2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
آنها که فیش نجومی ندارند
گزارشی از وضعیت پزشکان درآستانه روز پزشک

آنها که فیش نجومی ندارند

فردا روز پزشک است. اما خیلی از ما با شنیدن نام پزشکان به یاد فیش‌های حقوق چند صد میلیونی می‌افتیم. یاد مرگ عباس کیارستمی و انواع خطا و بی‌تعهدی هایی که درچندساله اخیر زیاد درباره آنها شنیده‌ایم. واقعیت این است که در چند ساله اخیر تصور منفی‌ای فراوانی از جامعه پزشکی در جامعه شکل گرفته است.

دوات آنلاینبرخی از پزشکان که البته تعدادشان کم نیست، از فشار کاری و اقتصادی‌شان شکایت دارند. از پزشکان متخصص گرفته تا پزشکان عمومی که برای کسب درآمدی قابل قبول مجبورند ساعت‌های زیادی را در مراکز درمانی کار کنند و حتی  به دورافتاده ترین مناطق کشور بروند.

در این میان وضعیت پزشکانی که دوره‌های دستیاری یا همان تخصص را می‌گذرانند به مراتب بدتر است. خیلی از آنها با داشتن همسر و فرزند و درآمد اندکی که از کار زیاد در بیمارستان دارند مجبورند هزینه‌های زندگی را تامین کنند.

بی‌عدالتی در نظام پرداخت

«محمد_ه» سال چهارم دوره دستیاری را می‌گذراند. او 12 ساعت از وقتش را در روز در بیمارستان است و فشارکاری زیادی را تحمل  می‌کند. با این حال میزان درآمدش از یک و نیم میلیون در ماه تجاوز نمی‌کند. او به دوات می‌گوید: هر سال حدود 11 هزار نفر نیز در دوره‌های چهار ساله تخصصی پزشکی مشغول تحصیل و کار هستند. خیلی از دوستانم به سختی هزینه‌های معاش خود را در این دوره تامین می‌کنند و با داشتن همسر و فرزند، در دوره چهارساله تخصص، اجازه کاری غیر از گذراندن شیفت‌های بیمارستانی ندارند.

در کنار این دانشجویانی که امیدوارند بعد از اتمام دوره تخصص‌ درآمدشان افزایش یابد، پزشکان عمومی هستند که در کنار کار زیاد درآمد پایینی دارند.

»ماندانا_ش» پزشک عمومی شاغل در اورژانس یکی از بیمارستان‌های شلوغ تهران است. او به دوات می‌گوید: به خاطر داشتن فرزند نمی‌توانم بیشتر از یک شیفت کار کنم و به همین دلیل درآمدم با کارانه‌ای که دریافت می‌کنم چهار تا پنج میلیون تومان است. این در حالی است که در همین ساعت کاری فشار زیاد کاری در بخش اورژانس وجود دارد. مراجعات زیاد و همینطور نیرو و امکانات محدود کار را گاهی برایمان سخت و البته خطرناک می‌کند. او می‌گوید: خیلی از کسانی که همیشه حسرت شغل و درآمد ما را می‌خورند، حاضر نیستند این میزان فشار کاری را تحمل کنند.

او ادامه می‌دهد: با این حال اغلب مردم فکر می‌کنند ما درآمدهای چند صد میلیونی داریم و گاهی برخوردهای نامناسب و توهین‌آمیزی با ما دارند. نمی‌شود منکر درآمدهای چند صد میلیونی بود، اما واقعیت این است که آنها بخش اندکی از جامعه پزشکی هستند و بدنه پزشکان درآمدهای متوسط و گاهی پایینی دارند.

درآمدهای چندصد میلیونی قشر خاص

محمد جهانگیری معاونت نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی به دوات می‌گوید:  در دولت یازدهم حوزه سلامت یکی از موفق‌ترین حوزه‌های فعال در کشوربود و پارسال بیش از 850 میلیون بار مراجعه به مراکز درمانی صورت گرفت و خدمات قابل قبولی نیز ارایه شد. اما شاهد هستیم که سیستم ارایه دهنده خدمت از بیمه‌ها 10 هزار میلیارد تومان مطالبه دارند.

او ادامه می‌دهد: درصد اندکی از پزشکان درآمدهای میلیونی دارند و غالب آنها حقوق‌های متوسطی دارند و حتی همین درآمد هم  که بیشتر آن در قالب کارانه است ماه هاست که پرداخت نشده است. در سایر رشته‌های شغلی نیز همیشه افرادی هستند که درآمدهای خیلی بالا دارند و این مشمول همه نمی‌شود.

او به پزشکانی اشاره می‌کند که در شرایط خاص در شهرستانها کار می‌کنند و به دلیل اینکه تک متخصص هستند فشار کاری بالایی دارند و بیش از 18 ساعت در روز کار می‌کنند. او می‌گوید: نمی توان انتظار داشت درآمد این افراد پایین باشد چون در این صورت کسی در آن شرایط کاری ماندگار نخواهد ماند.

جهانگیری با اشاره به اینکه ساعت کار مفید جامعه پزشکی بسیار بالاست می‌گوید: پزشکان عمومی، متخصصان،داخلی و نسخه‌نویس و حتی جراحان عمومی، روانپزشکان و متخصصان عفونی  که حجم فعالیت بالایی دارند، درآمد متناسبی ندارندو خیلی از آنها مجبورند چند شیفت کار کنند تا هزینه‌هایشان را تامین کنند. اما به دلیل جنس کار در حوزه بهداشت درمان شیفت کاری زیاد می‌تواند باعث فرسودگی و کم شدن راندمان کاری  پزشکان شود.

این در حالی است که بیش از 70 درصد جامعه پزشکی کشور را همین پزشکان عمومی تشکیل می‌دهند و این گروه هم انتظار دارند وزارت بهداشت برای بهبود شرایط کاری و درآمدی آنها کاری انجام دهد. 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.