2024/05/19
۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
دلایل به وجود آمدن و راه‌های پیشگیری از کیست تخمدان

دلایل به وجود آمدن و راه‌های پیشگیری از کیست تخمدان

هر زنی ممکن است یک‌بار در طول عمرش به کیست تخمدان مبتلا شود، بنابراین ابتلا به کیست زیاد هم مهم نیست، آنچه اهمیت دارد، این است که چه کارهایی انجام دهید که ابتلا به کیست را کاهش بدهید یا در زمان بروز، آن را از بین ببرید.

دوات آنلاین-درد، اختلالات هورمونی، تغییر در سیکل قاعدگی و اختلال باروری، از مشکلاتی است که کیست تخمدان در زندگی زنان و دختران ایجاد می‌کند. کیست تخمدان اتفاق شایعی است که زنان زیادی آن را تجربه می‌کنند.

 

دلایل به وجود آمدن کیست تخمدان چیست

جام جم نوشت: کیست تخمدان کیسه‌ای پر از مایعات است که در داخل یا سطح تخمدان به وجود می‌آید. بسیاری از پزشکان معتقدند سبک زندگی در بروز کیست تخمدان تاثیر می‎گذارد. عواملی که به‌راحتی می‌توان آنها را کنترل کرد.

دلایل ایجاد کیست تخمدان

افزایش وزن

اگر اضافه وزن دارید، چربی در اطراف رحمتان جمع و مانع خون‌رسانی درست می‌شود. این اتفاق، عملکرد رحم را مختل می‌کند. با اختلال در عملکرد رحم، پیامدهای بعد از آن، یکی پس از دیگری خود را نشان می‌دهد. نظم قاعدگی به هم می‌خورد و کیست تخمدان به‌وجود می‌آید. چاقی حتی، شانس باروری را هم کاهش می‎دهد.

 

استرس

این روزها، استرس مادر امراض شده است، از سرطان گرفته تا حتی تغییر در عملکرد ارگان‌های بدن. برخی بیماری‌هایی هستند که استرس ممکن است، ایجاد کند. استرس می‌تواند بر دوره قاعدگی تاثیر گذاشته و سیکل عادی را دچار اختلال کند.

 

بیشتر بخوانید: روش‌های مختلف درمانی برای انواع میگرن را بشناسید

 

تغییرات هورمونی

اگر به هر دلیلی مشکلات هورمونی دارید، به پزشک مراجعه کنید. تغییرات هورمونی، برسیکل طبیعی قاعدگی به طور مستقیم یا بروز کیست در تخمدان به صورت غیر‌مستقیم تاثیرگذار است.

 

داروی ضدبارداری

برخی داروهای ضدبارداری باعث بروز کیست تخمدان می‌شوند. در این باره باید پزشک‌تان مشورت کنید.

سیگار کشیدن از عوامل ایجاد کیست تخمدان

استعمال دخانیات

اگر سیگار می‌کشید، همین امروز برای ترک آن برنامه‎ریزی کنید. سیگار کشیدن، احتمال ابتلا به کسیت تخمدان را افزایش می‎دهد.

 

افزایش غلظت خون

در بدن انسان‌ها، خون از قلب و از راه رگ‌ها به تمام اعضا می‌رسد، بنابراین، وقتی به عضو یا بافتی خون نرسد، آسیب می‌بیند. اگر زیاد مواد سودازا، مانند غذاهای سرخ‎کردنی یا مرغ سوخاری می‎خورید، بیشتر هم در معرض افزایش غلظت خون هستید. آلودگی هوا هم می‌تواند، خطر ابتلا به غلظت خون را افزایش بدهد. افزایش غلظت خون هم برایجاد کیست تخمدان موثر است.

