2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
کلیدی‌ترین اصول برای پیشگیری از ریزش مو

کلیدی‌ترین اصول برای پیشگیری از ریزش مو

کم‌کاری و پرکاری تیروئید، کم خونی، تغییرات هورمونی، مصرف بیش از اندازه ویتامین A و کم مصرف کردن پروتئین و آهن از دلایلی است که باعث ریزش مو می‌شود.

دوات آنلاین-ترس از ریزش مو ترسی همیشگی میان زنان و مردان است در حالی‌که با رعایت  اصولی ساده می‌توانیم موهای زیبا و سالم داشته باشیم. در زیر نکاتی کوتاه را درباره دلایل ریزش مو و راهکارهای آن بخوانید:

ریزش مو؛چرا؟

از عامل ژنتیک که بگذریم، استرس دومین علت اصلی ریزش مو تلقی می‌شود. اضطراب باعث می‌شود چرخه طبیعی مو مختل شود و موها وارد فاز ریزش شوند. استرس بیش از حد حتی در کودکان نیز باعث افزایش ریزش مو می‌شود.

غیر از این دو عامل یکسری بیماری‌ها نیز ریزش مو را تشدید می‌کنند. بیماری‌های کلیوی باعث ریزش مو در خانم ها می‌شود زیرا روند دفع مواد زاید خون را کاهش داده و همین موضوع روی سلامت موها اثرات منفی می گذارد. از دیگر عوامل موثر در ریزش موی زنان بارداری،  کم‌خونی، عفونت رحم، رژیم‌های سخت و مصرف قرص‌های ضدبارداری است.

همچنین بیماری‌های گوارشی طولانی مدت ریزش مو را تشدید می‌کنند و استحکام ریشه مو را کاهش می‌دهند. علاوه بر این کم‌کاری و پرکاری تیروئید، کم خونی، تغییرات هورمونی، مصرف بیش از اندازه ویتامین A و کم مصرف کردن پروتئین و آهن از دیگر دلایلی است که باعث ریزش مو می‌شود.

موهایتان را آزمایش کنید

‏اگر خیلی نگران سلامتی و زیبایی موهایتان هستید آنها را با روشی ساده امتحان کنید:  ۲۰ تا ۳۰ تار‌ مورا بین انگشت سبابه و شست بگیرید و به آرامی اما محکم به سمت عقب بکشید اگر بیشتر از ۶تار‌ مو بین انگشتان‌تان ماند دچار مشکل ریزش مو هستید.

روش دیگر این است که یک تارموی تمیز ازسرتان بکنید و دریک لیوان آب بیندازید. اگر مو روی آب شناور ماند، سالم است

اما اگر درحال رفتن به ته فنجان بود به دکتربروید.

اصول مهم نظافتی

این‌که هرروز دوش بگیرید برای این‌که موهای سالم و زیبا داشته باشید کافی نیست.  موهای شما نیاز به نظافت و محافظت خاص خودشان را دارند. این توصیه‌های ساده را فراموش نکنید:

اول از همه یادتان باشد با موهای تر و کاملا خشک نشده بیرون نروید چون چسبیدن مواد آلاینده به موها راحت تر صورت می‌گیرد و باعث افزایش ریزش مو می شود.

حمام کردن با آب داغ روی موها اثر منفی می گذارد و بافت پلیمری مو را آسیب پذیر می کند. در ضمن بیش از حد موهای خود را شامپو نزنید. استفاده زیاد از حد شامپو باعث خشکی بیش از حد پوست سر و افزایش ریزش مو می‌شود. همچنین استفاده از نرم کننده باعث ریزش شدید مو می شود.

بعد از شست و شوی سر و صورت با مواد شوینده به خوبی آنها را آب بکشید زیرا باقی مانده شوینده ها اگر روی پوست بماند باعث ریزش مو، شوره و تخریب پوست می‌شوند .

اگر می‌خواهید موهایی زیبا و پر داشته باشید برای خشک کردن مو حوله را دور سر خود نپیچید. موهای خیس بسیارشکننده است و زود می‌شکند. بعدازحمام،موهارا خشک کنید و حوله را کنار بگذارید.

با حوله، موهای مرطوب و خیس‌تان را چنگ نزنید. بعد از استحمام، ریشه مو در نازک‌ترین حد خود قرار دارد با شانه کردن و چنگ زدن، مو ریزش پیدا می‌‌کند.

روسری یا کلاه خود را چند روز یک بار بشویید. عرق کردن سر و انتقال آن به روسری و کلاه شرایط را برای رشد میکروب‌ها فراهم می کند و این میکروب ها سرعت ریزش مو را افزایش می‌دهند.

هیچ یک از وسایل مو را که درتماس با پوست سر هستند با دیگران به اشتراک نگذارید. این کارخطرابتلا به قارچ یا شپش را بهمراه دارد. ضمنا هردوهفته یکبارتمامی وسایل مرتبط با مو را بشویید و کاملا خشک کنید.

اصول مهم آرایشی

برای آراستن موهای خود به این چند نکته توجه داشته باشید:

اول از همه به آرایشگر خود اجازه ندهید با استفاده از تیغ موهایتان را کوتاه کند. همچنین تافت ماده‌ای شیمیایی است که در بیشتر آرایشگاه ها از آن استفاده می شود. استفاده زیاد از تافت مانع رسیدن اکسیژن به مو شده و باعث خشکی و ریزش مو می‌شود. همچنین چون  اکثر روغن‌های گیاهی به روش صنعتی تهیه می شوند ممکن است به جای سلامت مو به مو آسیب برساند.

شانه زدن‌های طولانی مدت به ساقه مو آسیب می‌زند و آن را ضعیف می‌کند. برای داشتن ریزش موی طبیعی از شانه‌هایی که نوک‌های گرد و نرم دارند استفاده کنید. هرگز موهای خیس خود را شانه نزنید.

فراموش نکنید محکم بستن موها فقط به موها آسیب نمی زند بلکه تحقیقات نشان می دهد که محکم بستن مو ها به پوست سر فشاروارد می کند و به اعصاب نیز آسیب وارد می کند.

استفاده زیاد از اتو مو و حرارت بالای سشوار در روزهای گرم به مو بیشتر آسیب می‌زند. فر کردن و صاف کردن مو موجب آسیب به مو می شودزیرا مو پلیمری طبیعی می باشد و پلیمرها تحت دما و فشار بالا به شدت تخریب می‌شوند.

و اما تغذیه

جای هیچ تردیدی نیست که نوع تغذیه در جلوگیری از  ریزش مو بسیار موثر است بنابراین این خوراکی‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید:

برای جلوگیری از ریزش مو تخم‌مرغ بخورید. تخم‌مرغ حاوی پروتئین و بیوتین و اسیدهای آمینه است که از ریزش مو جلوگیری می‌کند. عسل، املت جوانه ماش ، شیر و خرما ، اضافه کردن جوانه و تخم کدو در سالاد به‌خصوص برای خانم‌ها و مصرف حبوبات را هرگز فراموش نکنید.

کمبود ویتامین B7 (بیوتین) می‌تواند باعث بروز خارش، ریزش مو، کلسترول بالا و مشکلات قلبی شود.این ویتامین در سیب زمینی،ماهی قزل آلا، هویج،موز،سویا،غلات و مخمر یافت می‌شود.

خانم‌ها برای پیشگیری از ریزش مو ناشی از بارداری ماهی، شیر و پرتقال را از یاد نبرند.

همچنین چون  کمبود روی در بدن باعث طاسی و ضعف و ریزش مو می‌شود، مکمل غذایی زینک را برای رفع این مشکلات فراموش نکنید.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.