2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
گفت‌وگو با جواد عزتی، حمیدرضا آذرنگ و مهدی قربانی درباره فیلم تنگه ابوقریب

گفت‌وگو با جواد عزتی، حمیدرضا آذرنگ و مهدی قربانی درباره فیلم تنگه ابوقریب

آذر نگ: من جنگ را از نزدیک و از فاصله خیلی کم شاهد بودم و دقیقا همین چیزی است که در خیلی از اتفاقات جنگی می بینیم. جنگ با حواشی خودش بی رحمانه رفتار می کند. ما هشت سال درگیر جنگ و همه تبعات آن بودیم.

دوات آنلاین-فیلم تنگه ابوقریب این روزها مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است. گفت‌وگو با حمید رضا آذرنگ، مهدی قربانی و جواد عزتی را درباره این فیلم بخوانید:

 

حمیدرضا آذرنگ

حمیدرضا آذرنگ نمایش نامه نویس، کارگردان، بازیگر تئاتر و سینماست.

 

 او در کارنامه ‌اش هم آثاری دارد که در آن‌ها از جنگ نوشته و هم بازی در فیلم‌هایی مثل «ملکه» و «تنگه ابوقریب» را تجربه کرده که بر روایت‌ هایی از دفاع و مقاومت استوارند.

 

 او در گفت و گویش با ما اشاره می‌کند به سهم و نقشی که هشت سال جنگ بر هنر و قلم ایرانیان گذاشت و اظهار می کند: من جنگ را از نزدیک و از فاصله خیلی کم شاهد بودم و دقیقا همین چیزی است که در خیلی از اتفاقات جنگی می بینیم. جنگ با حواشی خودش بی رحمانه رفتار می کند. ما هشت سال درگیر جنگ و همه تبعات آن بودیم.

وی به رنگ این مفهوم در آثارش اشاره‌ای می‌کند و می افزاید: در آثارم بیشتر از تبعات جنگ نوشته‌ام تا خود آن. البته همه کارهای من در این ژانر نیست و آثار متعدد دیگری در فضاهای متفاوتی دارم.

 

از او در خصوص دلایل استقبال مخاطبان از اثری مثل «تنگه ابوقریب» می پرسیم که در جواب می گوید: به نظر من برای بررسی هر چیزی باید از زوایای مختلف صحبت کرد.  کاری به فرم و ساختار ندارم که با سلیقه ها متفاوت می شود و هرکسی رنگ و بوی خودش را به آن تزریق می کند، اما معتقدم اگر در کارها و تولیداتمان صادقانه برخورد کنیم، به ویژه در مواجهه با مباحث تاریخی صداقت داشته و متعهد به اصل روایت باقی بمانیم، آن زمان است که درست عمل کرده ایم و مخاطب هم نتیجه را از ما می‌پذیرد. فراموش نکنیم، اتفاقات از حافظه تاریخ پاک نمی شوند.وی ادامه می دهد: اما بحث و دلیل دیگر، نوع روایت و چگونگی قصه گویی به ویژه در قالب تصویری آن است. به نظر من، اثری با این حجم کار و توجه به ظرایف، در سینمای ما زیاد نیست و همین مسئله تنگه ابوقریب را خاص کرده است.

 

اما کارنامه «آذرنگ» با آثار اجتماعی هم پُر شده، آثاری که او برگرفته از دغدغه‌هایش می داند و می گوید: من به نحوه مواجهه افراد با مسائل اجتماعی کاری ندارم و آن را برگرفته از سلایق شخصی می دانم اما معتقدم پرداختن چهره های هنری به موضوعات اجتماعی متفاوت از بقیه است.

 

وی ادامه می دهد: وقتی رسالتی به نام هنر بر دوش کسی است، به او موهبتی عطا شده که به برکت آن برای جامعه‌اش شناخته شده تر است و طبیعتا نمی تواند درباره شرایط و مسائل جامعه خودش بی تفاوت بماند. حالا اگر انسانیت در جامعه ای دچار اغتشاش شد و شکل درستی پیدا نکرد، همین آدم‌های شناخته‌شده‌تر باید عکس العملی به آن نشان دهند چون تاثیرگذاری دارد. چه اشکالی دارد ما هنرمندان در قبال اتفاقاتی که باعث سختی کشیدن مردم‌مان می شود حرف بزنیم و سیاستمداران نیز با سعه صدر این مسائل را بفهمند و اعمال قدرت و نظر کنند.

 

«آذرنگ» در شمار هنرمندانی است که با صراحت از «نقش فروشی» در سینمای ایران انتقاد کرده است. او در پاسخ به این سوال که این بحث چقدر جدی است؟ می گوید: در یک جریان فرهنگی، سیاست گذاری فرهنگی وجود دارد که به یک جریان شکل می دهد. متاسفانه راه های تبدیل شدن به یک بازیگر بی شمار است. آن که از مسیر هنر و بنیان‌های آن به این عرصه ورود می کند، ماندگارتر است و شخصی هم که حضورش وزن ، محتوا و قوام ندارد؛ چند صباحی خواهد بود و خواهد رفت. به مثابه بسیاری از جریان ها که آمدند تا شور عمومی ایجاد کنند و بعد از مدتی به همان شکل تند و تیز فراموش شدند و از یاد رفتند چون ریشه‌ای نداشتند.

