2024/05/03
۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
معرفی سریال جلال که در دهه  فجر از شبکه یک پخش می‌شود + خلاصه داستان و بازیگران

معرفی سریال جلال که در دهه فجر از شبکه یک پخش می‌شود + خلاصه داستان و بازیگران

سریال جلال درباره وقایع تاریخی سال‌های 39 تا 56 در آذربایجان شرقی است. خلاصه داستان، اسامی بازیگران و ساعت پخش و تکرار آن در این مطلب آمده است.

دوات آنلاین-سریال جلال سریالی تاریخی است که در دهه فجر از شبکه یک سیما پخش می‌شود و از تولیدات صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی است.

 

حسن نجفی سریال جلال را کارگردانی کرده و تهیه کنندگی آن برعهده مهدی کریمی بوده است.

نمایی از سریال جلال که در دهه فجر پخش می شود

خلاصه داستان سریال جلال

سریال جلال مربوط به وقایع  سال های ۱۳۳۹ تا ۱۳۵۶ است و قیام مردم آذربایجان شرقی را در این سال ها نشان می‌دهد.

 

به گفته رییس صدا و سیمای استان آذربایجان شرقی هدف از تولید این سریال نشان دادن زندگانی مردم در زمان رژیم پهلوی و مبارزات مردم انقلابی ایران و پیروزی انقلاب اسلامی است.

نمایی از سریال جلال که در دهه فجر پخش می شود

بازیگران سریال جلال

سریال جلال از جمله سریال‌های پربازیگر و بسیار خوس ساخت است. این سریال در ۱۱۰ لوکیشن مختلف تصویربرداری شده و ۲۰۰ بازیگر شامل بازیگران ملی و منطقه ای در آن بازی کرده‌اند.

 

حمیرا ریاضی، عمار تفتی ، هادی افتخارزاده ، مهران رجبی ، رضا آبپاک ، ثنا پورسعیدی ، کامیار شکیبائی ، فاطمه شکری ، حامد منافی ، و... از بازیگران این سریال هستند.

 

حمیرا ریاضی سال 98 در سریال بوی باران نیز بازی کرده بود که آن سریال هم از شبکه یک پخش شد. او در آن سریال نقش وکیل را داشت. ریاضی متولد 28 خرداد 1346 در تهران  و همسر علی اویسوند است. آنها یک دختربه نام یاسمن دارند.

 

عمار تفنی متولد ۳ دی ۱۳۶۰ است و از ۱۱ سالگی بازیگری را شروع کرد و با حضور در سریال‌های سفید، سیاه، خاکستری، زیر زمین، میوه ممنوعه، گلهای گرمسیری، شب می‌ گذرد، ساختمان ۸۵ و پریا مشهور شد. او در سال‌های اخیر در سریال‌های شاید برای شما هم اتفاق بیفتد، رنگ شک، در بند اروند، نیاز و پرواز در ارتفاع صفر بازی کرده است.

نمایی از سریال جلال که در دهه فجر پخش می شود

سریال جلال چند قسمت است

سریال جلال ابتدا قرار بود در شبکه سه یا یک پخش شود و در نهایت به شبکه یک رفت. این سریال که در دهه فجر پخش می‌شود ۱۵ قسمت است.

 

ساعت پخش و تکرار سریال جلال

سریال جلال شب‌ها حدود ساعت 10 و ربع پخش می‌شود و تکرار آن در ساعت‌های۱:۳۰ بامداد، ۹:۴۵ صبح و ۱۵ عصر خواهد بود.

 

از کفتر بازی تا  عشق بازی

عمار تفتی از ۱۱ سالگی با فیلم ایلیا به کارگردانی ابوالحسن داوودی به سینما پا گذاشت، با سریال زیر زمین در بین مردم شناخته شد و با سریال‌های میوه ممنوعه، گل‌های گرمسیری، شب می‌گذرد، ساختمان ۸۵ و… به محبوبیت رسید. او تا امروز لباس شخصیت های متفاوتی را تن کرده است و حالا در سریال جلال نقش متفاوتی را بازی می کند که مقطع زمانی زندگی او به سال‌های قبل از انقلاب می رسد.

