2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
خلاصه داستان و نقد فیلم تفریق ساخته مانی حقیقی

خلاصه داستان و نقد فیلم تفریق ساخته مانی حقیقی

موضوع فیلم تفریق چیست، کدام بازیگران در آن حضور دارند و چه نقدهایی بر آن نوشته شده است؟

دوات آنلاین -فیلم تفریق ساخته مانی حقیقی که به صورت قاچاق وارد شبکه زیرزمینی شده بود بالاخره به اکران آنلاین رسید. معرفی کامل این فیلم 107 دقیقه ای را در ادامه بخوانید.

 

خلاصه داستان فیلم تفریق

داستان فیلم تفریق با شک کردن زنی به نام فرزانه به شوهرش جلال شروع می شود. فرزانه مردی را در اتوبوس می‌بیند که شبیه جلال است. او مرد را تا ساختمانی ناآشنا تعقیب می‌کند. در آنجا، می‌بیند که ساکنان جلال را می‌شناسند و از خیابان تماشا می‌کند. جلال وارد آپارتمانی می‌شود تا با زن دیگری ملاقات کند.

 

فرزانه که مربی رانندگی است، سه ماهه باردار است و شرایط سختی دارد. او حالا با خیانت همسرش هم مواجه شده اما وقتی موضوع را به جلال می گوید مرد ماجرا را انکار می کند و می گوید آن زمان در محل دیگری بود.

عکسی از فیلم تفریق

بازیگران فیلم تفریق

ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، اسماعیل پوررضا، فرهام عزیزی، گیلدا ویشکی، سهیلا رضوی، سعید چنگیزیان، علی باقری و وحید آقاپور در این فیلم بازی کرده اند.

 

نقد فیلم تفریق

ویجیاتو در بخشی از نقد خود بر فیلم تفریق نوشت:... در یک کلام فیلم تفریق کسل کننده است‌! البته باید در نظر گرفت که فیلم‌های جنایی و رازآلودِ کمی در این مرز و بوم ساخته شده که کیفیت خوب و فیلمنامه‌ای قوی داشته باشند. با این که این نوع نگاه، نو به نظر می‌رسد اما باید گفت این کادر‌های روایت کننده داستان افسردگی خانواده ایرانی بسیار کلیشه‌ای شده است.

 

فیلمنامه سعی کرده تا حد زیادی داستان را باور پذیر رقم بزند و تا حدودی موفق بوده. چرا که این احساس همزاد پنداری با سیر اتفاقات درون خانوادگی همسو است. با این وجود وقتی هیچ تعلیقی به جز سوژه اصلی یعنی تماما مشابه یکدیگر بودن شخصیت‌ها (که مربوط به ژانر مرموز فیلم است) وارد داستان نمی‌شود، مخاطب را مجاب می‌کند تا میانه داستان بارها به چشمانش استراحت دهد....

 

به نوشته فیلیمو شات، رابین سیتیزن منتقد سرشناس آمریکایی درباره فیلم مانی حقیقی نوشته است:مانی حقیقی فیلم جدیدش تفریق از یک زیبایی‌شناسی سیاه مایل به خاکستری بهره می‌برد که در قالب یک درام روانشناختی سعی می‌کند داستانش را در زیر باران یک شهر نشان دهد.

 

تفریق یک اثر تماشاگرپسند است همراه با یک موسیقی پرتنش و یک دست سینمایی که ترسی از خاموش کردن چراغ‌ها ندارد. همه این‌ها توسط دو بازیگر مشهور بین‌المللی ایرانی به تصویر کشیده شده است.

 

ترانه علیدوستی که پس از فیلم فروشنده در سال ۲۰۱۶ به جشنواره تورنتو بازگشت و نوید محمدزاده که در جشنواره تورنتو همزمان فیلم شب داخلی دیوار را دارد و برای نمایش موفق فیلم بدون تاریخ بدون امضا در سال گذشته جوایز متعددی دریافت کرد. گفتن بیشتر به معنای از بین بردن راز غیرممکنی است که در تاریکی انتظارت را می‌کشد.

عکسی از فیلم تفریق

تفریق، فیلم هیجان‌انگیز 

دیوید کاتز در سایت سینه اروپا نوشت:  جدیدترین فیلم مانی حقیقی، فیلمساز ایرانی، یک فیلم هیجان‌انگیز پرپیچ و خم است که دو خانواده از دو طبقه اجتماعی متفاوت را در یک فضای ابزورد مقابل هم قرار می‌دهد. شاید لو دادن داستان یک فیلم و اسپویل کردن آن احساس ناخوشایندی به مخاطب بدهد اما باید این نکته را بدانیم که تفریق حکایتی از جامعه ایرانی است که فاصله طبقاتی آن‌ها را در مقابل هم قرار می‌دهد. مانند فیلمساز دیگر ایرانی اصغر فرهادی که در فیلم‌های گذشته و جدایی از دو طیف مختلف جامعه روایت‌هایی را مطرح می‌کند که همگی نشان‌دهنده قدرت درام در تعریف قصه است. شاید تفریق آنقدر متمایز نباشد که واقعاً خودش را در میان انبوه محتوای ژانر قرار دهد، اما تجربه‌ای زیبا و ترسناک را پیش روی ما می‌گذارد که کمتر از فیلمسازان آسیایی دیده‌ایم.

 

آمبروژ پیوک در سایت icsfilm نوشت: تفریق یک فیلم ماهرانه است. فیلمنامه به طرز ماهرانه‌ای بین ۴ دیدگاه شخصیت‌های اصلی تعادل برقرار می‌کند و در عین حال تماشاگر را تا پایان با قصه همراه می‌کند تا بتواند سرنوشت شخصیت‌ها را حدس بزند. مانی حقیقی کارگردان و مرتضی نجفی فیلمبردار با کادربندی عالی به تنش درون قصه کمک می‌کنند و بازی روشنایی و تاریکی و موضوع هویت را تجسم می‌بخشند. میثم مولایی تدوین فیلم را به خوبی اجرا می‌کند، و با تاریک‌کردن صفحه در چند لحظه کلیدی، فضایی را برای تامل ایجاد می‌کند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.