2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
نقد سریال نیکان؛ از داستان تا بازیگران

نقد سریال نیکان؛ از داستان تا بازیگران

سریال نیکان مجموعه ای است که ویژگی های مثبت زیادی دارد. نقدی بر این سریال را بخوانید.

دوات آنلاین -سریال نیکان از همان ابتدا نشان داد مجموعه ای تماشایی و جذاب است که می تواند مخاطب را با خود همراه کند. این سریال به کارگردانی علی سراهنگ از حضور بازیگران مطرح و داستانی قوی سود برده است.

 

روزنامه خراسان نوشت:  سراهنگ که فیلم «کاکا» و «ملاقات خصوصی» را در مقام کارگردان و نویسنده در کارنامه دارد، به عنوان اولین تجربه سریال‌سازی خود، مجموعه «نیکان» را جلوی دوربین برده است. سیما تیرانداز، پژمان بازغی، بهنام تشکر، رضا داوودنژاد، شقایق فراهانی و مریم سعادت از بازیگران این مجموعه هستند و مه‌لقا‌ می‌نوش‌زاد نیز نقش کاراکتر اصلی قصه یعنی «نیکان» را ایفا کرده است. ساخته علی سراهنگ فعلا در قسمت‌های اولیه توانسته شروع خوب و پرماجرایی داشته باشد.

 

تشابه سریال نیکان و فیلم لاک قرمز

سریال نیکان در واقع نسخه سریالی فیلم «لاک قرمز» به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی محصول سال 94 است. «لاک قرمز» قصه یک خانواده فقیر را روایت می‌کند که پس از مرگ پدر با مشکلات اقتصادی بیشتری مواجه می‌شوند و به تدریج این خانواده از هم می‌پاشد، در این شرایط «اکرم» دختر جوان خانواده تلاش می‌کند از راه فروش عروسک‌های چوبی درآمد کسب کند و خانواده‌اش را نجات بدهد. قصه «نیکان» هم شباهت‌های مهمی با این فیلم دارد.

 

نیکان با بازی مه لقا مینوش زاد جوانی است که خانواده ثروتمندی دارد و علاقه‌مند به ادامه تحصیل در خارج از کشور است. «مسعود» (بهنام تشکر) پدر این شخصیت یک شرکت دارویی دارد و برای پخش و واردات دارو، با دوست چندین و چندساله‌اش «جهان» (پژمان بازغی) که صاحب یک شرکت ترابری و حمل و نقل است، همکاری می‌کند.

 

«مسعود» به قاچاق دارو و پخش مکمل‌های تقلبی در بازار، متهم می‌شود و دردسرهایی برای همسر، دوستان و همکاران او به وجود می‌آید. خط اصلی قصه یعنی غیبت پدر و مواجه شدن خانواده با مشکلات مالی و احتمالا نجات آن‌ها توسط دختر جوان خانواده، وجه مشترک هر دو اثر است. در «نیکان» نیز مانند «لاک قرمز»، پس از غیبت پدر معلوم می‌شود که او بدهی‌های زیادی دارد. بهنام تشکر تنها بازیگر مشترک این دو اثر است و در هر دو، نقش پدر خانواده را برعهده دارد. خانواده «نیکان» مانند «اکرم» فقیر نیستند و فضای سریال به اندازه نسخه سینمایی تلخ نیست. با توجه به محدودیت‌های تلویزیون و پایان‌بندی سریال‌ها، بی‌شک مجموعه «نیکان» پایان خوش‌تری نسبت به «لاک قرمز» خواهد داشت.

عکسی از سریال نیکان

نگاهی به قصه سریال نیکان

قصه سریال نیکان در همان قدم اول خیلی زود آغاز می‌شود، به این ترتیب در نقطه شروع همراهی مخاطب را برمی‌انگیزد. در قسمت اول ابتدا قصه روایت می‌شود، سپس مخاطب با شخصیت‌های متعدد داستان و همچنین پیشینه آن‌ها آشنا می‌شود. در قسمت شروع سریال دیدیم که «مسعود» به عنوان متهم ماجرا فراری است، لو رفتن موضوع قاچاق دارو و فلج شدن یک جوان به دلیل استفاده از مکمل‌های تقلبی هم اتفاقاتی است که خانواده «مسعود» را مقابل دوستان قدیمی‌شان «جهان» و «مهتاب» قرار می‌دهد. ابهامات و رازهایی که درباره انگیزه «مسعود» و همچنین سهم واقعی او و همکارانش در این ماجرا وجود دارد ، کشش بیشتری را در قصه ایجاد کرده است.

