2024/05/02
۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
ناگفته‌های قتل طلبه همدانی

ناگفته‌های قتل طلبه همدانی

برادر قاتل: «آخر لات بازی و اوباشی همین است. وقتی یك نفر را بكشی، خودت هم‌كشته می‌شوی.»

دوات آنلاین-تقریبا یك ماه از هلاكت بهروز حاجیلو، قاتل حجت‌الاسلام مصطفی قاسمی، طلبه 46 ساله همدانی می‌گذرد، اما هر روز، ابعاد تازه‌ای از این جنایت ناجوانمردانه مشخص می‌شود. هشتاد و هفتمین قسمت از مستند بیراهه به بررسی حواشی قتل این روحانی همدانی پرداخته است. صحبت‌ها و اعترافات برادر قاتل، شناختی كه خانواده و دوستان طلبه همدانی از او داشتند و نظرات مردم درخصوص این حادثه و بررسی جنایت‌های اینستاگرامی موضوعاتی بود كه در این گزارش می‌خوانید.

 

روز قتل

برنامه با پخش تصاویر ورود خودروی 206 سفیدرنگ بهروز به اطراف حوزه علمیه آغاز شد. زمان، صبح شنبه، هفتم اردیبهشت ماه بود و عقربه‌ها ساعت 12:29 دقیقه بعدازظهر را نشان می‌دادند. خودروی قاتل مقابل حوزه علمیه متوقف شد و منتظر ماند.

 

دو دقیقه بعد، حجت‌الاسلام قاسمی به روال هر روز به سمت حوزه علمیه حركت كرد. بهروز كه از دقایقی قبل انتظار او را می‌كشید، اسلحه‌اش را آماده كرد. دوست قاتل كه در زمان وقوع قتل كنار او در خودرو نشسته بود، مقابل دوربین بیراهه از وقایع روز حادثه‌گفت: «بعد از رد كردن فلكه پروانه و محله حاجی به مدرسه حوزه علمیه رسیدیم. از بهروز پرسیدم چرا اینجا آمده‌ای؟ گفت چیزی نیست، فقط می‌خواهم كمی حال اینها را خراب كنم. بهروز اسلحه را برداشت. در خودرو را باز كرد و رفت كنار حاج آقا ایستاد. دو بار شلیك كرد. با دومین شلیك به سر حاج‌آقا، او روی زمین افتاد.»

 

یكی از كسبه كه تنها ده متر با محل قتل طلبه همدانی فاصله داشت، گفت: «صدای فحش دادن شنیدم. چون اینجا اغلب بر سر محل پارك خودرو دعوا می‌شود، اهمیتی به سر و صدا ندادم. دو ثانیه نگذشته بود كه ناگهان صدای شلیك گلوله شنیدم. با عجله از مغازه بیرون رفتم و دیدم یك نفر در خونش غلتیده است. چشمانم سیاهی رفت. خودروی قاتل را دیدم كه به سمت چپ پیچید و فرار كرد.»

 

پس از این جنایت، قاتل در لایو اینستاگرامش اعلام كرد كه یك روحانی را به قتل رسانده و برای اثبات آن، اسلحه‌اش را نشان داد. هنوز چند دقیقه‌ای از پایان پخش زنده در اینستاگرام نگذشته بود كه این بار قتل را با خطوط قرمز رنگ استوری كرد تا آنهایی كه در جریان این قتل نیستند از حادثه باخبر شوند.

 

دقایقی بعد، خبر این قتل در شبكه‌های اجتماعی منتشر شد و بسیاری از كاربران با هشتگ طلبه شهید، مخالفت خود را با اقدام حاجیلو اعلام كردند.

 

دوربین بیراهه در ادامه این گزارش به سطح شهر رفت و نظر مردم را در خصوص شهادت طلبه همدانی پرسید: «او طلبه‌ای بیگناه بود و بی‌دلیل خونش ریخته شد. خیلی‌ها از این اتفاق تلخ ناراحت شدند.» دیگری در تكمیل صحبت‌های همشهری اش ادامه داد:«این ترور روحانی یك نقشه از پیش طراحی شده از طرف دشمنان روحانیون بود كه می‌خواستند به اسلام ضربه‌ وارد كنند.»

