2024/06/28
۱۴۰۳ جمعه ۸ تير
معرفی انواع ورق سیاه

معرفی انواع ورق سیاه

ورق گرم محصولی استراتژیک است از همین رو باید گفت اگر نوسانی در قیمت ورق سیاه رخ دهد قیمت آهن آلات دیگر به ویژه قیمت ورق روغنی،قیمت ورق گالوانیزه و انواع ورق‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آهن پرایس: ورق گرم آهنی از جمله محصولات پایه‌ای در صنعت فولاد است که به صورت ورق‌های مستطیلی با ضخامت‌ها و ابعاد مختلف و به صورت رول تولید می‌شود. ورق گرم محصولی استراتژیک است از همین رو باید گفت اگر نوسانی در قیمت ورق سیاه رخ دهد قیمت آهن آلات دیگر به ویژه قیمت ورق روغنی،قیمت ورق گالوانیزه و انواع ورق‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به عبارتی دیگر ورق آهن سیاه ( Carbon Steel Plate ) یکی از پرکاربردترین انواع پلیت و ورق آهنی است که عمدتا به روش نورد گرم تولید می‌شود. از آنجایی که شکل ظاهری ورق سیاه در فرایند نورد گرم یک لایه اکسیدی سیاه و مات روی سطح آنکه تقریبا سیاه رنگ است از همین رو در بازار به ورق سیاه شناخته می‌شود، البته به دلیل اینکه با فرایند نورد گرم تولید می‌شود به ورق گرم هم معروف است.

سطح ورق سیاه به دلیل فرایند تولید، دارای ضخامت نسبتاً بالا و ترکیب‌های شیمیایی متفاوت است، این ویژگی‌ها باعث می‌شود که ورق سیاه برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار گیرد.از آنجایی که ورق گرم محصولی پایه‌ای به شمار می‌رود می‌توان گفت قیمت ورق سیاه نسبت به سایر ورق‌ها ارزان‌تر است.

نحوه تولید ورق آهن، ویژگی‌ها و آلیاژ از مهمترین فاکورهایی است که به نوسان قیمت ورق سیاه منجر می‌شود. از طرفی دیگر به دلیل گستردگی دامنه استفاده از این ورق در صنایع گوناگون، نوسانات قیمت ورق سیاه برای صاحبان صنایع بسیار حائز اهمیت است. حال برای شناخت بیشتر این محصول فرایند تولید آن در ادامه شریح می‌شود.

فرایند تولید ورق سیاه

فرایند تولید ورق سیاه

تولید ورق‌های سیاهیک فرایند پیچیده است که طی مراحل مختلفی انجام می‌شود فرایند کلی تولید ورق آهن با روش نورد گرم انجام می‌شودکه در ادامه پروسه تولید آن تشریح می‌شود.

1. آماده‌سازی مواد اولیه: ابتدا تختال‌ها با دمایی بالای 1100 درجه سانتیگراد و آنالیز شیمیایی مناسب در کوره‌ها گداخته می‌شوند. اسلب و تختال اصلی‌ترین مواد اولیه برای تولید ورق گرم هستند که نقش مهمی در تعیین قیمت ورق سیاه دارند.

2. حذف لایه‌های اکسیدی: لایه‌های اکسیدی ضخیم روی تختال‌ها که به صورت فلس شکل گرفته‌اند، حذف می‌شوند.

3. اسلب‌سازی: تختال‌ها با استفاده از دستگاه رول پرس به ضخامت و عرض مشخصی فشرده می‌شوند.

4. سایزینگ: اسلب‌های حاصل از مرحله قبل، با استفاده از غلتک‌های رفت و برگشتی به کمک کاهش ضخامت کنترل می‌شوند.

5. پیچیدن کویل: تختال‌های نازک شده که هنوز حالت گداخته دارند، در باکس جمع آوری کویل به صورت کلافی پیچیده می‌شوند.

6. جداسازی کویل: کلاف پیچیده شده را باز می‌کنند و ابتدا و انتهای آن با استفاده از گیوتین جدا می‌شود.

7. اکسیدزدایی ثانویه: مرحله‌‌ای که به منظور حذف اکسیدهای باقی‌مانده انجام می‌شود.

8. نورد نهایی: ورق‌ها مجدداً با استفاده از غلطک‌های هیدرولیک بسیار قوی و سنگین نورد نهایی می‌شوند که در این مرحله خواص مکانیکی بهبود پیدا می‌کنند.

