2024/05/06
۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
معرفی کامل فیلم سینمایی شعله ور + نقد

معرفی کامل فیلم سینمایی شعله ور + نقد

فرید پدری ست که تازه از دام اعتیاد رها شده و طلاق هم گرفته و دائما تصور این را دارد که در زندگی به آن چیزی که باید نرسیده و دنیا را مانند نامردی می‌بیند که باید از او بیزار بود.

دوات آنلاین-شعله ور یکی از فلیم‌های سینمایی است که این روزها روی پرده است، فیلمی اجتماعی که حمید نعمت اله آن را کارگردانی کرده است.

 

داستان فیلم

فیلم شعله ور داستان زندگی فرید را نشان می‌دهد که امین حیایی نقش او را بازی می‌کند. فرید پدری ست که تازه از دام اعتیاد رها شده و طلاق هم گرفته و دائما تصور این را دارد که در زندگی به آن چیزی که باید نرسیده و دنیا را مانند نامردی می‌بیند که باید از او بیزار بود. این خلق و خوی خاص فرید کمی تا قسمتی با حسادت و البته لجاجت هم در آمیخته و از او شخصی خشن و بی اعصاب ساخته که ویژگی‌های منحصر به فردی هم در این بین دارد.

او به دلایلی به طور ناگهانی به زاهدان سفر می‌کند و حالا در ناکجاآبادی ست که هیچ کس نه او را می‌شناسد و نه خبری از زندگی‌اش دارد از همین رو تصمیم می‌گیرد که دوباره متولد شده و در این شهر فرید دیگری باشد که در برابر مردم سرخورده نباشد. نوید، پسر او (با بازی دارا حیایی که در واقعیت هم پسر امین حیایی هست) به او در زاهدان ملحق می‌شود و این دو پدر و پسر زندگی تازه‌ای را در شهرهای جنوبی کشورمان شروع می‌کنند.

 

«امین حیایی»، «دارا حیایی» ، «زهرا خوشکام» و «پانته‌آ مهدی نیا» از بازیگران این فیلم 90 دقیقه‌ای هستند.

 

موسیقی فیلم ساخته سهراب پورناظری و خواننده آن همایون شجریان است.

 

آشنایی با کارگردان

نعمت‌الله فعالیت سینمایی‌اش را با دستیاری مسعود کیمیایی آغاز و با ساخت بوتیک اولین فیلم سینمایی‌اش را در مقام کارگردان تجربه کرد. او در سال ۱۳۹۲ جایزه ویژهٔ هیئت داوران جشنواره فیلم فجر را برای فیلم آرایش غلیظ بدست آورد.

 

بی پولی، خوابم می‌آد، سر به مهر، آرایش غلیظ و رگ خواب و همچنین سریال وضعیت سفید از جمله کارهای نعمت اله است.

 

نقد

روزبه رایگا که مدیر فیلمبرداری این فیلم است به بانی فیلم گفته: معتقدم شعله ور بهترین اثر حمید نعمت ا… است.

حالا خلاصه‌ای از چند نقد را در این رابطه بخوانید:

 

سایت آلبالو نوشته است: فیلم شعله ور نمی‌تواند موفقیت‌های آثار قبلی نعمت‌الله را تکرار کند ولی عملا فیلم بدی هم نیست. انتظارات از این کارگردان و همچنین پتانسیل‌های فیلم که تا حد زیادی از دست رفته‌اند بالاست و صرفا امین حیایی به‌خاطر شخصیت عجیبش در فیلم می‌تواند ماندگار باشد. نمی‌توان فیلم را ضعیف تلقی کرد و یا آن را یک اثر به یاد‌ماندنی توصیف کرد بلکه فقط می‌توان آن را یک اثر معمولی با برخی ویژگی‌های بد و خوب توصیف کرد.

یاسمن خلیلی فر در سلام سینما نوشته است: شعله ور» فیلم خوبی است اما حیرت انگیز نیست. شاید اگر کارگردان دیگری جز نعمت الله آن را ساخته بود می توانست توجه بیش تری را به خود جلب کند اما حمید نعمت الله آن قدر فیلم های خوش ساخت در کارنامه اش دارد که مقایسه هر فیلم او با فیلم دیگر قضاوت را درباره آن اثر دشوار می کند. به عقیده من «شعله ور» فیلم خوبی ست که سر و گردنی از ساخته قبلی نعمت الله پایین تر است.

هنرلند نوشته است: شعله ور بیننده را شعله ور میکند تا یک قدم جلو برود. و این ضعف داستانی این فیلم است.داستانی که برای فهمیدنش باید احتمالا رابطه ی بین الاذهانی با نویسنده برقرار کرد. ذره بین دست گرفت تا بتوان در آن گوشه‌ها یک داستانی یافت. و سینمایی که با اتکا به این مقدار متریال داستانی بخواهد روایتش را جلو ببرد مشخصا کار سختی در ارتباط با مخاطب خواهد داشت.

مهدی خرامان در سینماپرس نوشته است: مخاطب با  اثری کند اما در یک جهت روبه رو می شود، اما ای کاش مقداری از اغراق داستان کاهش پیدا می کرد و یا به این مقدار متکی به دیالوگ نبود، تا شاید کارگردان می توانست به یک موضوع مناسب حال جامعه بپردازد.

بلاگ نماوا نیز نوشته است: شعله‌ور همچنین یکی از غیرقابل‌پیش‌بینی‌ترین فیلم‌های سینمای ایران است. در هیچ سکانسی شما نمی‌توانید حدس بزنید در سکانس بعد چه می‌بینید. همه‌چیز دیوانه‌وار است. سر از زاهدان درمی‌آورد. برای یک قرص متادون سروکارش به زابل می‌رسد. با دیدن یک دکه تصمیم می‌گیرد بماند، توی نخ دختری می‌رود که تصور می‌کند چون بومی است قابل‌دسترس یک مرد تهرانی هم هست. پسرش سرش آوار می‌شود. قهرمان لعنتی‌ای که باعث نفرت او از خودش و شکست‌هایش است را می‌بیند و هرلحظه فرمان فیلم به سمتی می‌رود. منسجم نیست؟ بله منسجم نیست. «شعله‌ور» از جنس دیگری است. برای نزدیک شدن به «شعله‌ور» شاه‌کلیدهای مرسوم کار نمی‌کنند. پیشنهاد من این است: خود را به حمید نعمت‌الله بسپارید. فقط برای دو ساعت. ناخدای بی‌تجربه‌ای نیست؛ اما سفرش هم‌سفر راحتی نیست.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.