 

هلاكت قاتل در كمتر از 12 ساعت

سردار بخشعلی كامرانی صالح، فرمانده انتظامی استان همدان درباره اقدامات پلیس پس از وقوع قتل‌گفت: «پس از وقوع قتل،تیم‌های مجرب پلیس پیگیری را آغاز كردند و جلسات متعددی دراین زمینه داشتیم. در نهایت با اقدامات پلیس، هویت مجرم، محل اختفا، خودرو و عواملی‌كه در این جنایت داشتند، به‌طور نامحسوس تحت نظر قرار گرفتند و مجرم شناسایی شد.»

 

سرهنگ باقری، فرمانده انتظامی شهرستان همدان در ادامه با بیان این‌كه پس از اطلاع از درگیری مسلحانه و تیراندازی به سمت خودروی انتظامی در محل درگیری حاضر شدم، گفت: «محل تحت محاصره همكاران قرارگرفت و مجرم در درگیری با واحد چهارم عملیات ما در یكی از كوچه‌های فرعی كشته شد. در ادامه مشخص شد فرد كشته شده همان كسی است كه طلبه همدانی را به شهادت رسانده است.»

 

حجت‌الاسلام و المسلمین شعبانی موثقی، نماینده ولی‌فقیه دراستان و امام جمعه همدان هم دراین باره گفت: «برادران نیروی انتظامی در كمترین زمان ممكن توانستند متهم را شناسایی و او را به سزای عملش برسانند و از وقوع یك فاجعه جلوگیری كنند.»

 

آخر لات بازی همین است

برادر مجرم كه چهره‌اش را پوشانده بود،گفت: «بهروز از سال 87 تا 95 در زندان بود. 95 كه از زندان آزاد شد، ارتباط زیادی با او نداشتم.» او سپس آه بلندی كشید و ادامه داد: «آخر لات بازی و اوباشی همین است. وقتی یك نفر را بكشی، خودت هم‌كشته می‌شوی.»

 

مصطفی مظلوم بود

پس از اظهارات مقامات امنیتی و انتظامی، دوربین بیراهه، مراسم تشییع طلبه همدانی را به تصویر كشید كه مردم زیادی در آن شركت كرده بودند. بسیاری از افراد و كسبه محل، او را دارای اخلاق پسندیده و متعهد معرفی كردند و برایش اشك ریختند.

 

دوربین سپس وارد خانه پدری طلبه شهید شد. پدر او با چشمانی گریان و صدایی لرزان گفت: «شب‌ها زمانی می‌توانستم راحت سر روی بالش بگذارم كه مصطفی كنارم باشد. بعضی وقت‌ها نصفه شب ازخواب بیدار می‌شدم ببینم پسرم هست كه می‌دیدم هنوز درخانه است. مصطفی مظلومانه شهید شد. من پسرم را در راه امام حسین(ع) از دست دادم.»

 

مادر حجت‌الاسلام قاسمی هم كه چشمانی گریان داشت، به زبان آذری گفت: «پسرم مظلومانه جان داد. همیشه می‌گفتم عاقبت به خیر شوی، اما فكرش را هم نمی‌كردم این‌طور او را از دست بدهم. همیشه وقتی مرا می‌دید، دست به سینه‌اش می‌زد و احترام می‌گذاشت.»

 

دو روز پس از قتل طلبه همدانی، یكی از دوستان قاتل بر صفحه لایو اینستاگرام حاضر شد و در مورد علت به شهادت رساندن طلبه همدانی‌گفت: «بهروز برای ترور آقای قاسمی دلیل داشت و دلیلش هم این بود كه او می‌خواست به حرف حشد الشعبی عمل كند كه گفته بود زنان ایرانی باید به جهاد نكاح بپردازند.»

 

دختر طلبه شهید نسبت به صحبت‌های دوست قاتل واكنش نشان داد وگفت: «پدرم شهید شد تا مظلومیتش ثابت شود. به پدرم تهمت زده بودند كه او زنان و دختران را به جهاد نكاح دعوت كرده بود. روحانیت هرگز چنین حرفی نمی‌زند. پدرم 25 سال تلاش كرد راه درست زندگی را به افرادی مثل قاتلش نشان دهد. معتقدم مدیریت نادرست فضای مجازی، چنین فاجعه‌ای را رقم زده است. »

 

در پایان برنامه، سعید گلستانی، معاون قضایی و پیشگیری ازوقوع جرم دادگستری همدان به اراذل و اوباش هشدار داد و گفت: «تمام این افراد شناسنامه‌دار بوده و به‌طور شبانه روزی تحت نظارت پلیس هستند.»

 

منبع: جام جم

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.