2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
تیغ دو لبه توزیع مواد مخدر ازسوی دولت
نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی مجلس در گفت‌و‌گو با دوات مطرح کرد:

تیغ دو لبه توزیع مواد مخدر ازسوی دولت

به منظور کاهش مصرف موادمخدر و روانگردان و درمان معتادان دولت موظف است از طریق شناسایی معتادان و تامین نیاز آنها به نحو صحیح، رابطه قاچاقچیان با مصرف‌کننده‌ها را ظرف مدت 2 سال شناسایی و قطع کند،

دوات آنلاینبند مصوب کمیسیون قضایی و حقوقی در رابطه با توزیع موادمخدر دولتی به طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با موادمخدر در هفته جاری موجی از اخبار و تحلیل‌های رسانه‌ای را به دنبال داشت. عده‌ای این تصمیم کمیسیون را با یادآوری آنچه در گذشته تحت عنوان «توزیع کوپن تریاک» انجام می‌شد، گام نخست در واقع‌بینی و تلاش برای اصلاح وضعیت مبارزه با مواد مخدر دانستند. در مقابل بخشی دیگر نیز این مصوبه را خلاف روح مبارزه با مواد مخدر می‌خوانند.

این دومین بار بود که طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر به کمیسیون قضایی و حقوقی ارجاع و در جریان بررسی و اصلاح مجدد، یک بند به این طرح اضافه شد.

بر اساس این بندِ اضافه‌شده «به منظور کاهش مصرف موادمخدر و روانگردان و درمان معتادان دولت موظف است از طریق شناسایی معتادان و تامین نیاز آنها به نحو صحیح، رابطه قاچاقچیان با مصرف‌کننده‌ها را ظرف مدت 2 سال شناسایی و قطع کند، آیین‌نامه موضوع این ماده به پیشنهاد قوه قضاییه و ستاد مبارزه با موادمخدر ظرف مدت سه ماه تهیه و حداکثر به مدت 6 ماه به تصویب وزیران برسد.» موضوعی که محمد کاظمی نیازمند چکش‌کاری بیشتر می‌داند و معتقد است که این شیوه مغایر با فلسفه اصلی مبارزه با مواد مخدر است.

محمد کاظمی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفت‌وگو با دوات در مورد این مصوبه کمیسیون حقوقی مجلس می‌گوید: انگیزه قانونگذار از  این بند تلاش برای کاهش ارتباط بین قاچاقچی موادمخدر و مصرف‌کننده‌ است، به شکلی که توزیع‌کننده‌ها از این چرخه حذف شودند.

کاظمی همچنین تاکید می‌کند که در شرایط فعلی نمایندگان قوه قضاییه و دادستان کل کشور نیز با این موضوع موافقت کرده‌اند، اما از نظر من این موضوع نیازمند چکش‌کاری و تدوین آیین‌نامه است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در مورد دلایل کمیسیون در راستای لحاظ این موضوع در قانون توضیح می‌دهد: توزیع و تامین موادمخدر مورد نیاز معتادان به صورت مدیریت‌شده برای هدایت به سمت پاکسازی آنها به شرطی امکان‌‌پذیر است که معتادان در اردوگاهی نگهداری شوند. 

او ادامه می‌دهد: در این روش به معتادان متادون و موادمخدر رقیق‌‌شده می‌دهند تا به سمت ترک اعتیاد سوق پیدا کنند، اما پس از خروج از اردوگاه استفاده از این شیوه با ابهاماتی رو‌به‌رو است، چراکه رهایی معتادان و تامین موادمخدر مورد نیاز آنها امکان‌پذیر نیست.

معتادان باید به‌عنوان بیمار برای درمان جلب شوند

کاظمی با بیان اینکه شیوه تامین موادمخدر معتادان با شرط مذکور باید در آیین‌نامه شفاف شود، می‌افزاید: اجرای این قانون نیازمند آیین‌نامه برای لحاظ چهارچوب و شفاف‌سازی در نحوه اجرا است.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی توضیح می دهد که که این پیشنهاد تنها در صورتی که در صحن علنی به تصویب برسد، قابلیت اجرایی خواهد داشت. 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.