 

بیشتر بخوانید: علائمی كه از شروع آرتروز خبر می‌د‌هند‌

 

رطوبت و سردی بدن

از نظر طب سنتی، بعضی از مواد خوراکی رطوبت دارند و خوردن آنها باعث تر شدن بدنتان می‌شود. رطوبت هم یکی از عوامل اصلی ابتلا به چاقی است. علاوه بر این اگر طبع بدنتان سرد است، احتمال بروز کیست تخمدان در شما بیشتر است. رژیم غذایی مناسب می‌تواند به صورت مستقیم بر کاهش سردی و رطوبت بدنتان تاثیر بگذارد.

 

راهکارهایی برای پیشگیری و کنترل کیست تخمدان

وزن‌تان را کم کنید

برای لاغر شدن لازم نیست انواع رژیم‌های غذایی عجیب و غریب هفت روزه و 40 روزه را امتحان کنید. فقط کافی است کمی خوددار باشید و به پرخوری نه بگویید. روش‌ها هم زیاد پیچیده نیستند. تا گرسنه نشده‌اید، سراغ غذا نروید. قبل از سیر شدن کامل دست از غذا خوردن بکشید. قرار‌نیست گرسنه‌بمانید، ولی لازم هم نیست بیش از حد بخورید.

 

ورزش کنید

در طول روز، حتماً ورزش کنید. برنامه‌ریزی منظمی برای ورزش داشته باشید. در هفته حداقل 150 دقیقه به ورزش اختصاص دهید. تحرک روزانه داشتن، خستگی بدن و عرق ریختن به شما خیلی کمک خواهد‌کرد.

 

بیشتر بخوانید: علت‌ها و علائم انواع بیماری‌های کبدی را بشناسید

 

بدنتان را گرم کنید

یکی از دلایل ابتلا به کیست تخمدان تری و سردی طبع بدنتان است. با تغذیه مناسب، می‌توانید بدنتان را در طبع معتدل نگه دارید. در طول روز، برنامه‎ریزی کنید و از مواد غذایی با طبع‌گرم استفاده کنید. انواع دمنوش‌ها، عرق پونه، مصرف دارچین، عسل، دمنوش زنجبیل می‎تواند کمک کند تا طبع شما گرم شود. البته مراقب باشید و زیاده‎روی نکنید.

 

بیشتر بخوانید: علائم و دلیل تشکیل سنگ مثانه و راه‌های پیشگیری و درمان آن چیست

 

تغذیه مناسب عاملی بسیار موثر

تغذیه در بروز کیست تخمدان خیلی موثر است. با یک رژیم غذایی مناسب می‌توانید به جنگ این مشکل بروید. گوشت گاو، گوشت مانده، گوشت خشک و گوشت شتر و همچنین عدس، کلم و پنیر کهنه نخورید. ماهی شور و ماهی تن مصرف نکنید.

تغذیه در پیشگیری از کیست تخمدان موثر است

این نوع ماهی‌ها سودازا هستند. کنسروها هم مواد نگهدارنده دارند و نباید مصرف شوند. به هیچ عنوان غذاهای فست‌فود نخورید. یادتان باشد انواع سس‌ها، مانند سس مایونز، خردل و کچاپ احتمال بروز کیست را افزایش می‌دهند. غذاهای نمک‎سود شده یا دودی و غذاهایی که مواد نگه‎دارنده دارند را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید. مصرف بیش از حد شیر، برنج، دوغ و ماست هم توصیه نمی‌شود. غذاهای چرب و شیرین کمتری استفاده کنید و در عوض خوراکی‌های فیبردار مثل سبزیجات، میوه‌ها و حبوبات را بیشتر بخورید. آجیل‎ها و دانه‎های روغنی را هم در رژیم غذایی خود بگنجانید.

 

رقیق‎کننده استفاده کنید

غلظت خون، بر قاعدگی شما هم تاثیر منفی می‌گذارد و باعث می‎شود سیکل دوره ماهانه‎تان نامنظم شود. ادویه‌های رقیق‌کننده، مانند زعفران، دارچین، پونه و زنجبیل می‌توانند به شما کمک کنند. آب نخود و روغن زیتون هم مفید است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.