2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
نکاتی که درباره سریال حکایت‌های کمال باید بدانید

نکاتی که درباره سریال حکایت‌های کمال باید بدانید

صلح میرزایی تاکنون سریال‌های «پنجره»، «رخصت» و «دختری به نام آهو» را برای تلویزیون ساخته است. او این روزها مشغول کارگردانی سریال حکایت‌های کمال است که معتقد است مخاطب این سریال فقط کودکان و نوجوانان نیستند، بلکه خانواده‌ها هم می‌توانند از تماشای این مجموعه لذت ببرند.

دوات آنلاین-مگر می‌شود نام محمدرضا شیرخانلو، پسر بچه شیطون و نمکی آورده شود و مردم یاد کارهای با مزه او در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی نیفتند! با وجود این‌که 13 سال دارد، اما قرعه شانس به نامش افتاده است. او تا به امروز هم نقش‌های مختلفی را بازی کرده و هم این‌که تجربه کار با کارگردان‌های شناخته شده‌ای همچون محمدحسین لطیفی، حسن فتحی، سیروس مقدم، سامان مقدم، بهروز شعیبی، نرگس آبیار، شهاب رضویان، حسین سهیلی‌زاده و ... را در کارنامه‌اش دارد؛ درست مثل یک بازیگر حرفه‌ای.

 

مجموعه 150 قسمتی

 

شیرخانلو این روزها هم سرش شلوغ است و مشغول کار در شهرک سینمایی تلویزیونی غزالی. او در این شهرک سفری به دهه 40 داشته و نقش یک نوجوان شیطون و با نمک را در این دهه به کارگردانی قدرت‌ا... صلح میرزایی و تهیه‌کنندگی محسن شایانفر بازی می‌کند که به سفارش سیما فیلم تولید می‌شود و هنوز شبکه پخش آن مشخص نشده است.

 

البته کار این پسر بچه با انرژی در این پروژه زیاد است، چون این اثر در 150 قسمت تولید می‌شود و ساختارش اپیزودیک است. در واقع کمال در هر قسمت ماجراهایی را خلق می‌کند. نقش پدر کمال را محمود پاک‌نیت بازی می‌کند و نقش مادرش را شهره لرستانی.

 

میرطاهر مظلومی، نگارعابدی، فلورنظری، علی مسلمی، کاظم هژیرآزاد، شهرام عبدلی، سیروس میمنت، شهین تسلیمی و جمعی دیگر از بازیگران سینما و تئاتر و ... در این مجموعه حضور دارند که اقتباسی از رمانی به همین نام، نوشته محمد میرکیانی بوده و قهرمان داستان، نوجوانی به‌نام کمال است.

 

احساس مسئولیت

 

صلح میرزایی تاکنون سریال‌های «پنجره»، «رخصت» و «دختری به نام آهو» را برای تلویزیون ساخته است. او این روزها مشغول کارگردانی سریال حکایت‌های کمال است که معتقد است مخاطب این سریال فقط کودکان و نوجوانان نیستند، بلکه خانواده‌ها هم می‌توانند از تماشای این مجموعه لذت ببرند.

 

البته این کارگردان قبل از آن‌که این سریال را بسازد کتاب حکایت‌های کمال را خوانده و از مطالعه آن هم لذت برده بود، به همین دلیل علاقه‌مند بود تا از این کتاب یک سریال بسازد. ضمن این‌که صلح میرزایی نسبت به مقوله کودک و نوجوان شناخت زیادی دارد، زیرا 60 تالیف با محوریت اخلاق وتربیت در حوزه کودکان و نوجوانان دارد و به گفته خودش همیشه از کتاب‌هایش هم استقبال زیادی شده است. علاوه بر آن 28 سال هم در آموزش و پرورش در سمت‌های مختلف خدمت کرده است. بنابراین با علاقه دست روی ساخت چنین مجموعه‌ای گذاشته است.

 

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که او را برای کارگردانی سریال حکایت‌های کمال ترغیب کرده، فیلمنامه این مجموعه است که قصه خیلی شیرین و جذاب روایت شده است. این مجموعه قرار است پیام‌های اخلاقی مثل احساس مسئولیت را به کودکان و نوجوانان آموزش ‌دهد. به همین دلیل صلح میرزایی تلاش می‌کند با ساخت این اثر یک ارتباط صمیمانه بین نوجوانان و خانواده‌ها شکل بدهد. البته قصه در دهه 40 می‌گذرد.

 

این کارگردان 90 درصد از فضای قصه را که در زمان‌های گذشته می‌گذرد در شهرک سینمایی - تلویزیونی غزالی طراحی کرده و 10 درصد هم خارج از شهرک است. البته او برخی قصه‌ها را در یک قسمت و بعضی دیگر را در دو قسمت روایت می‌کند.

 

یک گروه همدل

 

هر کارگردانی معیارهایی برای انتخاب بازیگران دارد. صلح میرزایی هم مستثنی از این قاعده نیست و از آنجا که تعداد بازیگران کودک و نوجوان خیلی نیست از تعداد بیشماری تست گرفته و در نهایت به سراغ محمدرضا شیرخانلو رفته که بازی در تعدادی فیلم و سریال دارد که هر کدام با موضوعات مختلف بوده است.

 

وی یکی دیگر از حسن‌های این مجموعه را انتخاب بازیگران حرفه‌ای و خوب و یک گروه همدل ذکر می‌کند که همه دست به دست هم دادند تا یک سریال جذاب را برای مخاطبان بسازند. به همین دلیل سعی کرده گروه نویسندگان چندین ماه روی فیلمنامه کار کنند تا این اتفاق بیفتد. او همچنین می‌گوید که مخاطبان سن و سال‌دار حس نوستالژی نسبت به دوره‌های گذشته دارند و این سریال یادآور دهه‌های قبل است.

