2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
انواع قهوه را چه‌طور درست کنیم؟

انواع قهوه را چه‌طور درست کنیم؟

یکی ازروش های قدیمی دم کردن قهوه که هنوز در خاورمیانه، آفریقای شمالی، ترکیه و یونان به کار می رود این است که قهوه را به همراه آب، داخل قوری می ریزند و اجازه می دهند که آرام به جوش آید. روش تهیه دقیق این نوع قهوه در ادامه آمده است.

دوات آنلاین-برای تهیه نوشیدنی قهوه، آن را می توان به صورت های مختلف دم کرد. تمام این روش ها را به چهار دسته کلی تقسیم بندی کرده اند که تفاوت این روش ها تنها به این نکته بستگی دارد که چگونه آب را به قهوه اضافه می کنند.

 

روش ترکی

یکی ازروش های قدیمی دم کردن قهوه که هنوز در خاورمیانه، آفریقای شمالی، ترکیه و یونان به کار می رود این است که قهوه را به همراه آب، داخل قوری می ریزند و اجازه می دهند که آرام به جوش آید. روش تهیه دقیق این نوع قهوه در ادامه آمده است.

 

روش تهیه:

مرحله اول: دانه‌های قهوه باید به ریزترین اندازه آسیاب شده باشند.

 

مرحله دوم: ابتدا آب سرد را درون قهوه جوش بریزید. به ازای هر فنجان قهوه معادل سه‌چهارم فنجان را با آب سرد پر كرده و داخل قهوه‌جوش بریزید. سطح آب باید تا ابتدای گردنه یا تنگی قهوه‌جوش برسد و از آن بالاتر نرود وگرنه سرریز می‌شود.

 

مرحله سوم: اكنون پودر قهوه را به آب اضافه كنید. به‌ازای هر فنجان قهوه‌خوری آب، دو قاشق چای‌خوری قهوه.

 

مرحله چهارم: می‌توانید در صورت تمایل به ازای هر دو قاشق چای‌خوری پودر قهوه، یك قاشق چای‌خوری شكر هم به قهوه اضافه كنید.

 

مرحله پنجم: وقتی شكر كاملا در آب حل شد، اجاق گاز را روشن كنید؛ با شعله‌ای متوسط رو به كم. اگر شعله زیاد باشد قهوه‌تان می‌سوزد. در این مرحله قهوه را هم نزنید.

 

مرحله ششم: پس از گذشت زمان اندكی -حدود دو دقیقه- یعنی زمانی كه حرارت به حدود 70 درجه می‌رسد، قهوه شروع به حباب زدن از كناره‌ها می‌كند. جمع شدن حباب‌ها حالتی روی سطح قهوه به وجود می‌آورد كه آن را اصطلاحا «خامه قهوه» می‌نامند. در این مرحله قهوه را از روی حرارت‌ بردارید تا حرارت و خامه كمی فروكش كنند. هرگز اجازه ندهید حرارت به بالاتر از 75 درجه برسد چون مزه قهوه بیش از حد استخراج خواهد شد.

 

مرحله هفتم: قهوه‌جوش را مجددا به آرامی و دقت روی شعله كم قرار دهید و سه بار این عمل را تكرار كنید تا خامه قهوه قوام بیاید.

 

مرحله هشتم: قهوه را به آرامی در فنجان بریزید.

 

این نوع قهوه را گاهی شیرین مصرف می کنند. برای این کار چند حبه قند داخل قوری می ریزند و می گذارند تا همراه قهوه به جوش آید. گاهی به این قهوه هل هم اضافه می کنند. قهوه ترک، به این روش تهیه می شود. قهوه به دست آمده، نوشیدنی غلیظی است که رویش کف دارد و پودر قهوه هم در ته فنجان، ته نشین شده است. قهوه اسپرسو، با تحت فشارقراردادن آب داغ تهیه می شود. این روش برای تهیه انواع نوشیدنی های قهوه به کار می رود. قهوه اسپرسو طعم متمایزی داشته و به علاوه رویش ماده خامه مانندی جمع می شود.

 

قهوه جوش موکا

در این روش از نوعی قوری به نام موکا که سه بخش دارد، استفاده می کنند. در قسمت پایینی، آب می ریزند. پس از آنکه آب به جوش می آید، با فشار وارد قسمت میانی می شود که پودر قهوه در آن قسمت قرار دارد. در نهایت، نوشیدنی قهوه در قسمت بالایی قوری جمع می شود. معمولا قوری را روی گاز می گذارند تا عملیات تهیه قهوه صورت گیرد. روشی دیگر برای تهیه نوشیدنی قهوه، قراردادن پودر قهوه داخل یک صافی است که آب جوش قطره قطره روی قهوه می چکد.