 

به همین دلیل نیاز به این بوده تا در ارتباط با تاریخ معاصر اطلاعاتی داشته باشد. تفتی در این سریال نقش جلال را بازی می کند که ابتدا یک جوان لات منش و کفتر باز بوده که به مرور تغییراتی در او ایجاد می شود و سیر و سلوکش را تغییر می دهد. این تعاریف نشان می دهد نقش‌اش در این سریال ابعاد متنوعی داشته و او را با چالش های متفاوت همراه کرده است.

 

ریاضی و بازی حسی

آخرین کار حمیرا ریاضی در تلویزیون، بازی در سریال بوی باران بود که بعد از شش سال به تلویزیون برگشته بود. او در این سریال نقش یک خانم وکیل کنجکاو را بازی می کرد که به سرنخ ماجرا نمی‌رسید،اما دست از سر طرف بر نمی داشت. قبل از بوی باران او در سریال وضعیت سفید بازی کرده بود.

 

در مجموع ریاضی جزو بازیگرانی است که گزیده بازی می کند و نقش هایی را می پذیرد که او را به چالش دعوت کند. از قرار، این اتفاق هم در سریال تلویزیونی جلال افتاده  است. او در سریال جلال نقش راضیه را ایفا کرده که فراز و نشیب زیادی داشته است. به گفته تهیه کننده، ریاضی برای ایفای این نقش باید بازی های حسی زیادی می داشت که اتفاقا بازی های حسی سخت را به خوبی اجرا کرده است.

 

گروهبانی که مازوخیسم و سادیسم دارد!

هادی افتخارزاده از بازیگرانی است که یکی از نقش های کلیدی سریال جلال را بازی می کند. او در این باره می گوید: من در این سریال نقش یک مامور شهربانی به نام سخاری را بازی می کنم که ماموریت دارد از تهران به تبریز بیاید و پرونده ای را پیگیری کند و ورود او به ماجراهای متعددی را رقم می زند. وقتی فیلمنامه این سریال به من پیشنهاد شد، متوجه شدم 220 شخصیت دارد که گروهبان سخاری جزو سه نقش کلیدی قصه و بعد از جلال و راضیه است. آنچه توجه من را برای بازی جلب کرد، ویژگی های خاص گروهبان بود که قصه را دگرگون می کرد و همین جای بازی بیشتر برایم گذاشته بود.

 

وی ادامه می دهد: این گروهبان رفتارهایش به گونه ای است که هم مازوخیسم (خود آزاری) دارد و هم سادیسم (دیگر آزاری). همین ویژگی های او باعث می شود در شغلش به درجات بالا نرسد و در سطح گروهبانی و حتی پایین تر بماند. قبل از این که نقش را بازی کنم با کارگردان صحبت کردم. یکی دیگر از ویژگی های سخاری این بود که او خیلی خشن نیست و با صدای بلند حرف نمی زند، بلکه خشونتش در آرامش او جلوه پیدا می کند. خیلی سعی کردم این نقش را همان طور که از من می خواهند بازی کنم.

 

ایفای نقش پدر جذام ایران

کامیار شکیبایی در سریال جلال نقش مرحوم دکتر مبین را بازی می کند. وی در این باره می گوید: دکتر مبین از چهره های شناخته شده علم پزشکی و پدر جذام ایران است. ایفای این نقش بسیار برایم سخت و همراه با ریسک بود؛ زیرا او جزو چهره های معاصر است و همه او را می شناسند و برای خودش اسم و رسم دارد. به همین دلیل باید مراقب بودم تا خدشه ای به این نقش وارد نشود.

 

وی ادامه می دهد: با راهنمایی کارگردان و تلاش های خودم نقش را ایفا کردم. البته قضاوت به عهده مردم است وامیدوارم شرمنده نشده باشم. این بازیگر در پاسخ به این پرسش که آیا قبل از بازی درباره نقش مطالعه کرده بودید یا نه، توضیح می دهد: متاسفانه فرصت نبود با نزدیکان دکتر صحبت کنم، اما قبل از بازی در این سریال شخصا شخصیت دکتر مبین را می شناختم و 20 سال پیش هم به مطب او رفته بودم که همان مقطع مسن بودند. همچنین می دانستم او اهل شعر و ادبیات هست. سعی کردم مواردی را به نقش اضافه کنم که خاص دکتر مبین باشد. به عنوان مثال در طول سریال از بالای عینک نگاه می کردم. امیدوارم مردم سریال را ببینند و از تماشای آن راضی باشند.

