2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
راهنمای دکوراسیون خانه‌های کوچک
یک مدرس طراحی داخلی توضیح می دهد:

راهنمای دکوراسیون خانه‌های کوچک

از قالیچه‌های کم رنگ یا یک یا دو رنگ استفاده کنیم. جلوی مبلمان عناصر تزئینی کم بگذاریم و به‌جای پرده‌های چند لایه از پرده کره‌کره چوبی ساده یا طرح زبرا یا پرده‌های پانچ استفاده کنیم.

دوات آنلاین-اگر یک خانه با ابعاد 50 متر دارید و می‌خواهید از فضای آن بهترین استفاده را بکنید ضمن اینکه احساس کنید در خانه‌ای بزرگتر از 50 متر زندگی می‌کنید چه باید بکنید؟ کیوان عبدلی، مدرس طراحی داخلی و دبیر نشریه دکومان برایمان توضیح می‌دهد یک خانه کوچک را چطور تزئین کنیم که بیشترین استفاده را از آن ببریم:

 

 در یک خانه با ابعاد کوچک (تا 70 متر)تعداد ایستگاه‌های کاری و فضاهای مستقلی که ما در خانه نیاز داریم همگی در یک اشل کوچک طراحی شده‌اند. وقتی متراژخانه  کوچک است همه حریم‌هایی که برای خانه لازم است سر جایش است یعنی ما آشپزخانه، فضای خواب مستقل ،پذیرایی، فضایی برای تماشاکردن تلویزیون و محیط خصوصی برای بخش سرویس بهداشتی داریم  و با سبک زندگی در فضای کوچک مواجه هستیم که هرچند دلخواه نیست اما می‌تواند با طراحی مناسب آن را دلپذیر کرد.

 

در طراحی فضای کوچک یک سری از رویکردهای ثابت را باید تعدیل یا حذف کنیم. داشتن تزئینات و مبلمان‌های پر آرایش یکی از مسایلی است که باید حذف شود چراکه هم ترافیک بصری زیادی را در یک فضای کوچک برای ما ایجاد می‌کند که می‌توان اسم آن را آلودگی بصری گذاشت و هم فضای زیادی را اشغال می‌کند .

 

طبیعتا آرایه‌ها توام با رنگ‌های مختلف هستند و شلوغی مضاعفی را در دید ایجاد می‌کنند. وقتی  در آپارتمان آماده زندگی می‌کنیم که معماری آن دست ما نیست بنابراین  در طراحی داخلی آن باید خلاقیت ویژه‌ای داشته باشیم .

 

در اینگونه موارد باید به سمت استفاده از سبک‌های کمینه‌گرا یا مینیمال‌تر برویم. از کنتراست‌ها و تضادهای رنگی باید دوری کرد. البته منظور این نیست که از رنگ‌های بی‌روح استفاده کنیم مثلا اگر دیوار سفید است می‌توانیم از پارچه‌های گل‌بهی یا زیتونی کم‌رنگ در پرده و مبلمان استفاده کنیم.

 

در همین زمینه: با کارهای کوچک از خانه خود انرژی مثبت بگیریم

 

همچنین نباید از فرش پر نقش و نگار با رنگ تیره استفاده کنیم . باید از پارچه‌هایی با نقوش ساده یا بی‌نقش استفاده کنیم. باید توجه داشته باشیم مبل‌های دسته‌دار نسبت به آنهایی که بدون دسته و یک‌پارچه هستند فضای بیشتری را اشغال می‌کنند پس از آنها نباید استفاده کرد.

 

می‌توانیم از مبلمان‌های ال شکل که به هم وصل هستند به جای مبلمان‌های هفت نفره فیکس شده، استفاده کنیم. در خانه 50 متری بین 15 تا 20 متر بیشتر برای نشیمن فضا نداریم پس باید استند تلویزیون و میزها را جزء مبلمان در نظر بگیریم. در نتیجه  باید از استندهای تخت‌تر و استندهای دیواری در ابعاد متناسب بهر‌ه ببریم.

 

تابلوها را بالا نصب نکنیم بلکه تابلوها افقی با رنگ‌های ملایم‌ در امتداد چشم (حدود 160 سانتی‌متری) نصب کنیم. کف‌پوش‌ها نیز خیلی مهم است. از کف‌پوش‌ها به شکل تمام پوششی استفاده نکنیم و اگر نشیمن ما 12 متر است یک فرش 12 متری برای آن در نظر نگیریم و سعی کنیم کف‌پوش سرامیک یا لمینت‌های تک رنگ استفاده کنیم،

 

ببینید: گزارش تصویری از جدیدترین طرح‌های استیکر دیواری

 

از قالیچه‌های کم رنگ یا یک یا دو رنگ استفاده کنیم. جلوی مبلمان عناصر تزئینی کم بگذاریم و به‌جای پرده‌های چند لایه از پرده کره‌کره چوبی ساده یا طرح زبرا یا پرده‌های پانچ استفاده کنیم.

 

از ویترین‌های ایستاده استفاده نکنیم. کتابخانه‌های ساده‌تر بهترین جایگیزین برای ویترین است.

 

آشپزخانه در خانه‌های کوچک از نشیمن  دید دارد بنابریان باید آشپزخانه را  یکپارچه و از سطوح یک دست برای کابینت و کانتر استفاده کنیم و از سطوح شیشه‌ای بهره نگیریم.

 

در چنین آپارتمان‌هایی باید رنگ سطوح آشپزخانه  نزدیک به رنگ‌های کف ساختمان باشد. در مجموع باید فضا را به سمت یکدستی ببریم اما جذابیت را از دست ندهیم. بنابراین بهتر است  از تونالیته‌های رنگی یک یا دو خانواده استفاده کنیم.

 

ببینید: خانه‌هایی با طراحی روستایی

 

 همچنین در نورپردازی خانه باید دقت زیادی شود، به‌جای لوستر‌های آویخته و پرشعله، از لوسترهای بدون شاخه استفاده کنیم. به خاطر داشته باشیم فضایی که همه جایش یکباره دیده می‌شود کوچک‌تر به نظر می‌رسد بنابراین نورپردازی باید سایه‌روشن باشد و در ذهن مخاطب و بیننده تنوعی ایجاد کند تا کل فضا به یکباره به قضاوت چشم در نیاید،

 

توجه کنیم نورها خیلی درخشان و زننده نباشند. این کارها در خانه‌های با متراژ کوچک باعث می‌شود تا ما احساس کنیم در فضای خیلی کوچکی به سر نمی‌بریم و خانه‌ای دوست‌داشتنی داشته‌باشیم.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.