2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
چالش پروانه فعالیت حرفه‌ای باشگاه‌های فوتبال ایران

چالش پروانه فعالیت حرفه‌ای باشگاه‌های فوتبال ایران

فیفا 5 سال پیش و در سال 2012 به باشگاه های فوتبال در سراسر دنیا اعلام کرد درصورتی که خواهان دریافت پروانه فعالیت حرفه ای هستند، باید این استانداردهای 5 گانه را رعایت کرده و به آن دست یابند.

دوات آنلاین-درحالی که زمان کوتاه باقی مانده تا رسیدن به استانداردهای لازم برای تمدید پروانه فعالیت حرفه ای باشگاه های فوتبال به ویژه برای باشگاه های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا به چالشی بزرگ تبدیل شده است مدیران دو باشگاه پرطرفدار فوتبال پایتخت از تلاش ها برای پایان دادن به این شرایط بحرانی خبر می دهند.

براساس اخبار و اطلاعات منتشر شده در رسانه ها تا پایان ضرب الاجل کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) به باشگاه های ایرانی برای دستیابی به استانداردهای پنج گانه «زمین تمرین، زمین بازی اختصاصی، هیات مدیره مستقل، ساختاری اداری مطابق با استانداردهای فیفا و تراز مالی شفاف» کمتر از 30 روز زمان باقی مانده اما به نظر می رسد باشگاه های فوتبال ایران قادر نباشند در این مدت به این سطح از استانداردها دست یابند. در صورتی که باشگاه های بزرگ مانند پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی استانداردهای مد نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا را کسب نکنند، شاهد حذف آنها از رقابت های آسیایی خواهیم بود.

فیفا 5 سال پیش و در سال 2012 به باشگاه های فوتبال در سراسر دنیا اعلام کرد درصورتی که خواهان دریافت پروانه فعالیت حرفه ای هستند، باید این استانداردهای 5 گانه را رعایت کرده و به آن دست یابند.

تقریبا هیچ یک از تیم های فوتبال ایران به ویژه تیم های مطرحی که در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته و دارند نیز برای دستیابی کامل به این استانداردها تلاشی نکردند و این وضعیت در گزارش بازرسان ای اف سی که به دفعات از شرایط باشگاه های فوتبال ایران بازرسی کرده اند مورد اشاره قرار گرفته است. با این حال گفته می شود که باشگاه های ایرانی تنها تا روز 9 شهریورماه فرصت دارند تا به 5 استاندارد ذکر شده در بالا دست یابند!

در جریان سفر اخیری که بازرسان AFC به ایران داشتند متوجه کم تحرکی باشگاه های ایرانی در زمینه رسیدن به استانداردهای 5 گانه به ویژه در زمینه ترازنامه های شفاف مالی و تعیین تکلیف بدهی ها اعم از داخلی و خارجی شدند. از سوی دیگر چندین تن از بازیکنان فوتبال کشور از جمله آندرانیک تیموریان کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال از باشگاه های سابق شان درباره دریافت نکردن مطالبات خود به AFC شکایت کردند.

باشگاه های فوتبال ایران به ویژه تیم هایی که به بازیکنان خود بدهی دارند، باید تا روز 9 شهریور این بدهی ها را تعیین تکلیف کنند. براساس رویه موجود، این باشگاه ها یا باید به طور نقدی و کامل بدهی خود را به بازیکنان پرداخت کنند، یا این بدهی را تقسیط کرده و در نهایت به توافقی با بازیکن طلبکار دست یابند.

فدراسیون فوتبال نیز می گوید که در طول 5 سال گذشته و همچنین در ماه های اخیر بارها به طور نوشتاری و شفاهی به باشگاه ها توصیه کرده و درباره جدی بودن AFC برای اجرای این مقررات هشدار داده است.

با این حال به نظر می رسد که باشگاه ها تاکنون نه دستورالعمل های ارسال شده از سوی فیفا را جدی گرفته اند و نه توجهی به هشدارهای فدراسیون فوتبال داشته اند.

یک منبع آگاه در فدراسیون فوتبال در این خصوص به ایرنا گفت که این فدراسیون پیرو بخشنامه ارسالی از سوی فیفا، به تمامی باشگاه هایی که خواهان دریافت یا تمدید پروانه فعالیت حرفه ای خود شده بودند، هشدار داده است که تا روز 9 شهریور (31 آگوست) تکلیف بدهی های خود را مشخص کنند.

البته این موضوعی جدید نیست و فوتبال ایران با ساختار ناهمگون خود هیچ گاه نخواسته تا به استانداردهای متداول در فوتبال دنیا دست یابد. در حال حاضر تقریبا هیچ یک از تیم های فوتبالی در ایران ورزشگاه اختصاصی متعلق به باشگاه ندارند و هیات مدیره مستقل، ساختار اداری مطابق با استانداردهای فیفا و همچنین صورت های مالی شفاف و تعیین تکلیف بدهی ها تقریبا درهیچ یک از این تیم ها دیده نمی شود.

بسیاری از تیم های فوتبال حتی تیم هایی که در لیگ های دسته اول یا دوم فعالیت می کنند، دارای پرونده های باز در فیفا درباره بدهی به بازیکنان خارجی هستند.

پرسپولیس باید تا قبل از پایان این ضرب الاجل بدهی خود را به مانوئل ژوزه و دستیارانش پرداخت کند و استقلال نیز نه تنها چندین پرونده باز دارد بلکه هرایر مگویان بازیکن ارمنستانی این تیم نیز تهدید کرده که برای دریافت مطالباتش به فیفا شکایت خواهد کرد.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.