2024/10/15
۱۴۰۳ سه شنبه ۲۴ مهر
پیشنهادات ما
معرفی بهترین بازی‌ های مناسب خانواده برای دورهمی ‌های شبانه

معرفی بهترین بازی‌ های مناسب خانواده برای دورهمی ‌های شبانه

چه چیزی بهتر از بازی‌های گروهی برای سرگرمی و تفریح در دورهمی‌های شبانه خانوادگی سراغ دارید؟ وقتی اعضای خانواده بعد از یک روز یا یک هفته پرمشغله، دورهمی شبانه برگزار می‌کنند، نیاز به بازی بیش از هر چیز دیگری احساس می‌شود.

چه چیزی بهتر از بازی‌های گروهی برای سرگرمی و تفریح در دورهمی‌های شبانه خانوادگی سراغ دارید؟ وقتی اعضای خانواده بعد از یک روز یا یک هفته پرمشغله، دورهمی شبانه برگزار می‌کنند، نیاز به بازی بیش از هر چیز دیگری احساس می‌شود. بازی‌های خانوادگی نه تنها مفرح و جذاب هستند، بلکه تأثیرات زیادی روی خلق‌وخو و ... دارند. اگر شما هم به دنبال بازی های مناسب خانواده برای دورهمی های شبانه هستید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

 

بازی گروهی؛ بهترین راه سرگرمی برای دورهمی‌های شبانه

تحقیقات مختلفی روی بازی، بخصوص بازی‌های گروهی صورت گرفته است. همگی این تحقیقات نشان می‌دهند که بازی نه تنها یک ابزار تفریح و سرگرمی است، بلکه برای تقویت روحیه و بهبود مسائل روانی نیز عالی عمل می‌کند. حتی برخی از بازی‌های گروهی راه مناسبی برای آموزش و یادگیری هستند. به همین دلیل امروزه بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها، برای تقویت روحیه و آموزش کارکنان در زمینه‌های مختلف از بازی‌های گروهی استفاده می‌کنند.

 

بازی گروهی این امکان را فراهم می‌کند تا افراد خانواده یا دوستان خود را بهتر و بیشتر بشناسید. همچنین باعث تقویت مهارت‌های ارتباطات اجتماعی و معاشرت می‌شود. از دیگر مزایای بازی‌های گروهی، می‌توان به تقویت روحیه کار تیمی، افزایش احساس صمیمیت و دوستی، تخلیه انرژی و افزایش تعلق خاطر به خانواده یا دوستان اشاره کرد.

 

بهتر است زمانی از دورهمی‌های شبانه خود را علاوه‌بر گفت‌وگو در مورد مسائل مختلف به بازی‌های گروهی هم اختصاص بدهید. برای جمع‌های چندنفره بازی‌های ساده زیادی وجود دارند که با توجه به سلیقه و توانایی‌های اعضای خانواده، می‌توانید آنها را انجام دهید.

 

البته که جدا از بازی‌های فیزیکی، بازی‌های ویدیویی جذابی هم وجود دارند که میتوان به صورت گروهی برای دورهمی‌ها بازی کرد که برای اطلاع از این سبک گیم‌های ویدیویی و اخبار بازی می‌توانید سایت  bazipro را مشاهده کنید.

 

معرفی 12 بازی گروهی مناسب خانواده برای دورهمی های شبانه

برای این که در دورهمی‌های خانوادگی، یک تفریح سالم برای تخلیه انرژی و افزایش صمیمیت داشته باشید، بازی بهترین راه است. بازی‌های مختلفی برای اعضای خانواده وجود دارند که برخی از آنها به قدری ساده هستند که نیاز به ابزار خاصی ندارند و از سوی دیگر برخی به وسیله نیاز خواهند داشت. به هر حال در ادامه چند مورد از بهترین بازی‌های دورهمی‌های شبانه را بررسی خواهیم کرد.

