2024/04/28
۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
ترکیه جزو کدام قاره است؟ ترکیه در اروپا است یا آسیا؟

ترکیه جزو کدام قاره است؟ ترکیه در اروپا است یا آسیا؟

افراد زیادی با این سوال مواجه می شوند که ترکیه جزو کدام قاره است؟ آیا ترکیه جزو اروپاست یا جزو آسیا است؟ اگر ترکیه در آسیا است چطوری تیم های فوتبال آن در اروپا بازی می کنند؟

افراد زیادی با این سوال مواجه می شوند که ترکیه جزو کدام قاره است؟ آیا ترکیه جزو اروپاست یا جزو آسیا است؟ اگر ترکیه در آسیا است چطوری تیم های فوتبال آن در اروپا بازی می کنند؟ به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم تا در سایت های خارجی به دنبال پاسخ این سوال ها باشیم. تعدادی سایت خارجی پیدا کردیم که بدرد ما نخوردند اما در نهایت این مقاله را از وب سایت تراولینگ تاپیک (travelling topic) پیدا کردیم و خلاصه ای از آن را در اختیار شما قرار دادیم. اگر می خواهید که متن کامل آن را مطالعه کنید می توانید به این لینک Is Turkey in Europe or Asia? | Turkey Is In Which Continent مراجعه کنید.

 

ترکیه در اروپا یا آسیا است؟ این سوالی است که به دلیل موقعیت خاص کشور ترکیه برای خیلی از افراد پیش می اید. در پاسخ به سوال "ترکیه در آسیا است یا اروپا؟" باید پاسخ داد که کشور ترکیه در بین اروپا و اسیا قرار گرفته و یک ملت اوراسیایی به شمار می رود. در این مقاله از دوات آنلاین تصمیم داریم بررسی کنیم که ایا ترکیه در اروپاست یا آسیا پس همراه ما باشید تا پاسخ سوال خودتان را از طریق این مقاله پیدا کنید.

 

ترکیه در اروپا است یا آسیا؟

آشنایی با کشور ترکیه و موقعیت جغرافیایی ترکیه

همانطور که در ابتدای مطلب هم اشاره شد، کشور ترکیه به عنوان یک ملت اوراسیایی شناخته می شود. زیرا بخشی از آن در اروپا و بخش دیگر در اسیا قرار دارد. به همین دلیل همواره بر سر این موضوع که کشور ترکیه در اروپا یا آسیا است اختلاف نظر های زیادی وجود دارد. در این قسمت با برسی موقعیت جغرافیای ترکیه سعی خواهیم کرد تا پاسخ سوال بالا را به شما بدهیم و اثبات کنیم که ترکیه در کجا قرار دارد. در شمال ترکیه دریای سیاه قرار دارد، در جنوب ترکیه دریای مدیترانه قرار دارد و درغرب ترکیه دریای اژه قرار دارد. همچنین این کشور از سمت شمال غرب با بلغارستان و یونان، از سمت شرق با ایران، ارمنستان و اذربایجان غربی، از جنوب با سوریه و از شمال شرقی با گرجستان همسایه است. کشور ترکیه هم با برخی از کشور های آسیایی و هم با برخی از کشور های اروپایی همسایه است و به همین علت هم جزو آسیا است و هم جز اروپا.

 

آشنایی بیشتر با ترکیه

کشور ترکیه یک حکومت دموکراتیک دارد و از دولتی سکولار برخوردار است. این کشور از تاریخ و پیشینه ای غنی برخوردار است و اثار باستانی و میراث فرهنگی متعددی همانند کلیسای های استانبول، موزه معصومیت در ان وجود دارد. حتی برخی از تاریخ دانان بر این باورند محل نهایی کشتی نوح در کتاب مقدس، کشور ترکیه است. این کشور همچنین از صنایع غذایی، معدنی، فولاد و نفت برخوردار می باشد و از نظر اقتصادی در وضعیت مطلوبی قرار دارد. به شما پیشنهاد می کنیم اگر قصد سفر به ترکیه را داشتید حتما به مکان های تاریخی در استانبول بروید.

 

جغرافیای سیاسی کشور ترکیه

جغرافیای سیاسی کشور ترکیه

ترکیه در منطقه ای بسیار حساس قرار گرفته و جزو مهم ترین کشورهای خاورمیانه و اروپا به شمار می رود و به همین نیز دلیل افراد زیادی به دنبال یافتن پاسخ سوال " ترکیه جزو کدام قاره است؟" هستند تا بصورت قاطعانه بدانند که ترکیه در کجا قرار دارد. این کشور به عنوان یک عضو بنیانگذار سازمان ملل متحد به شمار می رود و برای مدت های طولانی عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد می باشد. به تازگی هم سیاست جهانی خود را به سمت خاورمیانه تغییر داده است. اما همان طور که هر کشور دوست دار پیشرفت است، ترکیه نیز درخواست عضو شدن در اتحادیه اروپا را نیز دارد، به عبارتی ترکیه می خواهد از مزیت قرار گرفتن در آسیا و اروپا بطور همزمان استفاده کنید.

 

ترکیه دومین نیروی نظامی اصلی در ناتو محسوب می شود و سیاست های هسته ای خود را با کشورهای ایتالیا، هلند، بلژیک و آلمان به اشتراک می گذارد. دولت ترکیه بارها منافع خود برای ملحق شدن به اتحادیه اروپا را ابراز کرده، اما تا الان موفق نشده است تا وارد اتحادیه اروپا شود.