9. خنک‌سازی: ورق‌های تولید شده سریعاً خنک می‌شوند و به سمت رول‌جمع‌کن ارسال می‌شوند.

10. بسته‌بندی و مارک‌گذاری: ورق‌ها بسته‌بندی می‌شوند و برای شناسایی، برند یا نام کارخانه و شماره ذوب روی آن‌ها چاپ می‌شود.

11. وزن‌کشی: آخرین مرحله پیش از ارسال ورق‌ها به انبار یا خروج از کارخانه، وزن کشی رول‌های بسته‌بندی شده انجام می‌شود.

این مراحل تولید ورق گرم آهنی اساسی هستند و هر یک از آنها نقش مهمی در تولید ورق‌های فولادی با خواص مکانیکی مورد نیاز دارد.

در بررسی انواع ورق سیاه نیز باید گفت با توجه به استانداردهای تولید، مواد اولیه، آلیاژ، ضخامت، ظاهر و ترکیب انواع مختلفی از ورق آهن در بازار عرضه می‌شود که البته هر یک از این ویژگی‌ها و شاخصه‌ها در قیمت ورق سیاه تأثیر خواهد داشت؛ در ادامه به تشریح هر یک از مشخصات انواع ورق‌ها پرداخته می‌شود.

تولید ورق آهنی براساس شکل ظاهری عمدتا به دو صورت رول و شیت انجام می‌شود که هر کدام ویژگی‌های منحصر به خود را دارند.حتی رول و شیت بود محصول بر قیمت ورق سیاه نهایی نیز تأثیرگذار است.

ورق سیاه شیت یا فابریک

ورق سیاه شیت یا فابریک

ورق‌های سیاه شیت، ورق برش خورده‌ای است که یا به صورت فابریک در کارخانه تولید می‌شود یا معمولاً سفارشی هستند و به دلخواه و ابعاد مدنظر مشتری برش می‌خورند.؛ یعنی مصرف‌کننده ابعاد و ضخامت ورق مورد نیاز را به کارخانه سفارش می‌دهد و ورق مدنظر خود را تحویل می‌گیرد؛ اما خدماتی که برای برش ورق به کار می‌رود در قیمت ورق سیاه نیز تأثیر خواهد داشت. در واقع هزینه برش نیز روی قیمت ورق سیاه محاسبه میَود که موجب می‌شود این محصول گران‌تر از شکل کلاف آن عرضه شود.

گفتنی است ورق‌ سیاه فابریک بیشتر از 15 میلی‌متر ضخامت دارد و معمولاً در ابعاد 1 در 2 متر، 1.5 در 2.5 متر، 1 در 6 متر، 1.5 در 6 متر، 2 در 6 متر و 2 در 12 متر تولید می‌شود.

ورق سیاه کلاف، کویل یا رول

ورق گرم رولی یا کویل همانطور که از ظاهر آهن پیداست محدودیت طولی ندارند زیراکلاف شکل هستند.اما عرض مشخصی برای تولید دارند به این صورت که در عمدتا در عرض‌های 1، 1.25، 1.50 و 2 متری تولید می‌شوند. ضخامت ورق‌های سیاه رولی هم از 1.5 تا 15 میلی‌متر متغیر است.

تقسیم‌بندی ورق سیاه براساس آلیاژ یا عناصر سازنده آن، عمدتا به ورق گرم صنعتی و ورق آهن معمولی انجام می‌شود.

در واقع می‌توان اینطور گفت که برای تولید ورق سیاه به طورمعمول دو گرید ‏st37 ‎و‎ st52 ‎‏به کاربرده می‌شوند که هر یک از ایندوگریدها از عناصر فلزی فولاد، فسفر، گوگرد، سیلسیم، منگنز و کربن شکل می‌گیرند در این میان تفاوت میزان‏کربن موجب تغییر سختی این ورق خواهد شد. به همین دلیل می‌توان اینگونه گفت که با توجه به میزان سختی یا کربن موجود در ورق سیاه کاربردهای آن نیز تغییر می‌کند. در ادامه به تشریح هریک پرداخته می‌شود.

ورق سیاه صنعتیST52

کاربرد ورق‌ سیاه صنعتی عمدتابه دو روش کلی خلاصه می‌شود، یکی از کاربردهای آن این است کهیا پایه‌ی تولید و به عنوان مواد اولیه برای پروفیل‌هایی با ابعاد بالا است و در شکل دیگر آن نیز به صورت مستقیم در صنایع عظیم و غول‌پیکر به کار گرفته می‌شوند. ورق‌های سیاه صنعتی از نظر ابعاد، سایز، وزن و ضخامت با سایر ورق‌های سیاه، بسیار متفاوت هستند و در واقع ابعاد بزرگ‌تری دارند.