 

صلح میرزایی این سریال را 12 مرداد کلید زده و معتقد است ساخت کار کودک راحت نیست و باید زمان گذاشت تا یک اثر خوب و شایسته را تولید کرد. البته او تاکید می‌کند که با توجه به این‌که کودکان و نوجوانان قشر بزرگی از جامعه را تشکیل می‌دهند، نباید آنها را نادیده گرفت و باید برایشان کارهای زیادی ساخت، حتی او عنوان می‌کند که بهتر است یک اداره‌کل کودکان و نوجوانان در صدا و سیما راه‌اندازی شود تا شاهد کارهای بیشتری در این حوزه باشیم.

 

یک پدر متفاوت

 

محمود پاک‌نیت در این سریال نقش داوود، پدر کمال را بازی می‌کند که لحاف‌دوز است. نقش رضوانه همسر او را شهره لرستانی به عهده دارد. این بازیگر درباره این مجموعه می‌گوید: حکایت‌های کمال اپیزودیک است و مخاطب در هر قسمت با ماجراهای مختلف رو‌به‌رو می‌شود. قهرمان قصه پسربچه‌ای نوجوان به نام کمال است که خاطراتش در دهه 40 روایت می‌شود. قصه گیرا، جذاب و طنز است.

 

کار کردن با بازیگران بچه دشواری‌های خودش را دارد، اما پاک‌نیت می‌گوید: شیرخانلو از بازیگران خوب است که قبلا هم سریال پریا را با او کار کرده بودم. او پسر خوبی است و گرم بازی می‌کند. من هم بازی‌اش را دوست دارم. معمولا بچه‌ها دقت نمی‌کنند که بازیگر و کارگردان از آنها چه می‌خواهند، اما شیرخانلو خیلی با دقت کار می‌کند و از آنجا که از کودکی کار کرده، حسابی پخته و با تجربه شده است و تازه وارد نیست. به همین دلیل کار کردن با او همان قدر برایم راحت است که با یک بازیگر حرفه‌ای کار می‌کنم.

 

این بازیگر تجربه کار با صلح میرزایی را خوب توصیف می‌کند و می‌گوید: از قدیم او را می‌شناسم و کارهای سینمایی‌اش را دیده‌ام. به نظرم کارگردان کار‌بلدی است و بعد از بازی در سریال حکایت‌های کمال بیشتر متوجه شدم که نسبت به کارش حساس است. او از این‌که تکرار کند، وحشت ندارد و هدف ما یک کار خوب است که در راس آن صلح میرزایی است.

 

نظری زن خان شد!

 

فلور نظری تا به امروز نقش‌های متفاوتی را بازی کرده است. او، هم تجربه نقش‌های جدی را دارد و هم طنز. او در یکی از اپیزودهای سریال حکایت‌های کمال نقش عفت، زن خان را بازی می‌کند که نقش خان را سیروس میمنت به عهده دارد. او در این باره می‌گوید: من کار در سریال‌های تاریخی را دوست دارم و با توجه به این‌که سریال حکایت‌های کمال هم در دهه 40 می‌گذرد، برایم جالب بود که در این سریال بازی کنم. در حکایت‌های کمال نقش زن خان را بازی می‌کنم که خانواده‌شان متمول است و دختری دارند که فخرفروشی می‌کند.

 

وی ادامه می‌دهد که قبلا هم تجربه کار سینمایی با صلح میرزایی را داشته و بعد از تماس دستیار او بازی در این سریال را پذیرفته است.

 

این بازیگر عنوان می‌کند: امیدوارم مخاطبان از تماشای این اثر هنگام پخش لذت ببرند، چون با وجود این‌که نقش‌ها جدی است، اما رگه‌های طنز وجود دارد که مخاطب را می‌خنداند.

 

از میمون و مار می‌ترسم!

 

شیرخانلو با وجود این‌که نوجوانی 13 ساله است، اما چون سالهاست در عرصه بازیگری ورود پیدا کرده در مصاحبه هم بسیار حرفه‌ای برخورد می‌کند و با دقت پاسخ سوالات را می‌دهد، درست مثل یک بازیگر حرفه ای! او درباره نقشش می‌گوید: در این سریال اپیزودیک 150 قسمتی نقش کمال را بازی می‌کنم که همه اتفاقات حول شخصیت او می‌افتد. علاوه بر آن کمال هم باهوش است و هم خیلی شیطون! وی بازی در این سریال را متفاوت با دیگر نقش‌هایش می‌داند و توضیح می‌دهد: نقشم سختی‌های خودش را دارد، چون باید با حیوانات مختلف هم رو‌به‌رو شوم، چون کمال در رویاهایش بازی با حیوانات را می‌بیند و باید در واقعیت هم این را بازی کنم. باید با حیواناتی مثل میمون، اسب و مار رو‌به‌رو شوم. با وجود این‌که از مار و اسب می‌ترسم، ولی به سختی با آنها رو‌به‌رو می‌شوم، چون نقشم این طور نوشته شده است. این بازیگر نوجوان از کار کردن با محمود پاک‌نیت و شهره لرستانی لذت می‌برد، چون معتقد است که آنها فوق ستاره و استاد او هستند و قبلا هم تجربه بازی با آنها را داشته است. شیرخانلو تاکید می‌کند که فضای این سریال دوستانه و صمیمانه بوده و موضوع سریال طنز و اجتماعی است. من مطمئنم فقط بچه‌ها این سریال را دوست ندارند و بزرگ‌ترها هم عاشق کار می‌شوند و با تماشای آن می‌خندند.

 

منبع: جام جم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.