2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
با خاصیت‌های کاکوتی آشنا شوید؛ از زخم معده تا پاکسازی پوست

با خاصیت‌های کاکوتی آشنا شوید؛ از زخم معده تا پاکسازی پوست

همه آنچه درباره خاصیت‌ها و البته عوارض مصرف کاکوتی باید بدانید در این مطلب آمده است.

دوات آنلاین-خیلی از ما از کاکوتی به‌عنوان داروی گیاهی با خاصیت‌های فراوان استفاده می‌کنیم اما اگر می‌خواهید با تمام خواص این گیاه آشنا شوید این مطلب را به نقل از بهداشت نیوز و زندگی آنلاین بخوانید:                                           

 

گیاه کاکوتی چیست

آنخ یا کاکوتی گیاه کوهی و خودرو که در خراسان شمالی در بین کرمانج ها و ترک ها به نام آنخ شناخته میشود و در میان فارس ها به کاکوتی معروف است. گیاه کاکوتی در بسیاری از کوهستان های شمال خراسان به وفور یافت می شود و مردمان زیادی را در فصل بهار به کوهستان ها برای جمع آوری آنخ می کشاند.

با گیاه کاکوتی آشنا شوید

گیاه کاکوتی هم خاصیت داروئی و هم خاصیت غذایی دارد. کاکوتی را اکثرا به همراه چای دم میکنند و اینگونه طعم خوبی را به چای اضافه میکند و بعضی اوقات هم آن را به تنهایی دم می کنند. این روش بسیار مورد استقبال است.

 

گیاه کاکوتی چند ساله است و بوته های آن پرپشت و ارتفاع آن بین 20 تا 50 سانتی متر می باشد و به آن کهلیک اُتی (به معنای علف کبک) و یا کلکوتی می گویند. کاکوتی دارای گل های بنفش است.

 

استفاده از این گیاه به عنوان ادویه در غذاها کاربرد دارد و عطر آن بسیار نزدیک به آویشن است. از برگ‌های خرد شده کاکوتی به عنوان طعم دهنده دوغ می‌توان استفاده کرد که اثرات سوء گوارشی آن نظیر دل درد و دل پیچه را کاهش میدهد.

کاکوتی چه خاصیت هایی دارد

کاکوتی برای چی مفید است

کاکوتی خاصیت‌های زیادی دارد که مواردی از آن در زیر آمده است.

 

کاکوتی و خواص آنتی اکسیدانی

نتایج تحقیقات اخیر نشان می دهند كه مصرف نوشیدنی كاكوتی در حالت پایه می تواند سبب افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی تام شود.

 

ساز و كار احتمالی، در رابطه با اثرات نوشیدنی كاكوتی بر افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی تام به این صورت است كه نوشیدنی دم كرده كاكوتی با افزایش ضداكساینده های درون سلولی مانند بیلی روبین، اسید اوریك و آلبومین می تواند ظرفیت آنتی اکسیدانی تام سرمی را بالا ببرد.

 

بعلاوه به اثبات رسیده است تركیبات گوناگون فنولی موجود در کاکوتی از طریق افزایش فعالیت آنزیم های دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و حذف رادیکال های آزاد، موجب كاهش پراكسیداسیون لیپیدی نیز می شوند.

 

کاکوتی و خواص آنتی میکروبیالی

به منظور بیان مکانسیم کاکوتی در از بین بردن عوامل بیماری زا چنین اظهار شده است که یکی از ویژگی های مهم ترکیبات این گیاه دارویی خاصیت آبگریزی آنها است که سبب می شود در بخش های لیپیدی دیواره سلولی و میتوکندریایی میکروارگانیسم ها توزیع شده و موجب تغییر و تخریب ساختمان و نفوذپذیری آن ها گردد.

 

به دنبال آن بخش زیادی از یون ها و دیگر محتویات حیاتی سلول به بیرون تراوش کرده و در نهایت موجب مرگ عوامل بیماریزا می شود.

