2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روش‌های مختلف درمانی برای انواع میگرن را بشناسید؛ از میگرن چشمی و شکمی تا میگرن مزمن و خوشه‌ای + رژیم غذایی مناسب

روش‌های مختلف درمانی برای انواع میگرن را بشناسید؛ از میگرن چشمی و شکمی تا میگرن مزمن و خوشه‌ای + رژیم غذایی مناسب

میگرن انواع مختلفی دارد. میگرن چشمی، شکمی، خوشه‌ای و میگرن قاعدگی از رایج‌ترین آنها است که هر کدام روش‌های مختلفی برای درمان دارد. طب سنتی و طب سوزنی در درمان میگرن موثر هستند.

دوات آنلاین-میگرن یک اختلال شدید است که سردردهای ملایم یا شدید پشت سر هم که بیشتر آنها همراه علایمی از سیستم عصبی آتونومس است را در پی دارد. 

 

انواع میگرن

ابتدا باید با انواع مختلف این بیماری آشنا شد تا بتوان راحت تر برای هر کدام از آنها درمانی پیدا کرد.

با انواع میگرن آشنا شوید

1-میگرن چشمی

میگرن چشمی نوعی میگرن است که از دست دادن بینایی بیماران البته کمتر از یک ساعت را در پی دارد که همراه با سردرد است. طبق تحقیقات این بیماری در اثر اختلالات مغز و اعصاب و سردردهای شدید بوجود می آید و اگر درمان نشود بر چشم تاثیرات خود را می گذارد.

 

کاهش دید افراد به صورت تاری چشم و دیدن جرقه های برقی که سردردهای شدید و اختلالات مغزی را حاصل می شود از اثرات این بیماری است.

 

درمان میگرن چشمی

این نوع میگرن بسیار آزار دهنده است اما جای نگرانی نیست چون علاوه بر اینکه پس از بیست تا سی دقیقه خود به خود رفع می شود بلکه راه های درمانی برای آن وجود دارد از جمله:

 

•           مصرف داروهای پیش گیرانه میگرن تجویز شده از دکتر متخصص

•           استراحت کردن و دوری از عوامل محرکی چون مکان شلوغ یا پر نور ،نگاه کردن به صفحه کامپیوتر و...

•           گذاشتن کمپرس آب سرد روی سر

•           ماساژ پوست و کف سر با انگشتان

انواع میگرن ها درمان های متفاوتی دارند

2- میگرن همی پلژیکا

از عوارض میگرن همی پلژیکا فلج موقت یک طرف بدن، مشکل در بینایی و سرگیجه است که در کودکان و نوزادان بیشتر از بزرگسالان اتفاق می افتد.

 

درمان این نوع میگرن با مراجعه به پزشک صورت می گیرد چرا که شبیه به سکته مغزی است و پزشکان با تزریق مسدود کنندت کانال کلسیم ، آن را بهبود می بخشند

 

3- میگرن شریان باز

علت میگرن شریان باز اسپاسم شریان بازیلر که رگی خونی در قاعده مغز است ، می باشد.

 

فرد مبتلا از نشانه های زیر را داراست : سرگیجه، اختلال در بینایی، هماهنگی حرکتی ضعیف، لکنت زبان، وزوز گوش، کاهش شنوایی و هوشیاری. که برای بهبود آن از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و چند نوع دیگر باتوجه به نظر پزشک استفاده می شود.

برخی زنان به میگرن قاعدگی مبتلا می شوند

4- میگرن قاعدگی

چیزی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد سردردهای میگرنی بانوان به خاطر چرخه قاعدگی آنان است. که معمولا دو روز قبل از شروع قاعدگی شرع می شود و تا روز اول نیز ادامه می یابد.

 

5- میگرن شکمی

درد شدید شکمی، حالت تهوع و استفراغ که حتی تا ۷۲ ساعت امکان ادامه دار بودن آن است، از علائم میگرن شکمی است.

