2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
مشاوران در تقابل با کانون وکلا
اقدام مرکز مشاوران قوه‌ قضاییه واکنش برانگیز شد

مشاوران در تقابل با کانون وکلا

دیروز جمعیت اسلامی وکلای دادگستری ایران در نامه‌ای به ریاست قوه‌ قضائیه نسبت به جذب کارآموز وکالت از سوی مرکز امور مشاوران و کارشناسان قوه‌ قضائیه اعتراض کردند. پیشتر نیز کانون وکلای مرکز در نامه‌ای به ریاست این قوه، برگزاری آزمون وکالت توسط مرکز امور مشاوران را مغایر با قانون دانسته بود.

دوات آنلاینیک ماه پیش عبدالرضا مؤمنی، رئیس مرکز امور وکلا و کارشناسان قوه قضائیه از صدور مجوز برگزاری آزمون جذب وکیل این مرکز از سوی هیات نظارت مرکز امور وکلا خبر داده و گفته بود: در آزمون امسال ۲ هزار وکیل جذب می‌کنیم.

در حالی خبر جذب وکیل از سوی این مرکز منتشر شد که مرکز مشاوران چند سالی بود که در خصوص جذب وکلا اقدامی نمی‌کرد. پیش از راه‌اندازی این مرکز از سوی قوه قضاییه، کانون وکلای ایران تنها مرجعی بود که برای جذب وکیل اقدام به برگزاری آزمون و آموزش و تربیت وکیل می‌کرد.

با وجود فعالیت چند دهه‌ای این نهاد مستقل، قوه قضاییه در سال 78 با استناد به اصل 35 قانون اساسی که می‌گوید در همه دادگاه‌ها طرفین دعوی حق دارند برای خود وكیل انتخاب کنند، وکلای تربیت شده از سوی کانون وکلای کشور را ناکافی و دستمزد این افراد را بالا دانست و با راه اندازی نهادی موازی زیر نظر قوه قضاییه آزمونی جداگانه برای فارغ التحصیلان رشته حقوق برگزار کرد. 

گرچه با بالا گرفتن  اعتراض‌ها از سوی وکلا، این مرکز پس از چند سالی فعالیت خود را در خصوص جذب کارآموز متوقف کرد، اما این مرکز در مدت چند ساله فعالیت خود از سال‌های  80 تا 90، برای 20 هزار نفر پروانه وکالت صادر کرد. این در حالی بود که کانون وکلا در چند دهه فعالیت خود چیزی حدود 5 هزار پروانه وکالت صادر کرده بود . حال پس از توقفی کوتاه خبرها حاکی از اقدامات دوباره این مرکز برای برگزاری آزمون جذب کارآموز دارد.

امیر حسین آبادی رئیس کانون وکلای مرکز در این باره به دوات آنلاین می‌گوید: ما بارها برای افزایش ظرفیت آزمون کانون وکلا به قوه قضاییه درخواست دادیم، اما رئیس کل دادگستری استان تهران با افزایش ظرفیت  با این دلیل که دادگاه‌های ما توان پذیرش و حضور تعداد بیشتر کارآموز را ندارند ، به شدت مخالف می‌کردند. به طور مثال همین امسال درخواست جذب ۱۵۰۰ نفر کارآموز داشتیم که با ۱۱۰۰ نفر موافقت شد. حال اگر مرکز مشاوران اقدام به جذب کارآموز کند کاملا در تضاد با گفته‌های مسئولان قضایی است.

حسین آبادی با بیان اینکه تاکنون به نامه کانون وکلا از سوی قوه قضاییه پاسخی داده نشده، ابراز امیدواری کرد، این آزمون برگزار نشود.

در نامه اخیری که جمعیت اسلامی وکلای دادگستری ایران به رییس قوه‌ قضائیه فرستاده  آمده است: پس از اتمام دوره اعتبار برنامه سوم توسعه، مرکز امور مشاوران قوه‌ قضائیه که بر اساس ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه تشکیل شد، حق ادامه پذیرش نداشته است و مجلس شورای اسلامی نیز در گزارش تحقیق و تفحص خود در این مطلب تاکید نمود و اقدامات مرکز امور مشاوران را باعث نقض قانون و برخی از پذیرش‌های آن مرکز را زیر سوال برد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.