2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
مرگ دختر 19 ساله در سیستان و بلوچستان بر اثر نیش زنبور
نماینده زاهدان در مجلس: همه امکانات دانشگاه علوم پزشکی در زاهدان متمرکز شده است

مرگ دختر 19 ساله در سیستان و بلوچستان بر اثر نیش زنبور

هفته پیش نیز دختربچه‌ای برای رفع تشنگی به سمت موتور پمپ رفته که در آنجا حادثه تلخی اتفاق افتاد؛ موهای دختر بچه 9 ساله به موتور پمپ گیر کرده و پوست سرش کنده شد و به دلیل نزدیک نبودن مرکز درمانی جانش را از دست داد. یعنی در سیستان‌و‌بلوچستان خانواده‌ای فرزند 9 ساله‌اش را به‌دلیل نبود آب شرب از دست داد. این قبیل اتفاقات در استان زیاد رخ می‌دهد و تعداد کمی از آنها هم رسانه‌ای می‌شود.

دوات آنلاینامروز در استان سیستان‌وبلوچستان نیش زنبورهای سیاه جان یک دختر 19 ساله را گرفت؛ در حالی که او به درمانگاه مراجعه کرده و درمان شده بود. این خبر از سوی رئيس شوراي بخش ايرندگان شهرستان خاش اعلام شده است.

محسن دادکانی با اشاره به اینکه در دست‌ها، صورت و برخي ديگر از نواحي بدن اين بيمار جای نیش زنبور سیاه دیده می‌شد، گفت: این بيمار پس از مراجعه به مركز بهداشتي و درماني این منطقه و معالجه، به منزل بازگشت اما به علت سم زیاد نیش زنبورها‌ در منزل فوت شد.

او با بيان اينكه بخش ايرندگان در فاصله 100 كيلومتري با مركز شهر خاش قرار دارد، افزود: به دليل مسافت طولاني و نبود امكانات، در بسياري از موارد درماني مردم اين بخش با مشكلات زيادي مواجه هستند كه بايد مسئولان، مراكز تخصصي در اين بخش ايجاد كنند.

این اتفاق در حالی افتاد که وزیر بهداشت پیش از این گفته بود دولت به توسعه خدمات در مناطق محروم نگاه ویژه‌ای دارد؛ اما این نگاه ویژه هنوز حداقل به سیستان و بلوچستان نرسیده است. 

دختر بچه 9 ساله برای آب، جان داد

ساکنان روستاهای این استان از امکانات اولیه بهداشتی و درمانی محرومند. علیم یارمحمدی، نماینده مردم زاهدان در مجلس درباره وضعیت بهداشتی سیستان و بلوچستان به دوات می‌گوید: هفته گذشته دختر 9 ساله‌ای به دلیل نبود آب شرب جان خود را از دست داد. آنها در خانه خود آب شرب نداشتند و وقتی دختر بچه برای خوردن آب به خانه همسایه می‌رود به در بسته می‌خورد.

او در ادامه می‌گوید: دختربچه برای رفع تشنگی به سمت موتور پمپ رفته که در آنجا حادثه تلخی اتفاق افتاد؛ موهای دختر بچه 9 ساله به موتور پمپ گیر کرده و پوست سرش کنده شد و به دلیل نزدیک نبودن مرکز درمانی جانش را از دست داد. یعنی در سیستان‌و‌بلوچستان خانواده‌ای فرزند 9 ساله‌اش را به‌دلیل نبود آب شرب از دست داد. این قبیل اتفاقات در استان زیاد رخ می‌دهد و تعداد کمی از آنها هم رسانه‌ای می‌شود.

یارمحمدی با بیان اینکه تمام امکانات دانشگاه علوم پزشکی ما در زاهدان متمرکز شده، می‌گوید: این در حالی است که دو دانشگاه در ایرانشهر و زابل هم داریم که عملا کارایی چندانی ندارند.

دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، شهرستان‌ها را رها کرده است

او با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تمام استان را زیر سیطره خود قرار داده؛ اما امکانات را در اختیار مناطق حوزه خود قرار نمی‌دهد، می‌گوید: آنها تمام هم و غمشان شهر زاهدان است در حالی که شهرستان‌های اطراف مثل خاش هم جزو حوزه زاهدان است؛ اما روستاها و شهرستان‌ها را رها کرده‌اند.

علیم یارمحمدی می‌گوید: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برای درمان و تحقیقات درباره سموم زنبور، مار و... که در منطقه وجود دارد بودجه می‌گیرد و باید مراکز بهداشتی را به پادزهرهای مورد نیاز تجهیز کنند. تعداد زیادی از مردم سیستان‌وبلوچستان به دلیل مسائل این‌چنینی می‌میرند.

پراکندگی جمعیت یک از موانع تامین امکانات است

نماینده مردم زاهدان در پاسخ به اینکه تاکنون چه پیشنهادات جدی برای بهبود شرایط بهداشت و درمان استان در مجلس شورای اسلامی طرح کرده‌اید، می‌گوید: ما برای هر کاری شاخصی داریم و شاخص‌های بهداشت و درمان هم روشن است. تمام مردم سیستان‌وبلوچستان باید تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند.

او می‌افزاید: یکی از مشکلات استان مسئله تراکم جمعیت است. به‌جز زابل که جمعیت در یک شعاع 30 کیلومتری زندگی می‌کنند، در بخش‌های دیگر تراکم جمعیت حدود 10 یا 11 نفر در کیلومتر مربع است که به طور مثال این عدد در استان های شمالی برای هر کیلومتر مربع به 170 نفر می‌رسد.

به گفته یارمحمدی، با در نظر داشتن شرایط جغرافیایی ویژه سیستان‌وبلوچستان دولت نمی‌تواند از نسخه‌ شهرهای شمالی یا استان تهران برای سیستان‌وبلوچستان هم استفاده کند؛ چراکه این استان نیازمند برنامه‌ریزی ویژه و منحصربه‌فرد است. 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.