2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
آیا گرم کردن دوباره غذا ضرر دارد

آیا گرم کردن دوباره غذا ضرر دارد

گرم کردن دوباره غذاها چقدر مضر است و با چه خوراکی هایی هرگز نباید این کار را کرد؟

دوات آنلاین -خیلی از ما چاره ای نداریم جز این که هر بار مقدار زیادی غذا درست و آن را موقع مصرف دوباره گرم کنیم. گرفتاری های روزمره، مشغله های کاری و ... همه باعث می شود این سبک تغذیه بخش گریزناپذیر زندگی ما شود اما آیا این کار مضر است و سلامتی ما را به خطر می اندازد؟

 

سبزیجات با نیترات بالا را گرم نکنید

خراسان نوشت: سبزیجاتی که برگ سبز دارند مانند اسفناج، هویج و کرفس حاوی نیترات بالایی هستند. از گرم‌کردن مجدد این سبزیجات خودداری کنید. این سبزیجات غنی از نیترات، هنگامی که دو بار حرارت داده می‌شوند، سمی می‌شوند و خاصیت سرطان‌زایی در خود ایجاد می‌کنند.

 

اسفناج حاوی مقدار زیادی آهن است. حرارت‌دادن و گرم‌کردن مجدد اسفناج ممکن است آهن موجود در آن را اکسید کند. اکسیداسیون آهن باعث تولید رادیکال‌های آزاد خطرناکی می‌شود. رادیکال آزادشده در مواد غذایی، عامل بسیاری از بیماری‌ها از جمله ناباروری و سرطان است. نیترات هم پس از گرم‌شدن مجدد به نیتریت تبدیل می‌شود. نیتریت‌های خون شما با هموگلوبین و آهن تعامل می‌کنند و اجازه انتقال اکسیژن را به سلول‌های زنده نمی‌دهند.

 

گرم کردن دوباره برنج ضرر دارد

ممکن است تعجب کنید؛ اما برنج هم در دسته مواد غذایی قرار می‌گیرد که نباید دو بار گرم شوند. مسمومیت برنج به دلیل وجود باکتری بسیار مقاوم به نام «باسیلوس سرئوس» است. این باکتری‌ها در گرما می‌توانند هاگ‌هایی تولید کنند که ماهیت سمی دارند.

 

بیشتر بخوانید: غذای تند چه فایده و ضرری دارد

 

هنگامی که برنج دوباره گرم می‌شود، هر هاگ موجود در آن می‌تواند تکثیر شود. این هاگ‌ها باعث مسمومیت، اسهال و استفراغ می‌شوند.

 

تخم مرغ را دوباره گرم نکنید

در این که تخم ‌مرغ منبعی غنی از پروتئین است، شکی نیست. با این ‌حال، تخم ‌مرغ پخته‌شده یا آب‌پز اگر دوباره گرم شود، می‌تواند به یک بمب خطرناک تبدیل شود. زمانی که تخم ‌مرغ را پختید، فوری آن را بخورید. اگر تخم‌ مرغ برای مدت طولانی‌تری نگهداری شد، آن را گرم نکنید، فقط سرد بخورید. مواد غذایی با پروتئین بالا حاوی مقدار زیادی نیتروژن هستند. این نیتروژن ممکن است بر اثر گرم‌شدن مجدد اکسید و باعث سرطان شود.

چه غذاهایی را نباید دوباره گرم کرد

مرغ را نباید گرم کرد

با گرم‌کردن مجدد مرغ که سرشار از پروتئین است، مشکلات گوارشی را برای بدن خود به‌وجود می‌آورید. اگر واقعا می‌خواهید مرغ پخته‌شده را دوباره گرم کنید، می‌توانید این کار را در دمای پایین‌تر و مدت طولانی‌تری انجام دهید. بهترین راه برای مصرف مرغ پخته‌شده، قراردادن آن در سالاد سرد یا ساندویچ سرد است. برای این که از بوی بد مرغ خلاص شوید، بهتر است موقع پختن از مزه‌دارکردن و طعم‌دارشدن آن اطمینان حاصل کنید.

 

قارچ

قارچ منبعی از پروتئین‌هاست و مقادیر زیادی مواد معدنی دارد. با گرم‌کردن مجدد آن‌، پروتئین‌ها شکسته می‌شوند و مشکلاتی در سیستم گوارشی به‌وجود می‌آورند. حرارت‌دادن، باعث تولید سم هایی می‌شود که حاوی نیتروژن اکسید‌شده و رادیکال‌های آزاد است. حتی اگر علاقه‌مند به نگهداری قارچ برای روز بعد هستید، بهتر است آن‌ را سرد میل کنید.

 

روغن‌های فشرده سرد

یکی از بهترین منابع اسید چرب امگا۳، روغن فشرده سرد مانند روغن بذر کتان، روغن زیتون و روغن کانولاست. چربی امگا۳ به درجه حرارت بسیار حساس است زیرا در دمای بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌شکند و فاسد می‌شود. پس هرگز این روغن‌ها را گرم نکنید.

 

در همین زمینه: فواید و مضرات مصرف ژله چیست

 

روغن گردو، روغن آووکادو و روغن فندق، وقتی دوباره گرم شوند، فاسد می‌شوند. بنابراین از آن‌ها برای پخت‌و‌پز یا سرخ‌کردن استفاده نکنید. می‌توانید آن‌ها را در پایان پخت‌وپز روی غذای خود بریزید تا طعم بی‌نظیری به آن بدهد، اما بدانید روغن فشرده هم از مواد غذایی محسوب می‌شود که نباید دو بار گرم شوند.

 

غذاهای دریایی

غذاهای دریایی که تازه صید و بلافاصله منجمد شده‌اند برای گرم‌کردن مجدد بی‌خطر هستند. اما اگر غذاهای دریایی بیش از دو ساعت در هوای خنک یا یک ساعت در هوای گرم خارج از یخچال بماند، نباید مصرف شود. باکتری‌ها می‌توانند به‌سرعت در غذاهای دریایی در دمای ۴ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد رشد کنند. پس ماهی و غذاهای دریایی را هم به فهرست غذاهایی که نباید دو بار گرم شوند، اضافه کنید.

 

هر نوع غذایی که در دمای اتاق مانده

غذای سلف رستوران‌ها، غذای بعد مهمانی‌های طولانی و تولدها که ساعت‌ها در دمای اتاق می‌ماند، زمینه پرورش میکروارگانیسم‌های خطرناک است.

 

باکتری‌ها روی مواد غذایی غیریخچالی به‌سرعت تکثیر می‌شوند. اگرچه بیشتر شرکت‌های کترینگ و رستوران‌های حرفه‌ای دستورالعمل‌های ایمنی مواد غذایی را رعایت‌ می‌کنند اما بوفه‌ها در مهمانی‌های اداری یا گردهمایی‌های خانگی به‌درستی کنترل و نظارت نمی‌شوند. اگر میزبان یک مهمانی به سبک بوفه هستید، هرگز غذای تازه را به ظرفی که از قبل پر شده است اضافه نکنید و غذایی را هم که در دمای اتاق بوده، دوباره گرم نکنید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.