 

1. پانتومیم (ادابازی)

حسن پانتومیم این است که با وجود هیجان و جذابیت بالایی که دارد، بدون استفاده از وسیله خاصی انجام می‌شود. در این بازی شما به حداقل 4 نفر نیاز دارید. نکته مهم بازی پانتومیم مهارت در اجرا و زبان بدن است. در این بازی گروه مقابل کلمه‌ای را مشخص می‌کند که یکی از اعضای گروه دیگر، باید آن را برای سایر نفرات تیم خود بازی کند. هم‌تیمی‌های شخص اجراکننده، باید به درستی کلمه مدنظر را حدس بزنند. معمولا زمان مشخص و محدودی برای حدس کلمه توسط تیم حریف در نظر گرفته می‌شود. امروزه اپلیکیشن این بازی هم برای گوشی‌های اندروید و ios وجود دارد که کار زمان‌گیری و محاسبه امتیازات را ساده‌تر می‌کند. همچنین در این اپلیکیشن‌ها، کلمات پیشنهادی در زمینه‌های مختلف ارائه می‌شوند.

 

2. چسباندن کاغذ کلمه روی پیشانی

از قدیمی‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین بازی‌های خانوادگی است که بر روی حدس و گمان بنا شده است. سایر افراد در این بازی باید روی یک کلمه خاص به توافق برسند. سپس کلمه توافق‌شده باید روی یک کاغذ کوچک نوشته شود. حالا کاغذ را باید روی پیشانی فرد موردنظر بچسبانید. دقیقا مثل بازی بیست سوالی، فردی که کاغذ روی پیشانی او چسبانده شداست، باید شروع به حدس زدن کند. او این حدسیات را تا جایی ادامه می‌دهد که بتواند به درستی کلمه موردنظر را حدس بزند. این بازی بسیار سرگرم‌کننده و آموزنده است و باعث خنده و شادی اعضای خانواده خواهد شد. حتی می‌توانید از کلمات یا عبارات طنز که فرد با آن خاطره جالبی دارد هم استفاده کنید.

 

3. چشمک مرگ

این بازی ساده هم فقط به چند کارت سفید نیاز دارد. روند بازی به این شکل است که باید روی یک کارت نام کارآگاه و یک کارت دیگر نام قاتل را بنویسید. روی باقی کارت‌ها به تعداد افراد شرکت‌کننده باید کلمه مقتول نوشته شود. حالا کارت‌ها را بر بزنید و به هر کدام از اعضای خانواده یک کارت بدهید. فردی که کارت کارآگاه را در اختیار دارد، باید خود را به دیگران معرفی کند. نکته اینجاست که نقش سایر اعضا باید کاملا مخفی بماند. شخصی که کارت قاتل را در اختیار دارد، باید مخفیانه و به دور از چشم دیگران به قربانیان چشمک بزند. هر مقتولی که قربانی چشمک قاتل شد، می‌میرد و باید از بازی خارج شود. قبل از رسیدن به آخرین مقتول، کارآگاه باید قاتل را شناسایی کند.

 

4. جرأت یا حقیقت؟

از دیگر بازی های مناسب خانواده برای دورهمی های شبانه، جرأت یا حقیقت است که البته گاهی بسیار پیچیده و ترسناک می‌شود! قاعده جرأت یا حقیقت به این شکل است که اعضای گروه یا خانواده دایره‌وار دور یکدیگر می‌نشینند و یک بطری را به صورت افقی روی زمین می‌گذارند. حالا یکی از اعضا باید بطری را بچرخاند. فردی که سر بطری به سمت او قرار می‌گیرد، باید جرأت یا حقیقت را انتخاب کند. جرأت به معنای انجام یک کار خاص و حقیقت هم در مورد بیان واقعیت‌های پرسیده شده توسط طرف مقابل است. اگر فرد جرأت را انتخاب کند، فرد مقابل باید کار نسبتا سختی را بر روی دوش او محول کند. این بازی جذابیت بسیار زیادی دارد و ساعت‌ها شما را سرگرم نگه خواهد داشت.