 

این بیماری معمولا به طور منظم مثلا هر چند هفته یکبار اتفاق می افتد.

 

6- میگرن وستیبولار

اگر فرد مبتلا تعادل خود را از دست بدهد و احساس حرکت زمین یا سقوط و حتی مشکلات هماهنگی در حرکت را داشته باشد ، نشانه های این نوع میگرن را داراست.

میگرن مزمن تا 15 بار در ماه تکرار می شود

7- میگرن مزمن

تعداد دفعاتی که فرد مبتلا سردرد شدید میگیرد در میگرن مزمن بیش از ۱۵ بار در ماه است که همان نوع مزمن سردرد های روزانه و همیشگی هر فرد اما با علائم شدید میگرن است.

 

8- میگرن عصبی

این میگرن به اعصاب و مشکلات آن برمیگردد . از راه های درمان میگرن عصبی می توان به :

•           استفاده از مسکن های معمولی

•           کنترل استرس

•           ورزش کردن

•           رفع کم آبی بدن

•           رژیم غذایی مناسب با حذف غذاهایی که پروتئین تیرامین دارند

•           جراحی توسط متخصص با تخریب پایانه های عصبی موجود در صورت

•           و ... اشاره کرد.

 

9- میگرن خوشه ای

سردرد شدید و یکطرفه ای که داخل یا دور یک چشم، قسمت گیجگاهی یک طرف سر و یا بطور درد در همه نقاط نام برده اتفاق می افتد از نوع میگرن خوشه ای است که حتی به سایر نقاط سر ، صورت ، گردن و شانه ها نیز منتشر می شود .

 

از علائم دیگری که همراه با علائم میگرن خوشه ای ممکن است دیده شوند عبارت اند از: قرمزی و پرخونی چشم ها، خروج اشک از چشم ها، کوچک شدن سایز مردمک چشم، ورم و یا حالت افتادگی پلک ها، تعریق در ناحیه پیشانی و صورت و گرفتگی و یا آبریزش بینی( که بیشتر این مورد ها در یک طرف هستند).

برخی داروهای گیاهی در درمان میگرن کاربرد دارند

درمان میگرن با داروهای گیاهی

نسخه های گیاهی متعددی برای تسکین سردرد های میگرنی وجود دارد که می توان موارد زیر را از بین آنها نام برد:

 

1- معجزه گل ساعتی

این گیاه دارویی در بی خوابی و اضطراب فرد نقش آرام بخشی زیادی دارد و از مهم ترین خواص آن بهبود میگرن های عصبی است.

 

2- استفاده از ریحان

با توجه به طبع گرم و خشک ریحان می تواند باعث تسکین سردرد و میگرن شود.

 

3- فلفل قرمز

ترکیبیاتی که در فلفل وجود دارد می تواند مسیر پیام های عصبی ای را که به گیرنده های درد مغز منتقل می شوند را تغییر داده و با این کار سبب تسکین سردرد های میگرنی شود.

 

4- مصرف زنجبیل

مصرف زنجبیل می تواند سردرد های میگرنی را کنترل کند و آن را بهبود بخشد ، همچین حالت تهوع ناشی از این سردرد ها را کاهش دهد .

 

5- بابونه

استفاده چای بابونه سبب آرامش و خواب بهتر و رفع استرس که باعث سردرد شده است می شود.

 

6- بهره گیری از نعنا

ترکیب موجود در گیاه دارویی نعنا درد میگرن را کنترل می نماید. با مالیدن مقداری روغن نعنا روی پیشانی نیز می توان سردرد های میگرنی را کاهش داد.

 

7- ترکیب آرام بخش

دم کرده ریحان، بابونه و آویشن برای رفع تنش و اضطراب مفید است و میگرن های عصبی را رفع می کند.

