2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
ظریف: امیدوارم یکی دو سفیر زن داشته باشیم

ظریف: امیدوارم یکی دو سفیر زن داشته باشیم

امیدوارم که در این دوره جدید بتوانیم یکی دو سفیر زن دیگر نیز داشته باشیم، البته نمی‌خواهم عددی را بگویم ولی در راستای تحقق این موضوع در حال برنامه‌ریزی و تلاش هستیم.

دوات آنلایندر جریان سفر نخست‌وزیر سوئد به تهران یک عکس از هیات ایرانی و سوئدی منتشر شد که در یک طرف میز اکثر سیاستمداران حاضر خانم بودند ولی در طرفی که هیات ایرانی نشسته بود، هیچ اثری از زنان مشاهده نمی‌شد. هم‌چنین در جریان سفر اخیر خانم موگرینی به تهران نیز دقیقاً عکسی با چنین ویژگی منتشر شد،

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در پاسخ به این سئوال که شما در دوره دوم حضورتان در وزارت خارجه قصد ندارید که از حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی این وزارت‌خانه بیش‌تر استفاده کنید و آیا برای تحقق این امر فشارهایی از جنسی که بر رئیس‌جمهور وارد شد تا وزیر زن انتخاب نکنند وجود دارد؟ به ایسنا گفت: «احساس می‌کنم برنامه مدون و هماهنگی برای ارتقاء زنان و استفاده آنها در سطوح مدیریتی در وزارت خارجه و سایر دستگاه‌ها وجود نداشته است.»

او افزود: در شش سالی که از کار در وزارت خارجه فارغ شده بودم و در واقع شش سال آزادی‌ام بود این فرصت را بیش‌تر از قبل داشتم که در دانشگاه تدریس کنم و دانشجویان بیش‌تری را داشته باشم. در اکثر این کلاس‌ها همیشه بهترین دانشجویانم خانم بودند و من تعجب می‌کردم که با توجه به این هوش و ذکاوت چرا در سلسله مراتب ورود به وزارت خارجه و هم‌چنین ارتقا در این وزارت‌خانه زنان چندان موفق نیستند. البته این را باید گوشزد کنم که ورود به وزارت خارجه کاری سخت و دشوار است و باید از هفت خان عبور کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با بیان این‌که تصور می‌کنم مشکلی که در این ارتباط وجود دارد مشکل نهادینه‌ای است و این فقط مختص ایران نیست و کم و بیش در دیگر کشورها نیز وجود دارد، تاکید کرد: از زمان حضورم به عنوان وزیر در این وزارت‌خانه تلاش کردم که فرصت‌های بیش‌تری را برای خانم‌ها ایجاد کنم.

او در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد این تلاش‌ها کم‌تر نمود بیرونی داشته است، گفت: در زمان تصدی من در وزارت خارجه اولین معاون زن در این وزارت‌خانه منصوب شد. در همین زمان بود که اولین سفیر زن بعد از انقلاب اعزام شد. اکنون نیز امیدوارم که در این دوره جدید بتوانیم یکی دو سفیر زن دیگر نیز داشته باشیم، البته نمی‌خواهم عددی را بگویم ولی در راستای تحقق این موضوع در حال برنامه‌ریزی و تلاش هستیم.

حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی باید راهبردی باشد، نه نمایشی

این عضو دولت دوازدهم با تاکید بر این‌که حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی باید راهبردی باشد، نه نمایشی و نمادین، ادامه داد: اگر استفاده از زنان در عرصه مدیریتی نمایشی باشد، حتما نمی‌تواند در ایجاد یک نهاد در راستای حضور بیش‌تر زنان در سطوح عالی مدیریتی موثر باشد. مدیریت‌ها در سطح عالی چالشی هستند و نیاز دارد مدیرانی که استفاده می‌شوند توانمند بوده و به کار احاطه داشته باشند.

ئزیر امور خارجه ادامه داد: مقداری در این حوزه احتیاط کرده‌ایم و این احتیاط در این راستا بوده که این حضور نمایشی نباشد، بلکه راهبردی باشد.

ظریف در همین چارچوب در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به توانمندی‌های مرضیه افخم در حوزه مسئولیت‌هایی که در این وزارت‌خانه بر عهده داشته است، تاکید کرد: حضور خانم افخم در عرصه مدیریتی در وزارت خارجه حضوری موفق بود و امیدواریم بانوان جدیدی که برای بر عهده گرفتن مسوولیت سفارت‌خانه‌های کشورمان در خارج از کشور انتخاب می‌کنیم، توانمندی‌های مشابه داشته باشند و مثل ایشان از احاطه خوبی بر امر سیاست خارجی برخوردار باشند.

او با بیان این‌که سعی داریم اگر بتوانیم این زنان را از داخل ساختار وزارت خارجه انتخاب کنیم، ادامه داد: البته با برخی از محدودیت‌های قانونی در این ارتباط مواجهه هستیم. بر اساس نظرات سازمان بازرسی کل کشور، کارشناسان داخل وزارت خارجه برای رسیدن به مقام سفیری باید سلسله مراتبی را طی کرده باشند. این قرائت از قانون ممکن است به عنوان یک تبعیض منفی علیه کارکنان وزارت خارجه عمل کند ولی به هر حال این قرائتی است که دوستان در این سازمان از اساسنامه و مقررات استخدامی وزارت خارجه دارند. در همین چارچوب ما با یک رشته محدودیت‌های قانونی مواجه هستیم، البته نه محدودیت‌هایی که ناشی از فشارهای بیرونی باشد و به جرأت می‌توانم بگویم که هیچ فشاری در این زمینه از بیرون به وزارت خارجه وارد نشده است.

دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: در کنار اعزام اولین سفیر زن، در این دوره اولین سفیر اهل سنت را نیز منصوب کردیم و به خاطر این موضوع نه‌ تنها با هیچ فشاری روبه‌رو نشدیم بلکه تشویق هم شدیم و انشاءالله این کار را ادامه می‌دهیم. برای استفاده از زنان در رده‌های مدیریتی وزارت خارجه نیز هیچ فشار بیرونی وجود نداشته که بخواهد مانع تحقق این موضوع شود.

اجماع کلی برای دادن تابعیت به فرزندان مادران ایرانی وجود ندارد

او همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد نظر وزارت خارجه در ارتباط با دادن تابعیت به فرزندان مادران ایرانی که با یک تبعه خارجی ازدواج کرده‌اند و تقاضایی‌هایی که در این ارتباط وجود دارد؟ خاطرنشان کرد: وزارت خارجه با این موضوع موافق است و اخیرا نیز بار دیگر مباحثی در این ارتباط در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، ولی برای تحقق این موضوع، مساله مهم این است که باید اجماع کلی بین دستگاه‌های مسوول و تصمیم‌گیر در این زمینه ایجاد شود؛ اجماعی که در حال حاضر به نظر می‌رسد، وجود ندارد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.