2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
خرم: ظریف با مذاکره مساله را حل می‌کند

خرم: ظریف با مذاکره مساله را حل می‌کند

ظریف تنها از راه دیپلماسی و مذاکره این موضوع را دنبال و حل می کند، او از یکسو با اتحادیه اروپا و کسانی که در گروه 1+5 هستند تماس می گیرد که آن ها را به داوری بطلبد و از طرفی با آژانس بین المللی انرژی اتمی وارد مذاکره می شود و می گوید این درخواست اضافی و زیاده‌خواهی است.

دوات آنلاین-کارشناس ارشد روابط بین الملل گفت: آمریکایی ها در پروژه فشار به آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تایید نکردن عملکرد ایران به تعهداتش در اجرای برجام ناکام ماندند.

علی خرم با اشاره به سفر نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل به وین افزود: راهبرد آمریکا کاملا مشخص است، حتی در دوره اوباما تندروهای مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را دنبال می کردند تا بتوانند کاری کنند که برجام لغو شود.

وی ادامه داد: راه اول را پیشنهاد کردند و در دوره ترامپ این راه آزمایش شد و با تعیین تحریم های مشابه گذشته می خواستند ایران را آزار و اذیت دهند و کاری کنند تا ایران خودش توافق هسته ای را زیر پا بگذارد و آن را نقض کند.

این کارشناس ارشد روابط بین الملل یادآور شد: این راه را آزمایش کردند و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گزارش داد که ایران به تمام تعهدات خود پایبند بوده و براساس گزارش آژانس وزیر خارجه امریکا که خود به توافق هسته ای و کار با ایران اعتقاد دارد گزارش را به ترامپ تقدیم کرد و او از این گزارش عصبانی شد اما چاره ای نداشت که آن را تایید کند.

خرم بیان کرد: ترامپ به همین دلیل پرونده هسته ای ایران را از وزارت خارجه به ریاست جمهوری برد تا از این طریق مانع تایید عملکرد ایران در موضوع برجام شود.

وی ادامه داد: قدم دوم این بود که کاری کنند آژانس بین المللی انرژی اتمی به راحتی و روشن عملکرد ایران را در موضوع برجام تایید نکند و به همین دلیل نیکی هیلی نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد به وین سفر کرد تا آژانس را تحت فشار قرار دهد و بگوید باید از مراکز نظامی ایران نیز بازدید و بررسی های لازم انجام شود.

نماینده پیشین ایران در مقرر اروپایی سازمان ملل در ژنو گفت: اما پاسخ آژانس بین المللی انرژی اتمی این بود هر آنچه ایران باید انجام دهد در توافق هسته ای منظور شده و این موضوع مربوط به آژانس و ایران است.

خرم افزود: آمریکایی ها مایلند یک جور برنامه خود را پیاده کنند و تلاش دارند بتوانند کاری کنند که بهانه و نقطه منفی از ایران بدست بیاید و دست به تاکتیک های متفاوت می زنند تا به نتیجه برسند.

وی ادامه داد: ظریف تنها از راه دیپلماسی و مذاکره این موضوع را دنبال و حل می کند، او از یکسو با اتحادیه اروپا و کسانی که در گروه 1+5 هستند تماس می گیرد که آن ها را به داوری بطلبد و از طرفی با آژانس بین المللی انرژی اتمی وارد مذاکره می شود و می گوید این درخواست اضافی و زیاده خواهی است.

این تحلیلگر مسایل بین الملل گفت: ظریف همچنین سعی می کند آژانس بین المللی انرژی اتمی را با خود همراه می کند تا آژانس از ترس آمریکا گزارش دو پهلو ننویسد.

نیکی هیلی سفیر و نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل چهارشنبه هفته گذشته به منظور رسیدن به پاسخی از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برجام و فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران به وین سفر کرد.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.