2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
چگونه  اعتماد به نفس خود را بالا ببریم

چگونه اعتماد به نفس خود را بالا ببریم

برای این‌که اعتماد به نفس خود را تقویت کنید به کمی تمرین نیاز دارید. برای این کار 5 توصیه‌ای را که در این مطلب آمده است رعایت کنید:

دوات آنلاین-اعتماد به نفس حتی از بهره هوشی مهم‌تر است. زیرا اگر خود را باور داشته باشی تلاش می‌کنی تا یاد بگیری و این یادگیری قدرت هوش را بیشتر می‌کند. در ادامه این مطلب 5 راهکار برای بالا بردن اعتماد به نفس را بخوانید:

 

جهان بیرون انعکاس جهان درون تو است. وقتی عاشق خود باشی، جهان بیرون هم روی خوش‌تری به تو نشان خواهد داد. این همان قانون عمل و عکس‌العمل است. تفکرات تو مانند توپی است که به سمت دیوار پرتاب می‌کنی و دوباره به سوی تو برمی‌گردد. پس هرچه حس مثبت‌تری داشته باشی، مطمئن باش که مثبت‌ترین‌ها اتفاق خواهد افتاد.

 

اگر نسبت به خود حس خوب داشته باشی پس بدان از لحظه لحظه زندگی‌ات لذت خواهی برد. این حس خوب و رضایت، یعنی عزت نفس. عزت نفس یکی از مؤلفه‌های اعتماد به نفس است. اگر بخواهید اعتماد به نفس را واژه به واژه معنی کنید، نتیجه چیزی جز باور خود نخواهد بود و این خودباوری یعنی اینکه چه میزان خود را کارآمد می‌پندارید. خودکارآمدی هم دومین مؤلفه اعتماد به نفس است.

 

اعتماد به نفس مهمتر از بهره هوشی

اعتماد به نفس حتی از بهره هوشی مهم‌تر است. زیرا اگر خود را باور داشته باشی تلاش می‌کنی تا یاد بگیری و این یادگیری قدرت هوش را بیشتر می‌کند. اگر از خود راضی باشی پس دیگر جایی برای حسادت به دیگران نمی‌ماند و اینگونه سطح اعتماد به نفس تو بالا می‌رود. تو باید در مسیر پیشرفت راه بروی و گاهی بدوی تا پیشرفت تو وسعت پیدا کند. تو گاهی باید در هوای موفقیت پرواز کنی تا موفقیت تو عمق پیدا کند. تو باید در اصالت نفس ریشه بدوانی تا اعتماد به نفس تو ریشه‌دار و قوی شود.

قهرمان زندگی خود باشید

گام اول این است که قهرمان داستان زندگی خود باشید. در بازی شطرنج زندگی مهره‌ای تأثیرگذار باشید. موفقیت مانند آسانسور نیست که هر طبقه‌ای را خواستی انتخاب کنی و با سرعت به آن برسی. موفقیت پله پله به دست می‌آید. در یک شب راه ۱۰۰ سال را نمی‌توان طی کرد، پس از خود انتظار افراطی نداشته باشید. ما اعتماد به نفس را برای مهارت در کاری مطرح می‌کنیم؛ برای مثال، هنگام سخنرانی اعتماد به نفس بالایی داریم زیرا سخنور خوبی هستیم ولی عزت نفس در کل زندگی ما مفهوم پیدا می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: کارهایی ساده برای داشتن زندگی شادتر

 

