد.

 

افشاریان درباره رویاهایش گفته است: رویاهای بزرگی در سر دارم که پایانی برای‌شان نمی‌بینم حتی نوبل و اسکار هم انتهای کار من نیست.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
ناشناس 1400/03/11
افتخار میکنم به کشورم که همچین هنرمندانی داره . من خودم مذهبی هستم و از جمله خانواده‌ام به‌شدت مذهبی‌اند. بسیار خوش حال شدم

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.