2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
احتمال واردات جنازه برای تشریح

احتمال واردات جنازه برای تشریح

در حال حاضر بحث کمبود جسد برای دانشگاه‌های علوم پزشکی پابرجاست و متناسب با این مسئله موضوع وارد کردن جسد از خارج از کشور مطرح شده است

دوات آنلاین-کمبود جسد یکی از مشکلاتی است که نظام آموزش پزشکی کشور با آن مواجه است. افراد کمی مایل هستند جسد عزیزان خود را برای تشریح اهدا کنند. در این میان بحث واردات جسد مطرح شده است که البته به گفته رییس سازمان پزشکی قانونی به بررسی بیشتر نیاز دارد.

احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی در همین رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص چگونگی تأمین جسد برای دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: تمامی اجسادی که برای تشریح در دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، رایگان است.

وی افزود: بسیاری از این اجساد مورد تشریح اهدایی است و افرادی که قبلاً فرم اهدا را پر کردند، بعد از مرگ جسد آنها طبق خواسته خودشان برای تشریح در دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی در خصوص اجساد مجهول‌الهویه هم گفت: برخی از اجساد مورد استفاده در دانشگاه‌ها هم از محل اجساد مجهول‌الهویه تأمین می‌شود که البته شرایط خاص خودش را دارد.

وی افزود: در مورد اجساد مجهول‌الهویه باید ۶ ماه زمان بگذرد و اعلام‌های قانونی از طرق مختلف صورت گیرد و اگر بعد از ۶ ماه هیچ‌کس سراغ آن نیایید با حکم مرجع قضایی برای تشریح قابل استفاده است.

شجاعی تصریح کرد: ما این اجساد مجهول‌الهویه را به نمایندگی از متولیان به دانشگاه‌های علوم پزشکی اهدا می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه هیچ بحث خرید و فروش جنازه مطرح نیست، تصریح کرد: در حال حاضر بحث کمبود جسد برای دانشگاه‌های علوم پزشکی پابرجاست و متناسب با این مسئله موضوع وارد کردن جسد از خارج از کشور مطرح شده است که نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد.

اگر موضوع واردات جسد به مرحله عمل برسد، قطعاً علاوه بر مسائل اخلاقی احتمالی که ممکن است داشته باشد، جنبه مالی و هزینه‌های نگهداری و انتقال آن هم باید بررسی شود. با این حال فرهنگ اهدای جسد به منظور ارج نهادن به جنبه‌های آموزش پزشکی امری پسندیده است که نیاز به توجه بیشتری دارد.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.