2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
با کودک لجباز خود چگونه رفتار کنیم؟

با کودک لجباز خود چگونه رفتار کنیم؟

اجازه ندهید فرزندتان با لجبازی به خواسته خود دست یابد و در صورتی که فرزندتان با پرخاشگری و لجبازی خواسته خود را مطرح می کند، به هیچ وجه تسلیم رفتارهای نامطلوب او نشوید؛ اگر خواسته های او را اجابت کنید، رفتارهای لجبازانه او به عنوان یک شیوه مطلوب برای رسیدن به خواسته هایش انتخاب خواهد شد.

دوات آنلاین-لجبازی رفتاری است که در میان کودکان زیاد دیده می‌شود و گاهی والدین به این موضوع توجهی ندارد در حالی‌که یک روانشناس کودک و نوجوان می‌گوید: لجبازی کودکان موضوع مهمی است که به عنوان یکی از چالش‌های طاقت فرسا برای والدین شناخته می‌شود.

 

توضیحات سید شهرام علیزاده متخصص و روانشناس کودک و نوجوان را درباره لجبازی اطفال بخوانید:

 

 بدون شک هر پدر و مادری با لجبازی فرزندانشان مواجه شده‌اند که ممکن است موجب عصبانی شدن والدین شود؛ این عصبانیت اگر کنترل نشود رابطه صمیمانه و امن کودک با والدین را به صورت جدی تهدید می کند. تنبیه بدنی، پرخاشگری و تحقیر به عنوان پرتکرارترین واکنش های نامناسب والدین در قبال لجبازی کودکان شناخته می شود.

 

 باید بدانیم  که لجبازی کاملا دو طرفه است. یک سوی آن کودک و سوی دیگرِ آن پدر و مادری هستند که از مهارت های حل مساله خود با کودک شناختی ندارند و همپای کودک به لجبازی می پردازند.

 

 عوامل مختلفی از جمله کسب استقلال، تذکرات بیش از حد، الگوهای نامناسب، عدم توجه به رفتارهای مثبت کودک، عدم هماهنگی پدر و مادر در اصول تربیتی، خشم درونی کودک نسبت به والدین و حتی مسائل جسمی همچون گرسنگی، خستگی و مشکلات خواب می تواند باعث موجب لجبازی کودک شود.

 

 اجازه ندهید فرزندتان با لجبازی به خواسته خود دست یابد و در صورتی که فرزندتان با پرخاشگری و لجبازی خواسته خود را مطرح می کند، به هیچ وجه تسلیم رفتارهای نامطلوب او نشوید؛ اگر خواسته های او را اجابت کنید، رفتارهای لجبازانه او  به عنوان یک شیوه مطلوب برای رسیدن به خواسته هایش انتخاب خواهد شد.

 

 خواسته های کودک که موجه و پذیرفتنی هستند را در اسرع وقت اجابت کنید، زیرا باعث نهادینه شدن رفتارهای مثبت در وجود فرزندتان می شود. همچنین جملات خبری خود را جایگزین جملات دستوری کنید. برای مثال به جای بکار بردن جمله الان وقت ناهار و وقت بازی نیست؛ به کودک خود بگویید: ناهار آماده است و منتظرت هستیم.

 

 یکی از راه های موثر برای ایجاد ارتباط سازنده بین والدین و کودک همدلی با کودک است. زمانی که  فرزند شما لجبازی می کند و رفتارهای نامطلوبی همچون جیغ زدن از او سر می زند، به حرف های او با توجه گوش کرده و مشکل او را درک کنید. قابل توجه است گوش دادن فعالانه به معنای تایید رفتار کودک نیست؛ همدلی با کودک و گوش دادن فعال یکی از موثرترین عوامل ایجاد ارتباط سازنده بین والدین و کودک است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.