2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
از کجا بفهمیم غلظت خون داریم

از کجا بفهمیم غلظت خون داریم

علایم غلظت خون، عوارض آن و همچنین راه درمان این مشکل چیست و چه باید کرد؟

دوات آنلاین -غلظت خون یکی از مشکلات کم  و بیش شایع در سلامتی ماست. بیماری که می‌‌توان تا حدی از ابتلا به آن پیشگیری کرد و در صورت ابتلا هم زیرنظر پزشک، با تغییراتی در سبک زندگی و به‌‌خصوص تغذیه به مدیریت آن پرداخت. غلظت خون بر اثر افزایش گلبول قرمز ایجاد و وجود سلول‌‌های اضافه باعث غلظت مایع خون می‌‌شود که بدن را مستعد خطرات زیادی از جمله لخته شدن خون می‌‌کند. این چالش برای سلامت ما،   زمینه‌‌ها و دلایل مختلفی دارد که بخش زیادی از درمانش هم مبتنی بر همان دلیل اولیه، می‌‌تواند متفاوت باشد.

 

غلظت خون اولیه و ثانویه چیست

خراسان نوشت: نوع اول غلظت خون یک بیماری تا حدی نادر است که رشد آهسته‌‌ای هم دارد، اما در غلظت خون ثانویه، انسداد خواب، انواع تومور، بیماری‌‌های قلبی و ریوی، زندگی در ارتفاعات و همین‌‌طور تغذیه می‌‌تواند زمینه‌‌ساز بیماری باشد. به‌‌طور معمول افراد مبتلا به غلظت خون از ابتلا به آن اطلاعی ندارند و همین موضوع می‌‌تواند خطر این بیماری را بیشتر کند. علایمی که می‌‌تواند به شما بگوید غلظت خون دارید و باید سریع‌‌تر با پزشک مشورت کنید شامل سردرد، سرگیجه، تعریق، خارش پوست، تاری دید، زنگ زدن گوش، سوزش پا، خون‌‌ریزی بینی و لثه و تغییر رنگ پوست کف دست است.

غلظت خون چه علایمی دارد

غلظت خون چه عوارضی دارد

غلظت خون را باید خیلی جدی گرفت؛ چون در صورت پیگیری نکردن و طی نشدن مراحل درمانی، می‌‌تواند عوارض زیادی داشته باشد از جمله بزرگ شدن طحال، لخته شدن خون، آنژین (درد قفسه سینه)، سکته، زخم معده، بیماری‌های قلبی، نقرس و دیگر اختلالات خونی مانند میلوفیبروز یا لوسمی.

 

بیشتر بخوانید: برای درمان غلظت خون چی خوب است

 

بنابراین با دیدن نشانه‌‌ها بهترین کار این است که با یک دکتر متخصص مشورت کنید. دکتر هم با آزمایش خون، بیوپسی از مغز استخوان و روش‌‌های دیگر سعی می‌‌کند تشخیص دهد که مبتلا به غلظت خون هستید یا نه تا بتواند مسیر درمانی احتمالی را مشخص کند. با این‌‌حال با رعایت نکاتی در تغذیه می‌‌توان بخش کمی از نگرانی‌‌ها درباره غلظت خون و احتمال ابتلا به آن را کاهش داد. ذکر این نکته لازم است که در صورت ابتلا، نکات تغذیه‌‌ای جای درمان زیرنظر پزشک را نمی‌‌گیرند.

 

برای درمان غلظت خون چی بخوریم

موادغذایی حاوی کلسیم مثل لبنیات، بروکلی و موز، مصرف زیاد آب، مصرف پروتئین‌‌های بدون چربی و میوه و سبزیجات، در کنار آجیل و مغزیجات، همین‌‌طور عرقیجاتی مثل گزنه، کاسنی، زیره و نعناع می‌‌تواند برای غلظت خون مفید باشد. همین‌‌طور مصرف حبوبات، توت، غذاهای چرب، قند اضافه مثل قند موجود در نوشیدنی‌‌های گازدار و انرژی‌‌زا و مهم‌‌تر از همه غذاهای فراوری شده برای غلظت خون مضر هستند.

 

اگر بخواهیم به‌‌شکل مصداقی‌‌تر نام ببریم، گیاهان مفید برای غلظت خون شامل دارچین، شوید، سیر، ریشه شیرین‌‌بیان، زنجبیل، چای کوهی، چای سبز، عناب، زیره، سیاهدانه، چای ترش و... هستند و از جمله میوه‌ها و سبزیجات مفید برای درمان غلظت خون هم می‌‌توان به  گیلاس، آلبالو، لیمو ترش، موز، جعفری، پیازخام سفید، آلو، انار، انگور، تمبرهندی، خیار، خرما، چغندر، زیتون، هندوانه، کلم، غوره، شنبلیله، ریواس، زالزالک، زرشک، زغال اخته، هویج، سیب، کرفس، هلو، نعناع، مرزه و شلیل  اشاره کرد.

به‌‌یاد داشته باشید غلظت خون، به عنوان یک بیماری مزمن بدون درمان شناخته شده است، اما پیگیری روش‌های درمانی موجود و رعایت نکات تغذیه‌‌ای ضروری هستند، چون می‌توانند به مدیریت عارضه و کاهش علایم آن کمک کنند. در نهایت توصیه می‌شود هر فردی که علایم یا سابقه‌ خانوادگی غلظت خون دارد، حتما برای بررسی به پزشک متخصص مراجعه کند.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.