ورق سیاه معمولیST37

همانطور که اشاره شد آنچه باعث تفوات میزن سختی ورق‌ها می‌شود، کربن موجود در آنهاست، به عبارتی بر اساس میزان عنصر کربن در آلیاژ فولاد، ورق‌های فولادی درجه سختی و کاربرد متفاوتی دارند.

به همین ترتیب می‌توان گفت ورق‌های سیاه معمولی هم براساس میزان کربن موجود در آلیاژشان در صنایع متعددی استفاده می‌شود.

کاربردهای ورق سیاه

در مطالب بالا اشاره شد که ورق آهنی به عنوان محصولی پایه‌ای برای تولید محصولات فولادی ثانوی و مختلف در صنایع متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد در واقع می‌توان گفت هر نوسانی در قیمت ورق سیاه به تغییر قیمت در صنایع وابسته منجر خواهد شد. در ادامه به مهمترین کاربردهای این ورق‌ها اشاره می‌شود.

1. ساخت و ساز: در صنعت ساخت و ساز، ورق‌های سیاه به عنوان مواد اصلی در ساخت قطعات ساختمانی مانند بام، ستون، بارگیرها و پشتیبان‌های ساختمانی استفاده می‌شوند.

2. صنعت لوله‌سازی: ورق‌ آهن برای تولید لوله‌های گاز، نفت، آب، و لوله‌هایی که در صنعت‌های پتروشیمی و انرژی استفاده می‌شوند، به کار می‌رود.

3. صنعت خودروسازی: این ورق‌ها به عنوان ماده اصلی در تولید قطعات بدنه خودروها، مانند پنل‌های جلویی و عقب، در‌ها و شاسی خودروها به کار می‌روند.

4. صنعت هواپیما‌سازی: در تولید قسمت‌های بدنه هواپیماهانیز به کار برده می‌شود.

5. صنایع ماشین‌آلات: این ورق‌ها برای تولید انواع ماشین‌آلات صنعتی و تجهیزات مختلف استفاده می‌شوند.

6. تولید تجهیزات انرژی: برای ساخت تجهیزاتی مانند توربین‌ها، تجهیزات نیروگاه‌ها و سیستم‌های توزیع انرژی نیز از ورق آهن استفاده می‌شوند.

7. تولید وسایل حمل و نقل عمومی: ورق‌های سیاه در تولید وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس‌ها و قطارها به کار می‌روند.

8. صنایع الکترونیک و الکتریکی: برای تولید محافظ‌ها، قطعات تابلوهای برقی و سیستم‌های تبرید و برودتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مواردی که بیان شد نشان از تنوع کاربردهای ورق‌های سیاه در صنایع مختلف دارد و اهمیت این ماده در تولید و توسعه صنایع مدرن را نمایان می‌کند.

عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه

عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه

همانطور که در مطالب بالا نیز اشاره شد وق آهنی محصولی استراتژیک و اساسی است که قیمت سایر محصولات را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد اما ضروری است در ابتدا از عواملی که قیمت ورق سیاه را تغییر می‌هند اطلاع و آگاهی داشته باشیم.

از مهمترین فاکتورها که به صورت مستقیم و غیر مستقیم قیمت ورق سیاه را تعییم می‌کنند می‌توان به قیمت مواد اولیه، ابعاد و ضخامت محصول، برند و استاندارد تولید ورق، میزان عرضه و تقاضا، قیمت مواد اولیه، قیمت جهانی فولاد، اوضاع سیاسی و اقتصادی از فاکتورهایی است که در تعیین قیمت ورق سیاه نقش مهمی دارند.

گفتنی است برای اطلاع از آخرین قیمت ورق سیاه در کارخانه‌های مختلف می‌توانید به سایت آهن پرایس مراجعه کنید و پیش از خرید انواع ورق با شماره‌گیری 02154103 می‌توانید با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید. همچنین نمودار قیمت ورق سیاه نیز در بازه‌های زمانی مختلف روی وبسایت آهن پرایس قرار دارد که با استفاده از آن می‌توانید اوضاع بازار آهن را رصد کنید و با کسب الگوی مشخصی از رفتار بازار، بهترین زمان برای خرید ورق سیاه را انتخاب کنید.

 

منبع : تاپ تینگ

12jav.net

 

پیشنهادات ما
کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.