 

درمان میگرن با طب سنتی

برای بهبود میگرن با استفاده از طب سنتی با توجه به نسخه های گیاهان دارویی راه های مختلفی وجود دارد که عبارت اند از:

•           نوشیدن ترکیب یک فنجان عرق اسطوخودوس همراه همان مقدار عرق سنبل الطیب و آب که در مرور زمان شدت دردهای میگرنی را کمتر می کند.

 

•           ماساژ سر با پماد حاصل از ترکیب چند قطره آب و بادام تلخ کوبیده شده یا سرکه ، قرار دادن برش های لیمو روی پیشانی ، بو کردن ریحان و برگ نعناع در تسکین این سردرد های کمک می کند.

 

•           نوشیدن دم نوش های مختلفی مثل دم کرده ریحان یا دم نوش سوسنی و ... به رفع این سردرد ها کمک می کند .

 

•           خوردن آب چغندر و دم کرده برگ درخت گلابی نیز برای تسکین میگرن مفید است.

می توان از طب سوزنی برای درمان میگرن استفاده کرد

درمان میگرن با طب سوزنی

عملکرد فیزیکی طب سوزنی ، همان فرو کردن سوزن در بدن برای تنظیم کردن عملکرد اعضای بدن و در نتیجه درمان درد به طور طبیعی است.

 

این سوزن ها را به نقاط خاصی از بدن البته نه در سر ، گردن یا قسمت فوقانی بلکه در قسمت تحتانی بدن فرو می کنند و با این کار از انبساط رگ های مغزی جلوگیری می شود و این نوع خاص طب سوزنی به تسکین سردرد های میگرنی کمک می کند.

 

درمان میگرن با نمک

راهی آسان و تقریبا رایگان برای بهبود سردرد های میگرنی استفاده از نمک است. میل کردن ترکیب یک لیوان آب با چند قاشق آبلیمو و چند قاشق نمک ( بیشتر از آبلیمو) به تسکین میگرن کمک می کند. البته تاثیر گذار ترین نمک برای این ترکیب ، نمک صورتی هیمالایی است که با تولید الکترولیت سبب بهبود سریع میگرن می گردد.

رژیم غذایی مناسب برای درمان میگرن چیست

رژیم غذایی برای میگرنی‌ها

نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: مصرف برخی از مواد غذایی می‌تواند به درمان میگرن کمک کند یا در مواردی باعث تشدید درد شود. در نتیجه بهترین راه حل برای درمان میگرن رژیم غذایی مناسب است.

 

او تصریح کرد: افرادی که دچار میگرن هستند سبزیجاتی شامل فلفل قرمز  یا فلفل سبز تند، انواع ترشی، انواع زیتون، انواع لوبیا (لوبیای سفید، لوبیا چیتی، لوبیا سبز، باقالی) را مصرف نکنند همچنین توصیه می شود تا بیماران  مصرف گوجه‌فرنگی و پیاز را به نصف فنجان در روز محدود کنند.

 

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: میوه‌هایی مانند پرتقال، نارنگی، لیموترش، گریپ فروت، موز و آناناس بهتر است به نصف فنجان در روز محدود شوند.

 

جوزدانی ادامه داد: میگرنی ها میوه‌های خشک‌شده دارای مواد نگهدارنده مانند کشمش، خرما، قیسی، انجیر، آوکادو، خربزه، آلو قرمز و مرکبات مانند پرتقال، لیمو شیرین، لیموترش را تا حد امکان مصرف نکنند.

 

او بیان کرد: میگرنی ها می‌توانند سایر میوه‌های تازه، منجمد، کمپوت‌شده و آب‌میوه‌ها را مصرف کنند.

 

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت:محصولات لبنی غیر مجاز برای افراد میگرنی نیز شامل اکثر پنیرها، خامه، شیر پرچرب و شیرکاکائو است و شیر کم‌چرب، شیر هموژنیزه با یک درصد چربی، پنیر خامه‌ای، ماست کم‌چرب (نصف فنجان در روز) و انواع تخم‌مرغ موادغذایی مجاز برای مبتلایان به میگرن محسوب می شوند.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.