2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
درآمدهای میلیاردی جمع‌آوری زباله‌ها و مرگ خاموش کودکان زباله‌گرد

درآمدهای میلیاردی جمع‌آوری زباله‌ها و مرگ خاموش کودکان زباله‌گرد

با توجه به درآمدهای میلیاردی حاصل از جمع‌آوری زباله‌ها و بازیافت آنها شاهد تضاد منافع در ارگان‌های مسوول هستیم و بارها به شهرداری مراجعه و مطالبات را اعلام کرده‌ایم؛ اول که صورت مسأله را پاک می‌کنند، وقتی گزارش‌ها را نشان می‌دهیم، می‌گویند که مستندات بدهید و وقتی این کار را هم انجام می‌دهیم، باز هم شاهد پیگیری خاصی نیستیم.

دوات آنلاینمدیر شبکه یاری کودکان کار و خیابان با تأکید بر این که «نیازمند یک نگاه ملی و عزم جدی در تمام ارگان‌های دولتی برای حل معضل زباله‌گردی هستیم»، اظهار کرد: با توجه به درآمدهای میلیاردی حاصل از جمع‌آوری زباله‌ها و بازیافت آنها شاهد تضاد منافع در ارگان‌های مسوول هستیم و بارها به شهرداری مراجعه و مطالبات را اعلام کرده‌ایم؛ اول که صورت مسأله را پاک می‌کنند، وقتی گزارش‌ها را نشان می‌دهیم، می‌گویند که مستندات بدهید و وقتی این کار را هم انجام می‌دهیم، باز هم شاهد پیگیری خاصی نیستیم.

خسرو صالحی از «آموزش» و «کودک آزاری» به عنوان اولین موضوعات در مواجهه با کودکان زباله‌گرد یاد کرد و گفت: متاسفانه این کودکان مورد آزار واقع می‌شوند و از ابتدایی‌ترین امکانات زندگی از قبیل آموزش و بهداشت محروم هستند و در حقیقت هیچ آینده‌ای نمی‌توان برایشان متصور بود و هشدار می‌دهیم که احتمال ایجاد آسیب‌ها و بزهکاری‌های اجتماعی از سوی این کودکان در آینده بسیار زیاد است.

کودکان زباله‌گرد امروز، جوانان آسیب‌ساز فردا

او درباره‌ پیامدهای زباله‌گردی کودکان، امرار معاش از طریق جمع‌آوری زباله‌های سایر شهروندان را موجب وارد آمدن آسیب‌های جدی جسمی و روحی به آنها دانست و تأکید کرد: به همین دلیل این کودکان با آینده‌ی نامعلومی روبه‌رو هستند و با توجه به عقده‌های حقارت و کینه‌ای که در کودکی در وجودشان کاشته می‌شود، در کنار شرایط نامناسب زندگی، در جوانی که تا حدی دارای قدرت بدنی بیشتری می‌شوند، دست به انتقامجویی خواهند زد و این هشدار مهمی هم برای مسوولان است و هم پایتخت نشینان!

کودکان زباله‌گرد بخشی از جامعه ما هستند

این فعال حقوق کودک با اشاره به اعتراضات صورت گرفته در انجمن‌های کودکان کار و خیابان نسبت به طرح ساماندهی، اظهار کرد: حتی در سال‌های قبل نسبت به طرح جمع‌آوری کودکان کار هم اعتراض داشتیم و معتقد بودیم استفاده از لفظ «جمع‌آوری» به هیچ وجه مناسب نیست، زیرا این کودکان بخشی از جامعه ما هستند و باید واژه‌ی «جذب» یا «شناسایی» جایگزین شود.

صالحی افزود: درباره‌ی کودکان زباله‌گرد هم سال‌هاست که ما در شبکه یاری کودکان کار و خیابان با مسوولان شهرداری که در این کار هستند، بحث داشته و نامه‌نگاری کرده‌ایم و حتی به مرجع ملی حقوق کودک و قوه‌ی قضاییه نامه نوشتیم و اعتراض کردیم که اوضاع کودکان زباله‌گرد به هیچ وجه مناسب نیست و آنها هم جسمی و هم روحی با آسیب‌های جدی روبه‌رو هستند.