 

مهدی قربانی

 عبدالهی- مهدی قربانی بازیگر نوجوانی‌ است که کارنامه سینمایی‌اش اگرچه با عناوین تنها سه فیلم پُر شده اما هر سه تای آن‌ها، هم درجشنواره‌های مختلف و هم در ایام اکران، با استقبال و توفیق مواجه شده‌اند.در آغاز صحبتمان از او می‌پرسیم، برای نوجوانی که سال‌ها بعد از یک جنگ به دنیا آمده، بازی در چنین اثری چقدر دشوار بوده و چطور آن صحنه‌هایِ برگرفته از واقعیت را متصور شده است در پاسخ بیان می‌کند: فیلم‌نامه آن قدر ابزار برای تصویرسازی از اتفاقات آن دوران در اختیارم می‌گذاشت که نقش را بی‌دغدغه ایفا کردم. البته تجارب بهرام توکلی کارگردان و بازیگرانی چون حمیدرضا آذرنگ هم به کمکم آمد و مرا به نقش نزدیک‌تر کرد.

قربانی، بازی در این اثر را دوست دارد و می گوید: تجربه خوبی بود و باعث شد تا من با یک سینمای سخت آشنا شوم. سینمایی که کار کردن در آن دشوار و پر پیچ و خم است. باید قدردان تیمی باشم که کمک کردند تا نقش من به درستی شکل بگیرد و در دل مخاطب بنشیند.

 

وی اضافه می کند: همه سکانس‌های «تنگه ابوقریب» برایم خاطره است. حالا که نوبت به اکران رسیده و این استقبال خوب را می بینم خستگی از تنم بیرون می رود.از بازخوردهای کار برای او می پرسیم، به چاشنی لبخندی جواب می‌دهد: یکی از انعکاس های مثبت می تواند همین شمارِ مخاطبان مشتاق باشد که برای تماشای فیلم می آیند و این جا با ما عکس یادگاری می اندازند. بازخورد خوب دیگر هم در پست ها و کامنت هایی‌ است که در شبکه های اجتماعی دریافت می کنم.

 

وی تاکنون در سه اثر سینمایی متفاوت بازی کرده است. «ابد و یک روز» با ژانر کاملا اجتماعی، «21روز بعد» در فضای سینمای کودک و نوجوان و بالاخره «تنگه ابوقریب» از جنس سینمای دفاع مقدس. همه تجاربش را دوست دارد و تاکید می کند: هر سه تای این آثار برای من لذت خاص خودشان را دارند و به شکلی در خاطرم ماندگار شده‌اند.حرف را یک بار دیگر می‌کشانیم به «تنگه ابوقریب» ، برایمان با تاکید فراوان می گوید: بازی در آثار اجتماعی مثل «ابد و یک روز» شاید قدری برایم ملموس بود اما من و هم‌نسلانم جنگ را ندیده‌ایم پس آن چه در این فیلم برایم به عنوان یک تجربه ثبت شد، همانند یک خاطره مهم، همه عمر با من باقی می ماند.او این روزها بیشتر به کار تئاتر مشغول است اما می گوید که پیشنهادهای متعددی نیز برای بازی در سریال و فیلم سینمایی دریافت کرده که البته به دلایل متعددی پاسخش به آن‌ها مثبت نبوده است.تاکید می کند که قصد دارد درسش را هم به موازات علاقه اش در حوزه سینما و تلویزیون ادامه بدهد و یادآور می شود: راستی این سفر به مشهد را خیلی دوست داشتم و از حضور در جمع تماشاگران مشهدی لذت بردم.

 

جواد عزتی

 جواد عزتی را اگرچه عمدتا در نقش‌های طنز دیده‌ایم اما در «تنگه ابوقریب» او شکل دیگری از بازی خود را به نمایش گذاشته است.عزتی اما در حاشیه این برنامه و در گفت وگویی با خبرنگاران به استقبال مخاطبان از این اثر اشاره کرد و گفت: تنگه ابوقریب را آن دسته از تماشاگران که کیفیت کار برایشان حائز اهمیت است، می پسندند.

این اثر دارای کیفیت قوی و نگاه درستی است. خوشحالم که مردم از این فیلم استقبال کردند و به تماشای آن نشستند. او گوشه چشمی داشت به رقابتی که سینمای ایران با آثار جهانی دارد و البته رشد دسترسی مردم به آثار بین المللی که قاعدتا بر ذائقه آن ها اثرگذار است و بیان کرد: بپذیریم که در تکنیک عقب هستیم و البته که بخشی از آن متاثر از وارداتی بودن این حوزه است.

 

این بازیگر سینما و تلویزیون تاکید کرد که در انتخاب فیلم‌نامه اولویت را به «اثر خوب و با صداقت» می دهد. او که عمدتا بازی‌هایش در آثار پرفروش بوده، یادآور شد: عوامل زیادی در توفیق یک اثر موثر هستند از تیم اجرا و نویسندگی اثر تا بازیگری و کارگردانی آن. همه این مولفه ها باید به درستی کنار هم بنشینند تا خروجی یک کار خوب باشد. گاهی با یک فیلم‌نامه خوب مواجه می شوم اما جرئت قبول آن را ندارم چون عوامل ضعیف هستند. این هنرمند همچنین در جمع تماشاگران این فیلم در مشهد گفت: قدردان همه شما هنردوستانی هستیم که برای حمایت از هنر هفتم به سالن سینما آمدید و به تماشای این اثر نشستید. وی ادامه داد: خرید هر بلیت سینما، تاثیر مثبتی بر کیفیت فیلم هایی دارد که در این حوزه تولید می شوند.او از حضورش در مشهد ابراز خوشحالی و از تماشاگران پرشور فیلم «تنگه ابوقریب» تقدیر کرد.

 

منبع: خراسان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.