 

همچنین این ترکیب ها قادر به ایجاد اختلال در عملکرد آنزیم های متصل به غشای سلولی بوده که در نهایت منجر به ایجاد نقص در سنتز بسیاری از ترکیب های پلی ساکاریدی دیواره سلولی و ممانعت از رشد سلول و مورفوژنز آن خواهد شد.

 

کاکوتی و درد

عصاره هیدروالکلی کاکوتی با مهار آزاد سازی اسید آراشیدونیک و از سویی تداخل با سیستم های سروتونرژیک و اوپیوئیدرژیک اثر ضد دردی خود را به جا می گذارد.

 

عصاره اتانولی کاکوتی دارای ترکیباتی است که سبب کنترل علایم قطع محرومیت مورفین همانند درد در موش های وابسته به مورفین می شود.

 

در پژوهش های دیگری که توسط سایر محققین صورت گرفته است، مشخص شده که وجود ترکیباتی نظیر تیمول، کارواکرول، فلاونوئید، پلی فنول، لیمونن و آلفا ترپینئول در کاکوتی احتمالاً با اثر بر روی سیستم اپیوئیدی نیز موجب کاهش درد می شوند.

 

بیشتر بخوانید: 7 گیاه برای تصفیه‌ خون

 

کاکوتی و دیابت

در پژوهش های حیوانی نشان داده شده است عصاره هیدروالکلی کاکوتی موجب افزایش تعداد سلول های بتا با فعالیت ترشحی انسولین و در نتیجه کاهش گلوکز سرم می شود.

 

از سویی دیگر، محققان، اثر کاکوتی بر کاهش گلوکز را تقویتِ ترشح انسولین از سلول های بتای پانکراس نمی دانند بلکه معتقدند احتمال دارد کاکوتی در دیابت غیر وابسته به انسولین مؤثر باشد و به سبب افزایش مصرف محیطی گلوکز، موجب کاهش میزان قند خون شود.

 

کاکوتی و افسردگی

در بررسی هایی که روی موجودات آزمایشگاهی صورت پذیرفته، عصاره کاکوتی توانسته در این جانوران اثر ضد افسردگی داشته باشد.

 

هر چند مکانیسم دقیق این اثر ناشناخته است، محققان اظهار کرده اند، الگوی رفتاری ایجاد شده توسط عصاره کاکوتی مشابه چیزی است که با مصرف داروی فلوکستین دیده می شود.

 

تشابه این دو الگوی رفتاری، بیانگر اثرِ عصاره کاکوتی به دلیل افزایش احتمالی انتقال عصبی سروتونرژیک است. خاصیت ضدافسردگی کاکوتی، می تواند به سبب وجود ترکیباتی مثل پولگون در آن باشد.

 

کاکوتی و پروفایل لیپیدی خون

بر اساس یافته های پژوهشگران که نتیجه آن در International Journal of Biology منتشر گردیده، مصرف کاکوتی باعث کاهش کلسترول و تری گلیسیرید در موش های صحرایی می شود.

 

اسانس کاکوتی حاوی تیمول و کارواکرول است که با بازدارندگی از فعالیت آنزیم  اصلی در مسیر سنتز کلسترول یعنی HMG-CoA ردوکتاز باعث کاهش کلسترول می شود.

 

بیشتر بخوانید: با خواص لیموترش آشنا شوید

 

کاکوتی و زخم معده

محققان با بررسی اثر عصاره ی آبی کاکوتی بر زخم معده ی ناشی از اسید استیک در موش های صحرایی، شاهد تأثیر مثبت عصاره این گیاه در تسریع و تسهیلِ ترمیم زخم معده بودند.

 

آنها اثر عصاره کاکوتی را به نقش آن در کاهش نسبت مرگ سلولی به تکثیر سلولی و افزایش رگ زایی در غشای مخاطی معده مرتبط می دانند.

 

یکی از ترکیبات اصلی کاکوتی ماده ای به نام پولگون است که اثر ضد التهابی آن به خوبی شناخته شده است.