بازی جرئت و حقیقت

5. اسم و فامیل

این بازی هم از گذشته بین ایرانی‌ها طرفداران زیادی دارد. اسم و فامیل یک بازی خانوادگی است که همه افراد در هر سن و سالی می‌توانند آن را بازی کنند. در بازی اسم و فامیل، باید برگه‌هایی در اختیار همه اعضای گروه قرار بگیرد. همه باید به ترتیب عناوینی، مثل نام، نام خانوادگی، حیوان، رنگ، شهر یا کشور، اشیاء، میوه و ... را به صورت عمودی روی برگه بنویسند. حالا با توافق همه اعضا یکی از حروف فارسی انتخاب می‌شود. اعضای گروه باید طبق عناوین بالا، کلمات مناسبی را انتخاب کننده که اولین حرف آنها، حرف موردنظر باشد. هر فردی که سریع‌تر همه عناوین را پر کند، اعلام می‌کند و بازی متوقف می‌شود. بعد از آن باید امتیازات هر فرد محاسبه شود.

 

6. نقطه‌بازی

ازجمله بازی‌های ساده‌ای است که به ابزار خاصی نیاز ندارد. در نقطه‌بازی فقط به یک کاغذ و چند مداد یا خودکار با رنگ‌های متفاوت و به تعداد اعضای خانواده نیاز دارید. روی کاغذ تعداد زیادی نقطه به صورت منظم جاگذاری کنید. حالا باید هر کدام از اعضا، شروع به کشیدن نقطه‌ها و وصل کردن آنها به یکدیگر بکنند. هر فرد در نوبت خود، فقط مجاز به کشیدن یک خط است. در صورتی که یک مربع کامل با رنگ مخصوص خود درآوردید، می‌توانید نام یا علامت خود را داخل مربع بنویسید. در پایان بازی باید مربع‌های کامل‌شده هر فرد به تفکیک شمارش شود. فردی که بیشترین مربع علامت‌گذاری شده را داشته باشد، برنده بازی خواهد شد.

 

7. شاه دزد وزیر

یکی دیگر از بازی‌های گروهی و نسبتا قدیمی ایرانی است که اوقات مفرحی را برای اعضای خانواده رقم می‌زند. در این بازی باید روی کاغذهای کاملا مشابه و هم‌اندازه، عناوین شاه، وزیر و دزد نوشته شود. کاغذها کاملا بر می‌خورند و به صورت وارونه روز زمین قرار می‌گیرند. حالا باید افراد یکی از کاغذها را بردارند و عنوان خود را بشناسند. حالا شخصی که کارت شاه را برداشته، سوال می‌پرسد که وزیر من کجاست؟ شخصی که کارت وزیر را برداشته، باید خود را به شاه معرفی کند. از بین دو نفر باقی‌مانده، یکی کارت دزد را برداشته و دیگری جلاد است. وزیر باید حدس بزند که کدامیک از آنها دزد هستند. اگر توانست درست حدس بزند، دزد را توسط جلاد شکنجه خواهند کرد. در صورتی که نتواند درست حدس بزند، خود وزیر به دستور شاه و توسط جلاد مورد شکنجه قرار خواهد گرفت.

 

8. دوز

اگر دو نفر هستید، یکی از بهترین بازی‌ها برای شما، دوز است. این بازی کاملا ساده که نیاز به ابزار خاصی هم ندارد، تمرکز و خلاقیت شما را افزایش می‌دهد. روی یک کاغذ بزرگ، جدولی با ابعاد 3 در 3 رسم کنید. یکی از شما باید علامت ضربدر و دیگری دایره را برای خود انتخاب کنید. حالا باید سعی کنید ردیف‌های افقی، عمودی یا قطری را به ترتیب مال خود کنید. این بازی مدت زیادی شما را سرگرم خواهد کرد.

بازی دوز

9. گل یا پوچ

هر چقدر تعداد شرکت‌کنندگان در این بازی بیشتر باشد، هیجان و جذابیت آن هم بیشتر خواهد شد. روش بازی به این شکل است که یکی از اعضای تیم باید تکه کاغذ کوچک، نخود، عدس، سنگ‌ریزه یا هر چیز مشابه دیگری را به عنوان گل در مشت خود نگه دارد. حالا باید با حرکات دست، گل را بین دست‌های خود جابجا کند. تیم مقابل باید حدس بزند که گل در کدام مشت قرار دارد. افرادی که تبحر زیادی در حرکات دست دارند، موفقیت بیشتری در بازی گل یا پوچ خواهند داشت.

