2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
تهران از مرز بحران آبی عبور کرد

تهران از مرز بحران آبی عبور کرد

درکلان شهر تهران با جمعیتی بالغ بر ۸.۵ میلیون نفر ساکن و در حدود ۱.۵ میلیون نفر جمعیت شناور، سالانه ۱۰۳۵ میلیون مترمکعب و متوسط در هر ثانیه ۳۵ هزار لیتر آب مصرف می شود.

دوات آنلاین-استان تهران بزرگترین پایگاه جمعیتی در کشور را دارد که در کنار آن هیچ رودخانه‌ پرآبی بنا نشده و منابع آب آن محدود گزارش می‌شود؛ علاوه‌بر این با داشتن سهم سرانه آب تجدید پذیرغیرمتعارف ۳۵۰ مترمکعب در سال، از مرز بحران عبور کرده است؛ این در حالیست که این میزان در کل کشور ۱۶۶۶ و در دنیا ۶۶۶۰ مترمکعب در سال است.

در حال حاضر درکلان شهر تهران با جمعیتی بالغ بر ۸.۵ میلیون نفر ساکن و در حدود ۱.۵ میلیون نفر جمعیت شناور، سالانه ۱۰۳۵ میلیون مترمکعب و متوسط در هر ثانیه ۳۵ هزار لیتر آب مصرف می شود.

علاوه‌بر این بر اساس آمار ۱۷۵ عدد ایستگاه پمپاژ در استان تهران وظیفه انتقال آب به نقاط مرتفع را با ظرفیت ۲۲۴ هزارمترمکعب در ساعت به عهده دارد، همچنین در شهر تهران ۶۴ ایستگاه پمپاژ، بعد از هشت مرحله پمپاژ، اختلاف رقوم ارتفاعی بالغ بر ۸۰۰ متر است که با  ایستگاههای پمپاژ موجود و ظرفیت ۲۲۴ هزارمترمکعب در ساعت بعد از ۸ مرحله پمپاژ  آب به شمالی ترین نقطه تهران می رسد.

علاوه بر این آب مصرفی شهر تهران از منابع زیرزمینی و سدها تأمین می‌شود سرانه سالانه آب تجدیدشونده شهر تهران در سال ۱۳۳۵ بالغ بر ۱۱۵۷ مترمکعب بوده که این رقم در سال ۱۳۷۵ به ۲۷۰ مترمکعب و در سال ۱۳۸۰ به ۲۵۵ مترمکعب کاهش یافته است. علاوه‌بر این در سال ۱۳۷۷ کل آب مصرفی تهران، ۸۸۶ میلیون مترمکعب بوده که با نرخ رشد متوسط سالانه‌ی حدود ۲۳.۱ درصد به بیش از ۹۹۰ میلیون متر مکعب در سال ۱۳۸۶ رسیده است.

مصرف سالانه آب و جمعیّت شهر تهران در این دوره ۱۰ ساله روندی صعودی با نرخ رشد نزدیک به هم داشته‌اند، نکته قابل ملاحظه در خصوص سرانه مصرف آب در تهران سه و نیم برابر شدن آن در یک دوره ۵۰ ساله است به طوری که سرانه آب مصرفی روزانه در تهران، از ۹۹ لیتر در روز در سال ۱۳۴۵ به ۳۵۰ لیتر در سال ۱۳۹۲ رسیده است. این در حالی است که جمعیت تهران نیز در این دوره از دو میلیون و هفتصد هزار نفر به بیش از  هشت میلیون نفر در حال حاضر افزایش پیدا کرده است.

از سوی دیگر متوسط کسری آبخوان های ابرفتی در حوزه عملکرد استان تهران mcm۱۵۰ و در کل کشور ۷۰۰mcm  تخمین زده شده است و سرانه حجم آب مصرفی ۳۵۱ متر مکعب در سال برای استان تهران و ۱۲۲۴ متر مکعب در سال برای کل کشور تخمین زده شده که به معنای ۲۸.۴ درصد نسبت حوزه عملکرد تهران به کل کشور است همچنین سرانه حجم آب تجدید شونده در استان تهران ۲۴۵ متر مکعب در سال و در کل کشور ۱۸۵۰ متر مکعب در سال است که ۱۱.۶ درصد نسبت کل عملکرد تهران به کشور را نشان می دهد.

همچمین عمر بسیاری از تاسیسات آب در تهران بالغ بر ۵۰ سال است در همین راستا نوذزی پور قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران در خصوص اقدامات شاخص انجام شده در حوزه آب و فاضلاب به ایسنا گفت:اجرای بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری، خط اصلی وتونل فاضلاب رو و نصب بیش از ۶۰۰۰۰۰ انشعاب فاضلاب در شهر تهران و افتتاح مدول‌های ۵ و ۶ تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران با ظرفیت ۲۶۰۰ لیتر بر پانیه بخشی از اقدامات در این حوزه بوده است.

ایجاد تاسیسات جمع‌آوری و افتتاح ۱۰ باب تصفیه‌خانه فاضلاب در تهران و هشت شهر استان (شهریار، شهر قدس، اسلامشهر، پرند، پیشوا، پردیس، لواسان و میگون) و اجرای بزرگترین پروژه مکانیسم توسعه پاک در بین طرح‌های فاضلاب شهری جهان از دیگر اقدامات انجام شده در بخش فاضلاب است.

بحران ۱۵ ساله آب در ایران روزبه‌روزگسترش می‌یابد و این در حالی است که پایتخت بیشترین تهدیدها را به خود اختصاص داده و به نوعی تبدیل به مهم‌ترین دغدغه برای مسئولان کشور شده است که اگر از هم اکنون تدابیر لازم برای این مساله اندیشیده نشود قطعا با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.