 

علاوه بر این 1و 8- سینئول و پولگون که از ترکیبات اصلی عصاره کاکوتی هستند از ترشح زیاد اسید معده نیز می کاهند.

 

بیشتر بخوانید: با خاصیت‌های سیر آشنا شوید

 

کاکوتی و تشنج

تحقیقات انجام شده حاکی از وجود ترکیبات گابائرژیکی و آنتی کولینرژیکی (بلوک کننده گیرنده استیل کولین) در گیاه کاکوتی هستند.

 

فلاونوئیدهای کاکوتی با تأثیر بر گیرنده  GABAA باعث تقویت اثرات مهاری GABA (یک انتقال دهنده عصبی مهم در سیستم عصبی مرکزی پستانداران که عموماً نقش مهاری دارد یعنی موجب مهار تحریکات نورون ها یا تضعیف آن‌ها می‌شود) و در نتیجه اثر ضدتشنجی می شود.

 

این گیاه ترکیبات آروماتیک هم دارد که در کاهش اضطراب و تنش های روانی مؤثرند و اثر آرامبخشی بر سیستم عصبی دارند.

 

کابرد کاکوتی در درمان اسهال

کاکوتی برای درمان اسهال استفاده می شود؛ کاکوتی دارای خواص ضد عفونی کننده قوی است که روده را پاک سازی کرده و اسهال را درمان می کند.

 

بیشتر بخوانید: جوزهندی در چه غذاهایی استفاده می‌شود + خاصیت‌ها

 

پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفلونزا

کاکوتی دارای خواص ضد باکتریایی قوی بوده و خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا را کاهش می دهد.

 

کاهش درد قاعدگی با کاکوتی

کاکوتی کوهی به عنوان یک گیاه قاعده آور شناخته می شود و می تواند به درمان قاعدگی نامنظم کمک کند. در طب سنتی، گیاه کاکوتی یک بادشکن طبیعی است و به دلیل خواص ضد درد که دارد برای درمان کمرد درد و دل درد شدید در دوران قاعدگی زنان استفاده می شود.

فایده های مصرف کاکوتی چیست

کاکوتی برای مشکلات گوارشی

کاکوتی دارای خواص ضدالتهابی و آرام بخش طبیعی است که به درمان معده درد، نفخ شکم، دل پیچه و سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. علاوه بر این کاکوتی به دلیل خواص ضد میکروبی که دارد، خطر ابتلا به زخم معده ناشی از هلیکو باکتر پیلوری را کاهش می دهد.

 

توصیه می شود که برای بهبود هضم غذا و درمان معده درد، یک فنجان دمنوش کاکوتی را بعد از غذا بنوشید تا تاثیر بیشتری داشته باشد.

 

کاکوتی و درمان روماتیسم

جوشانده کاکوتی در رفع رماتیسم و نرمی استخوان مفید است و غرغره جوشانده آن ورم لوزتین را برطرف می‌کند.

 

پاکسازی پوست با روغن کاکوتی

روغن کاکوتی یکی از بهترین روش ها برای پاکسازی پوست از آلودگی هاست که به روشن تر شدن پوست صورت کمک می کند.

 

پیشگیری از خونریزی بینی

برای جلوگیری از خونریزی بینی از دم کرده کاکوتی می‌توان استفاده کرد. برای این منظور، پنبهای را آغشته به کاکوتی کرده و آن را در بینی قرار دهید.

 

مصرف کاکوتی چه عوارضی دارد

• مصرف کاکوتی در دوران بارداری بر جذب آهن بدن تاثیر دارد.

• کاکوتی یک گیاه قاعده آور است و می تواند خطر سقط جنین در دوران بارداری را افزایش دهد، توصیه می شود که زنان باردار از زیاده روی در مصرف آن اجتناب کنند.

• ممکن است کاکوتی باعث افزایش فشار خون شود، به همین دلیل توصیه شده که افراد مبتلا به فشار خون بالا از زیاده روی در مصرف این گیاه دارویی اجتناب کنند.

• به طور کلی گیاه کاکوتی نباید به صورت مداوم و زیاد مصرف شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.