از عیب دیگران استفاده نکنید

گام دوم اینکه از عیب دیگران برای خود سکوی پرتاب نسازید و عزت نفس آن‌ها را پایین نیاورید. این کار شما اصلاً باعث اعتماد به نفس شما نخواهد بود. پس اولین گام در جهت اعتماد به نفس مثبت را حسن‌جویی بنامید. برای خود و دیگران احترام قائل باشید. مسئولیت‌پذیری دومین گام در اعتماد به نفس است. مسئولیت‌پذیری یعنی احترام به شخصیت خود و آن کسی که به تو اعتماد کرده است. اگر مسئول کار خود باشی همیشه موفق می‌شوی و این اعتماد به نفس تو را افزایش می‌دهد. اگر کار خود را بر دوش دیگران نگذاری، قدم بعدی را در تقویت عزت نفس برداشته‌ای. فردی که سربار دیگران است عزیز نخواهد بود و عزت نفسی نخواهد داشت. پس به اندازه توانایی خود قدم بردار تا همیشه بتوانی مسئول کار خود باشی و برای جا به جا شدن از پای دیگران استفاده نکنی.

 

بیشتر بخوانید: فرمول‌های قطعی برای رسیدن به خوشبختی

 

خودمحور نباشید

انسانی که خودمحور باشد فقط تا حدی می‌تواند پیشرفت کند و نه بیشتر. انسان‌ها برای زندگی اجتماعی خلق شده‌اند و باید در کار‌ها با یکدیگر مشورت کنند تا از تجربه و دانش هم بهره ببرند. در این صورت، موفقیت بیشتر خواهد بود و در پی آن افزایش اعتماد به نفس. کار گروهی از تکبر و خودمحوری جلوگیری می‌کند و موفقیت تضمینی خواهد بود. اعتماد به نفس واقعی زمانی خود را نشان می‌دهد که شما در یک فضای جمعی و در کنار استعداد‌های دیگران بتوانید خود را نشان دهید و موفق باشید. پس سومین گام را نه به خودمحوری بنامید.

 

بیشتر بخوانید: چگونه در زندگی خود تغییر ایجاد کنیم؟

 

نقاط ضعف و قدرت خود را بشناسید

خودآگاهی یعنی شما به نقاط ضعف و قوت خود آگاه هستید و طبق آن‌ها برای زندگی برنامه‌ریزی می‌کنید. این آگاهی به خود باعث می‌شود تا از مقایسه شدن با دیگران بپرهیزید. چون همه ما موجودات دارای نقص هستیم و تنها خداوند کمال مطلق است. پس طبق این نکته و جلوگیری از مقایسه کردن خود، شما گام چهارم را در جهت جلوگیری از تقلید کورکورانه برداشته‌اید. سعی کنید خود را در شکل دیگران تصور نکنید و دیگرانگار نباشید. اینکه خود را با تمام توانایی‌ها باور داشته باشید یعنی شما اعتماد به نفس مثبت دارید.

 

به خدا توکل کنید

پنجمین گام برای تقویت اعتماد به نفس مثبت برابر با توکل به خداوند است. اگر باور داشته باشی که تو تمام تلاش خود را کرده‌ای و اکنون نوبت توکل است پس همیشه آرام خواهی بود. اگر شما تمام تلاش خود را به کار ببرید و توکل داشته باشید، قطعاً پیروز خواهید بود. پس به خود و خدا باور داشته باشید. او تمام مراحل زندگی شما را با دقت نگاه می‌کند و همیشه دست شما را خواهد گرفت. پس خود را باور داشته باشید و به او اعتماد کنید. قدم بردارید. یک قدم همت از شما، ۱۰ قدم برکت از خدا.

 

باور به خود یعنی نه به تردید. تردید یعنی ترس از حمله و شکست درست در زمانی که می‌توانید آزادانه موفق باشید. کسی قصد حمله ندارد و دشمن شما، افکار خیالی و تردید شما خواهد بود. پس به فکر حمله به دشمن فرضی نباشید و به جای آن انرژی خود را برای موفقیت صرف کنید. خود و موفقیت خود را باور داشته باشید. سرنوشت را به پای شانس نگذارید بلکه سرنوشت شما به انتخاب‌های شما بستگی دارد. پس خود و انتخاب‌های خود را باور داشته باشید.

 

منبع: جوان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.