 

سخت، اما شیرین

مهدی کریمی، تهیه کننده درباره تولید سریال جلال توضیح می دهد: این سریال دوره 18 سال تاریخ را روایت می کند و ماجرا در انتها به 29 بهمن سال 56 در تبریز می رسد. این روز بسیار تاریخی بود و ما در قالب یک قصه کاملاً اجتماعی و خانوادگی به این مقاطع زمانی پرداخته‌ایم که در دهه 30، 40 و 50 می گذرد. این سریال به سفارش سیمای استان ها و در صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی ساخته شده است.

 

وی با اشاره به تعدد محل‌های فیلمبرداری و بازیگر تاکید می‌کند: سریال جلال جزو پروژه های پرمحل و پر شخصیت است، به همین دلیل کار به لحاظ تولید سخت تر می شد. در ضمن سه دهه را در این سریال به تصویر می کشیم، بنابراین شرایط گریم و لباس بازیگران تفاوت پیدا می کرد، حتی صحنه پردازی و نورپردازی هم متفاوت بود. گرچه این موارد کار را به لحاظ اجرایی سخت تر می کرد، اما تلاش کردیم سریالی مخاطب پسند تولید و به پخش برسانیم. این تهیه کننده ادامه می دهد: با وجود همه مشکلات، ما از ظرفیت های استان استفاده کردیم تا کاری مخاطب پسند ارائه کنیم. ضمن این‌که تلاش کردیم به لحاظ صحنه، لباس ها، گریم و ... کاملاً با فضای آن سال‌های تبریز منطبق باشد.  کریمی با اشاره به این‌که در سریال جلال نگاهی هم به مبحث انسان سازی و تربیت تفکر انقلابی داشتند، می گوید: ما در این سریال روایتگر قصه یک لوتی در محله امیرخیز تبریز هستیم که در او سیر و سلوکی ایجاد می شود.

 

رجبی در لباس خادم مسجد

مهران رجبی جزو بازیگران بسیار پر کار در سینما و تلویزیون است که تا به امروز نقش های زیادی را بازی و لباس بیشتر شخصیت ها و صنف های جامعه را به تن کرده است. ضمن این که یکی از ویژگی های این بازیگر پرکار این است که برایش فرق نمی کند نقشی که به او داده می شود جدی است یا طنز، در مجموع او نقش را شیرین بازی می کند تا به دل مخاطب بنشیند و با آن ارتباط برقرار کند.  حال این بازیگر طناز و شیرین در سریال جلال هم نقش آفرینی کرده است. به گفته تهیه کننده ، او در این سریال تلویزیونی نقش سیدجعفر را بازی می کند.

 

سیدجعفر، کشاورزی خدا پرست و متدین است و خادم مسجد. در واقع می توان گفت سیدجعفر یکی از نقش های موثر سریال جلال است و نوع نگاه آسمانی اش حتما برای مخاطبان جالب خواهد بود.

 

انقلاب از درون

سنا پورسعیدی در این سریال نقش بزرگسالی دختر جلال را بازی می کند. او که از بازیگران تئاتر آذربایجان شرقی است، درباره نقش خود می گوید: در این سریال نقش سارا، دختر جلال را بازی می کند. البته نقش بزرگسالی سارا را دارم و از قسمت نهم وارد قصه می شوم. برای این که با قصه ارتباط برقرار کنم اغلب سر صحنه بودم، حتی زمانی که بازیگر دیگری نقش کودکی ام را بازی می کرد، سر صحنه بودم.

 

وی می افزاید: سارا، دختر درون گرایی است که وقتی دانشگاه می رود با اعلامیه های انقلابی آشنا می شود و از آنجا که مثل پدرش دختر با جراتی هست، پنهانی و به دور از چشم پدر فعالیت انقلابی می کند. برای بازی در این سریال کارگردان راهنمایی زیادی می کرد. همچنین عمار تفتی که نقش پدرم را بازی می کرد، انرژی پدر بودن را به من منتقل می کرد تا نقش را درست اجرا کنم.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.