 

اهمیت و تاثیر موقعیت جغرافیایی ترکیه در فرهنگ و سنت های ترکیه

با توجه به پیشرفت های اخیر ترکیه و ارتباط نزدیک این کشور با کشورهای اروپایی، می توان گفت مردم شهر های مرزی این کشور تمایل دارند فرهنگ و تمدن اروپا را دنبال کنند.  با وجود اینکه جمعیت این کشور از قومیت های مختلفی تشکیل شده است، اما اکثر این افراد تمایل خود برای همسو شدن با تمدن غربی را نشان می دهند. به همین دلیل هرکس که مسائل مربوط به تمدن و فرهنگ در این کشور را بسنجد، به خوبی متوجه اروپایی بودن آن خواهد شد

 

آیا ترکیه اروپا محسوب می شود؟

در بالا اشاره کردیم که مردم شهر های مرزی به پیروی از غرب و اروپا تمایل دارند و ترجیح می دهند که ترکیه یک کشور اروپایی باشد، اما مردم اکثر شهر های مرکزی ترکیه به دنبال غرب گرایی نیستند و بیشتر ترجیح می دهند تا از سنت های قدیمی ترکیه پیروی کنند این افراد دوست ندارند که ترکیه یک کشور اروپایی باشد و اگر از آنها سوال کنید که  آیا ترکیه اروپا محسوب می شود ، پاسخ خواهند داد که ترکیه کشوری آسیایی است اما برخلاف مردم شهر های مرکزی ترکیه، مردم شهر های مرزی ترکیه به این سوال پاسخ خواهند دادکه ترکیه کشوری اروپایی است.

 

ترکیه در اروپا یا آسیا؟

در بخش های بالا پاسخ این سوال را به شما ارائه کردیم. در ادامه برسی خواهیم کرد که چه مساحتی از سرزمین ترکیه در آسیا و چه مساحتی ازآن  در اروپا قرار دارد.

 

بیشتر ترکیه در اروپا یا آسیا است؟

اگر کل مساحت کشور ترکیه را در نظر بگیریم، می توان گفت 95 درصد مساحت کشور ترکیه در آسیا است و تنها 5 درصد آن در اروپا قرار گرفته است. با توجه به این موضوع، می توان گفت که ترکیه هم در آسیا قرار دارد و هم در اروپا قرار دارد چون بخشی از این کشور در اروپا و بخشی دیگر در اسیا قرار گرفته است اما در پاسخ به سوال " بیشتر ترکیه در اروپا یا آسیا است " باید بگوییم که بیشتر ترکیه در آسیا قرار دارد.

 

بخش آناتولی همان قسمت اسیایی ترکیه می باشد که 95 درصد از خاک آن را پوشش می دهد و 5 درصد باقی مانده در جنوب شرقی اروپا قرار دارد. جالب است بدانید حدود 10 درصد جمعیت کشور ترکیه در این منطقه زندگی می کنند. اناتولی که به عنوان فلات اناتولی یا اسیای کوچک هم شناخته می شود، یک شبه جزیره بسیار بزرگ و مستطیل شکل در میان اروپا و اسیا است. این منطقه اب و هوایی ترکیبی داشته که در برخی قسمت ها حاصلخیر و در برخی دیگر نیمه خشک می باشد. همچنین در این منطقه تپه ها و کوه های کوچک و بزرگ متعددی به چشم می خورد.

 

برای پاسخ به این سوال که ترکیه در اروپا یا آسیا است ،می توان گفت این کشور اسیایی به شمار می رود؛ زیرا بخش عمده ای از آن در اسیا واقع شده است. اما از نظر فرهنگ و تمدن این کشور کاملا اروپایی بوده و تمام افرادی که برای مهاجرت یا گردشگری به این کشور سفر کنند، به خوبی متوجه این موضوع خواهند شد همچنین یکی از نشانه های فرهنگ اروپایی در مردم ترکیه نحوه رانندگی در ترکیه است. به این ترتیب در پاسخ به این سوال که ترکیه در اروپا یا آسیا است ، باید بگوییم این کشور از برخی جهات اروپایی و از برخی دیگر اسیایی به شمار می رود.

 

استانبول چگونه هم در آسیا و هم در اروپا قرار دارد؟

استانبول چگونه هم در آسیا و هم در اروپا قرار دارد؟

محل دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول یعنی تنگه ی بسفر از جاذبه های کشور ترکیه  محسوب می شود. با یک کانال آبی از دریای سیاه به دریای مرمره شهر استانبول به دو قسمت تقسیم شده است. قسمت شرقی آن بخش آسیایی گفته می شود و قسمت غربی آن را بخش اروپایی می گویند. این شهر بزرگ امروزه مسافرهای زیادی دارد. اگر به استانبول سفر می کنید بستگی دارد که در کدام بخش آن اقامت کنید. چون هر دو قسمت از لحاظ بافت تاریخی، آثار باستانی، کافه و رستوران ها وپارک های آبی استانبول متفاوت است.

 

نتیجه گیری کلی

ترکیه یک کشور شگفت انگیز با تاریخ و قدمتی کهن و مناطق گردشگری جذاب و دیدنی است. این کشور چه از نظر توریستی و چه از نظر موقعیت جغرافیایی و سیاسی از اهمیت زیادی برخوردار است. برای پاسخ به این سوال که ترکیه در اروپا یا آسیا است ، در یک جمع بندی کلی باید بگوییم این کشور از نظر جغرافیایی، جمعیت و دین اسیایی به شمار رفته و از نظر سیاسی، فرهنگی، توریستی و اقتصادی یک کشور اروپایی به شمار می رود. در این مقاله  سعی کردیم تا به سوال ترکیه در اروپا یا آسیا است جواب بدهیم، امیدواریم که پاسخ های ما برای شما قانع کننده بوده باشد.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.