 

می‌توان روایت خوش‌ریتم و پرماجرای آن را نیز به عنوان یکی از نقاط قوت سریال به حساب آورد. این مجموعه در شروع، به اندازه کافی مواد داستانی در اختیار داشت و در ادامه نیز با سرعت منطقی و مناسبی پیش رفت. سریال «نیکان» در 30 قسمت ساخته شده و اگر قصه در قسمت‌های بعدی نیز این برگ برنده را حفظ کند، می‌تواند روی ادامه همراهی مخاطبان با سریال حساب کند، در غیر این صورت مانند موارد مشابه، از سوی مخاطب پس زده می‌شود.

عکسی از سریال نیکان

بازی ها خوب در سریال نیکان

مه ‌لقا می ‌نوش‌زاد که پیش از این در سریال «حکایت‌های کمال» و فیلم «آتابای» بازی کرده است، در «نیکان» نقش شخصیت اصلی قصه را ایفا کرده و در این نقش بازی قابل قبولی دارد. برخلاف پردیس احمدیه در «لاک قرمز» که چهره‌اش به اندازه کافی با دختری 16 ساله تناسب داشت، چهره این بازیگر به دختری 18 ساله و دبیرستانی چندان نزدیک نیست. پژمان بازغی، سیما تیرانداز و رضا داوودنژاد بازی‌های خوبی در سریال دارند و مریم سعادت نیز در نقش مادربزرگ خانواده، توانسته بی‌تابی و نگرانی‌های کاراکترش را به خوبی نمایش بدهد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
پسرم نیکان 1402/05/01
قطعا هدف دیگه ای دنبال میکردن که اسم پرطرفدار امروزی پسرونه رو گذاشتن رو دختر!!!!!! متاسفم واقعا ما که به دادسرای رسانه شکایت کردیم اینا باید بفهمن که شهر هرت نیست
ناشناس 1402/04/25
نیکان اسم پسر چرا آخه تو سریال رو دختر بذارن یه دلیلی باید داشته باشه سهوی بوده یا عمدی ؟!!!
ناشناس 1402/04/11
خانومی که میگید سریالش خیلی پر محتواست به اسم نیکان گیر دادید اگه اسم شما رو روی پسر میذاشتن ناراحت نمیشدید الکی ادای روشنفکرها رو درنیارید واقعا شبکه سه کارگردان و نویسنده گاف بزرگی دادن باید بیان عذرخواهی کنن حتی اسم سریال رو عوض کنن
المیرا 1402/04/06
سریال خیلی قشنگ و پر محتوایی هست حالا یه عده گیر این هستن ک چرا اسم سریال پسرونه هست و شده نیکان بابا ول کنید در گیر چه چیزایی هستید دنبال زیر بغل مار می گردین؟
ناشناس 1402/03/24
مطلبی مهم تر از اسم نیکان نبود؟
محمد 1402/03/21
سلام.اخه اینقدر بی سواد که نمیدونین نیکان اسم پسر هست.واقعا متاسفم برا عوامل و کارگردان سریال
هانا 1402/03/21
اون کلمه ن آخر نیکانو حذف کنین بشه نیکا اینقدم واس دیده شدن سریال و جلب توجه مخاطب با احساسات یه عده بازی نکنین😐
مامان آقا نیکان 1402/03/19
نیکان اسم پسرانه است حتی بین پسر و دخترهم مشترک نیست.یعنی نویسنده سریال آنقدر اطلاعات عمومی پایینی داره؟
ع.ح 1402/03/17
چرا اسم پسرونه رو میزارن رو دختر؟؟!!نیکان اسم پسرونست.چرااینو عوامل فیلم شبکه سه نفهمیدن‌.
ناشناس 1402/03/17
ماه ها تلاش شده که یک سریال ساخته بشه ولی چند ثانیه به خودشون زحمت ندادن که سرچ کنن نیکان اسم دخترونه اس یا پسرونه

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.