نهادهای مردمی پیگیر هستند

او به انصاف‌نیوز گفت: برخی انجمن‌های ما همچون جمعیت امام علی(ع) بسیار جدی پیگیر وضعیت کودکان زباله‌گرد هستند و گزارش‌ها و مستندات خوبی تهیه کرده‌اند، اما بدلیل گستردگی این معضل و مافیای پشت پرده‌ی زباله‌گردی و البته منابع محدود مالی این انجمن‌ها نمی‌توانند تأثیر قابل توجهی بر این موضوع بگذارند.

شهرداری عزم جدی ندارد

مدیر شبکه یاری کودکان کار و خیابان با بیان این که «شهرداری تهران در حالی جمع‌آوری زباله‌ها را به شرکت‌های پیمانکار واگذار کرده که نظارت جدی بر شیوه‌ی عملکرد آنها ندارد»، گفت: چندین بار نسبت به این موضوع اعتراض کردیم و از شهرداری درخواست کردیم اجازه ندهد شرکت‌های پیمانکاری از کودکان سوءاستفاده کنند، اما متاسفانه مسوولان شانه خالی می‌کنند و توجهی به موضوع ندارند.

او افزود: معتقدیم شهرداری به عنوان کارفرما موظف است بر کار پیمانکار نظارت کند و اجازه‌ی سوءاستفاده به آنها ندهد، اما متاسفانه توجهی به اعتراضات نمی‌شود و سال‌هاست که درگیر این موضوع هستیم و مختص تهران هم نیست و کودکان زباله‌گرد در تمام کشور مورد سوءاستفاده واقع می‌شوند.

شناسایی کودکان زباله‌گرد، قدم اول مبارزه

صالحی، شناسایی کودکان زباله‌گرد را گام نخستی برشمرد که شهرداری تهران باید در دستور کار قرار دهد و در عین حال گفت:    انجمن‌ها، پیگیری‌های مناسبی برای شناسایی این کودکان انجام داده‌اند و به شهرداری پیشنهاد داده‌ایم که این گزارش‌ها را در اختیارشان قرار دهیم و شهرداری با توجه به آن به موضوع ورود یابد و برای کاهش تعداد این کودکان اقدام کند.

وی افزود: متاسفانه در شهرداری و سایر ارگان‌ها عزم جدی در این باره دیده نمی‌شود و جالب است که شهرداری در نامه‌ای اعلام کرده بود که این گزارش‌ها صحیح نیست و ادعا کرده بود که انجمن‌ها در این مورد جوسازی کرده‌اند، در حالی که انجمن‌ها همیشه سعی کردند این موضوع را بطور پیگیری کنند و نگران وضعیت این کودکان هستند و تنها اگر کمی به خیابان‌ها توجه کنید، شاهد صدق مدعای گزارش انجمن‌ها خواهید بود.

بهداشت و سلامت کودکان زباله‌گرد در خطر است

مدیر شبکه یاری کودکان کار و خیابان نسبت به شرایط کودکان در مراکز پیمانکاری جمع‌آوری زباله ابراز نگرانی کرد و گفت: تعداد کودکان زباله‌گردی که آسیب‌های جدی بدنی می‌بینند بسیار زیاد است و اخیرا هم دو نفر از این کودکان زباله‌گرد در روند بازیافت زباله‌ها در بین آتش سوخته بودند یا چندی پیش یکی از کامیون‌هایی که بچه‌ها را از تهران می‌آورد، نرسیده به گاراژ چپ کرد و همه‌ی بچه‌ها، از ناحیه کمر و دست و پا آسیب دیدند.

به گفته او، این کودکان در همه‌ی رده‌های سنی مشغول زباله‌گردی هستند و طبق گزارش‌ها، حتی کودکانی چهار ساله هم زباله‌گردی می‌کنند.

کودکان زباله‌گرد اوراق هویتی ندارند

صالحی اظهار کرد: این کودکان هیچ اوراق هویتی ندارند و اگر در یک تصادف یا حادثه‌ای دیگر کشته شوند، هیچ کس متوجه نمی‌شود. این کودکان نه امکانات آموزشی دارند نه امکانات بهداشتی و با توجه به شرایط کاریشان در معرض انواع بیماری‌ها از ایدز و هپاتیت گرفته تا بیمارهای تنفسی هستند و متاسفانه هیچ توجهی به بهداشت این کودکان نمی‌شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.