2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
پیامدهای تغییراقلیم؛ گران شدن سوخت، افزایش سیل، جرم و جنایت و ...

پیامدهای تغییراقلیم؛ گران شدن سوخت، افزایش سیل، جرم و جنایت و ...

جان آبراهام استاد علوم گرمایی در یادداشتی در گاردین از وضعیت تغییراقلیم در آمریکا نوشت. البته با توجه به این نکته که رییس جمهور ایالات متحده، گرمایش جهانی را قبول ندارد

دوات آنلاین-انسان‌ها اقلیم زمین را تغییر می‌دهند. ما این را می‌دانیم، ده‌ها سال است که این را می‌دانیم. اما این دانستن چه چیزی را تغییر می‌دهد؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید ببینیم که پیامدهای گرم شدن زمین چیست و این اتفاق چه هزینه‌هایی برای جامعه، سیستم های زیستی طبیعی و زندگی انسان دارد؟ بیایید واقعگرا باشیم، اگر پیامدهای این تغییر بزرگ نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر پیامدهای گرمایش شدید باشد باید اقداماتی برای مقابله با آن انجام دهیم و این به جواب چنین سوالی بستگی دارد؛ آیا فایده‌ی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بیش از هزینه‌هایش است؟

مسئله‌ دیگری هم وجود دارد، هزینه‌ها به شکل یکنواختی توزیع نشده‌اند. بعضی مناطق بیشتر آسیب می‌بینند و برخی مناطق کمتر. در واقع برخی مناطق حتی از گرم شدن زمین سود می‌برند.

این هم مشخص است که سیستم‌های طبیعی یک اندازه آسیب نمی‌بینند، بعضی مناطق با تغییراقلیم تطبیق پذیرتر هستند، مناطق ساحلی و مناطق گرمسیری مثال خوبی برای این موضوع هستند، برخی از مناطق ساحلی به زیر آب می‌روند و در مناطق خشک هم سیستم های زیستی آسیب می‌بینند.

به نظر من جالبترین تحقیقات باید در رابطه با این مسائل باشند، خوشبختانه در تحقیق جدیدی که در مجله ساینس نوشته شده به این موضوع می‌پردازد.

ولی آنها چه چیزی پیدا کردند؟ اول اینکه در هر کشوری مثل آمریکا پیامدهای تغییراقلیم در مناطق مختلف فرق می‌کند. به طور کلی مناطق جنوب آمریکا بیشترین پیامد را از این موضوع می‌بینند.

رابرت کاپ یکی از نویسندگان این تحقیق در این رابطه نوشت: در غیاب اقدامات مهم برای کاهش انتشار و افزایش تطبیق پذیری، خلیج مکزیک بیشترین آسیب را می‌بیند. در این منطقه ارتفاع آب دریا افزایش پیدا می‌کند و از سویی هوا هم گرمتر می شود.

سالمون سیانگ، نویسنده اصلی این تحقیق هم در این رابطه می‌گوید: تغییراقلیم ضعیف نشده شرایط را برای مناطق زیادی در آمریکا گران تمام می‌کند. بر اساس تحقیقات ما اگر همین مسیر را ادامه دهیم شاید شاهد انتقال بیشترین پول از فقرا به ثروتمندان در تاریخ ایالت متحده باشیم.

اما راه دیگری هم برای برنامه ریزی ما برای آینده وجود دارد؛ اگر مسائل اقلیمی را بشناسیم شاید بتوانیم شرایط مقاوم تری را ایجاد کنیم؛ ساخت زیرساخت هایی که بتواند در مقابل سیل مقاومت کند، استفاده کردن از سیستم های مقاوم و جدید کشاورز و ... جزو کارهایی هستند که می‌توانیم برای تغییر آینده انجام دهیم.

باید در رابطه با کسانی که این تحقیق را انجام دادند هم بگویم، یک تیم متخصص در زمینه اقلیمی و اقتصادی با درآوردن اطلاعات در رابطه با شرایط اقلیمی در آینده به این نتایج رسیده‌اند. می خواهم به نویسندگان بگویم کار عالی انجام داده اند و مشتاقم ادامه اینکار را در دیگر کشورها ببینم.

بر اساس نتایج آنها به دلیل افزایش گرما میزان کارها کاهش پیدا می‌کنند، قیمت انرژی زیاد می‌شود، آمار جرم و جنایت افزایش پیدا می‌کند و به شهرهای ساحلی آسیب شدیدی وارد می‌شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.