 

10. منچ

اگر چهار نفر هستید، بهترین گزینه بازی مهیج و جذاب منچ است. این بازی نه تنها برای کودکان و نوجوانان، بلکه برای بزرگسالان هم جذابیت‌های خاص خود را دارد. البته حتما باید ابزار منچ را از قبل خریداری کرده باشید. در این بازی هر کدام از افراد، باید 4 مهره یک‌رنگ را انتخاب کرده و در جای مشخص خود روی صفحه منچ قرار دهند. اعضا باید به ترتیب تاس بریزند و هر فردی که عدد 6 را آورد، می‌تواند یکی از مهره‌های خود را وارد بازی کرده و شروع به حرکت کند. حالا فرد باید بتواند از سایر اعضا عبور کرده و مهره خود را به سلامت وارد محل تعیین‌شده کند. نکته جالب و هیجان‌انگیز منچ، اینجاست که افراد با مهره‌های خود می‌توانند یکدیگر را شکار کرده و اجازه وارد شدن به محل‌ تعیین‌شده را ندهند. در پایان فردی که بتواند هر 4 مهره خود را زودتر از دیگران به محل تعیین‌شده برساند، برنده بازی خواهد شد.

 

11. مافیا

یکی دیگر از بازی‌هایی که در سالیان گذشته رواج زیادی بین ایرانی‌ها پیدا کرده، مافیا است. ریشه و پیدایش این بازی به دهه 80 میلادی و روسیه برمی‌گردد. به هر حال در این بازی به بیش از 10 بازیکن نیاز دارید. همچنین یک فرد به عنوان لیدر یا گاد، باید روی روند بازی نظارت داشته باشد. به تعداد بازیکنان کارت مشابه تهیه می‌شود و روی آنها نقش‌های مختلفی، مثل شهروند، مافیا، پزشک، کارآگاه و ... نوشته می‌شود. نکته اینجاست که به ازای سه شهروند، باید یک مافیا روی کارت‌ها نوشته شود. حالا کارت‌ها را بر بزنید و بین بازیکنان پخش کنید. حالا نقش هر کدام از افراد مشخص می‌شود. بازی بر اساس دستور لیدر آغاز خواهد شد. هدف نهایی این بازی شناسایی مافیاهای بازی است تا شهروندان نجات پیدا کنند. بازی مافیا بسیار پیچیده است که هنر بازیگری و تشخیص بالایی لازم دارد.

بازی مافیا

12. مشاعره

 مشاعره نه تنها سطح حافظه شما را تقویت می‌کند، بلکه سرعت بازیابی شما را نیز افزایش می‌دهد. روند بازی به این شکل است که یکی از اعضا، یک بیت شعر را می‌خواند. آخرین حرفی که بیت با آن تمام می‌شود را به عنوان اولین حرف بیت بعد در نظر می‌گیرند. حالا نفر بعد باید با آخرین حرف بیت قبلی، بیت جدید خود را شروع کند. مشاعره به شدت روی حافظه تأثیر مثبتی دارد. از سوی دیگر جاافتادن این بازی، باعث می‌شود تا شعرها و شعرای پارسی بیشتر شناخته شوند. البته باید شخصی هم به عنوان داور در بازی وجود داشته باشد که صحت و سقم شعرها را تأیید کند.

 

برای مشاعره پیشنهاد می‌کنیم از شعرهای مولانا از مثنوی معنوی استفاده کنید زیرا جذابیت و درک بیشتر برای ما دارند. مخصوصا برای بازی شعرهای مولانا را می‌توانید از سایت گنجور مشاهده کنید.

 

کلام پایانی

اغلب بازی های مناسب خانواده برای دورهمی های شبانه نه تنها جنبه سرگرمی دارند، بلکه باعث تقویت روابط اجتماعی، آداب معاشرت، خلاقیت و روحیه هم می‌شوند. در این مطلب سعی کردیم چند مورد از بازی‌های مناسب این نوع دورهمی‌ها را معرفی کنیم که در عین سادگی، آموزنده و مهیج هم باشند. بازی‌های گروهی دیگری هم وجود دارند که اغلب نیاز به ابزار و وسایل خاصی دارند یا این که اساسا مناسب خانواده نیستند.

 

این مطلب ممکن است برای شما مفید باشد: بازی های دورهمی که به وسیله خاصی نیاز ندارد

 

پیشنهادات ما
کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.