 

طعم این قهوه به میزان آب و قهوه بسیار بستگی دارد. اما کلا طعم قهوه اسپرسو از این قهوه بهتر است. در این روش با استفاده از نیروی جاذبه، آب از میان پودر قهوه عبور می کند و قهوه خوش طعمی را ایجاد می کند. در این روش از استوانه ای شیشه ای که دارای پیستون صافی داری است، استفاده می کنند. قهوه و آب جوش در استوانه با هم مخلوط می شوند (معمولا به مدت چند دقیقه) قبل از آنکه پیستون که به شکل فویل است، پایین بیاید، در این هنگام نوشیدنی قهوه در قسمت بالایی آماده ریختن است.

 

قهوه های کیسه ای نسبت به چای کیسه ای کمیاب ترند. این امر به دلیل آن است که در تهیه قوه کیسه ای باید مقدار زیادی قهوه آسیاب شده (نسبت به چای به کار رفته در چای کیسه ای) به کاربرد که از نظر اقتصادی برای تولیدکنندگان این محصولات با صرفه نیست.

 

در تمام این روش ها از مخلوط آب جوش با قهوه آسیاب شده (دانه قهوه ای که برشته و آسیاب شده است) استفاده می شود. پودر قهوه یا پشت صافی باقی می ماند یا همراه نوشیدنی داخل فنجان ریخته می شود. میزان ریزبودن دانه قهوه بستگی به نوع نوشیدنی دارد که قرار است با آن تهیه شود.

 

دستگاه برقی تهیه قوه، آب را جوش می آورند و سپس مواد لازم را بدون اینکه لازم باشد انسان کمک زیادی کند، با هم مخلوط می کنند. این دستگاه براساس برنامه زمان بندی خاصی عمل می کنند. افرادی که در تهیه نوشیدنی قهوه مهارت دارند، دانه های سبز قهوه خام و دم کردن آنها به روش سنتی را ترجیح می دهند.

 

گذر سریع دانش و تکنولوژی در این عصر اکثر دستگاه ها را برقی و مدرنیزه کرده است. نخستین دستگاه اسپرسوساز خانگی در سال ۱۸۲۲ در فرانسه ساخته شد. علاقه مندان قهوه در کشور ایتالیا هم در سال ۱۹۰۵ شاهد ساخت نخستین دستگاه اسپرسوساز تجاری در کشورشان بودند. قهوه جوش های برقی خانگی به ۲ گروه عمده تقسیم می شوند.

 

قهوه جوش های خانگی مخصوص تهیه قهوه فرانسه

این قهوه جوش ها معمولی ترین نوع قهوه جوش برقی به شمار می آیند. قهوه تهیه شده این نوع قهوه جوش، قهوه فرانسه است. باتوجه به قیمت مناسب این قهوه جوش ها، در اکثر خانه ها مورد استفاده است.

 

از این نوع قهوه جوش برای تهیه چایی هم می توان استفاده کرد. استفاده از این نوع قهوه جوش و یا قهوه ساز موکا تقریبا کیفیت یکسانی دارد و اکثرا این مدل موردتوجه قرار می گیرد. خرید این قهوه جوش به دوستانی که به تازگی مایل به خرید قهوه ساز هستند توصیه می شود.

 

قهوه جوش های خانگی اسپرسو مجهز به شیر بخار

به این گونه قهوه سازها که اسپرسو هم درست می کنند قهوه ساز اسپرسو می گویند. درحقیقت این مدل، مدل پیشرفته و کاراتر قهوه جوش ویکیوم است. اگر به کیفیت قهوه ای که درست می کنید اهمیت می دهید، استفاده از قهوه ساز اسپرسو به شما توصیه می شود.

 

بهترین روش دم کردن قهوه خوش طعم

بدون تردید افراط در مصرف هر ماده غذایی اثر خوشایندی به دنبال نخواهد داشت. بنابراین با مصرف به اندازه قهوه در طول روز از زیان های مصرف بیش از اندازه آن ازجمله بی خوابی، سوء هاضمه و بالارفتن فشار خون پیشگیری کنید.

 

نکته: مادران باردار برای اطمینان از به دنیا آوردن یک نوزاد سالم بیش از ۳ فنجان قهوه (۳۰۰ میلی گرم کافئین) در روز مصرف نکنند.

 

منبع: دکترسلام

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.