2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
آیا رنگ های خوراکی مضر هستند

آیا رنگ های خوراکی مضر هستند

رنگ هایی که در مواد غذایی استفاده می شود چه ضررها و عوارضی دارند؟

دوات آنلاین -مواد غذایی غالبا رنگ‌های متفاوتی دارند و شرکت‌ها و تولیدکنندگان موادغذایی از رنگ‌های مختلف غذایی برای برانگیختن اشتها در افراد و به‌ویژه کودکان استفاده می‌کنند. به رغم این‌که بسیاری از تولیدکنندگان ادعا می‌کنند این رنگ‌های خوراکی بی‌خطر هستند اما محققان حرف دیگری می‌زنند و معتقدند وجود رنگ‌های خوراکی در انواع خوراکی‌ها و غذاها می‌تواند باعث بروز التهاب روده شود. این مسأله در کودکان که بدن ضعیف‌تری هم دارند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ محققان به والدین هشدار می‌دهند تا حد امکان از دادن غذاها و خوراکی‌های حاوی رنگ‌های مصنوعی بپرهیزند و غذاهایی با رنگ طبیعی را جایگزین آنها کنند.

 

تهدید سلامت روده با رنگ های خوراکی

جام جم با مقدمه بالا به نقل از Science Alert  نوشت: مطالعاتی که پژوهشگران به‌تازگی روی موش‌ها انجام داده‌اند، نشان می‌دهد مصرف مداوم رنگ‌های خوراکی مرسوم که در شیرینی‌ها، نوشیدنی‌ها و غلات به کار می‌رود، سلامت روده‌ها را به خطر می‌اندازد.

 

بر اساس این یافته‌ها، مصرف مداوم رنگ‌دهنده Allura Red AC موجود در موادغذایی که نوعی رنگدانه قرمز رنگ است، می‌تواند باعث شروع التهاب در روده بزرگ شود. در موش‌های جوانی که این ماده رنگی را مصرف می‌کنند، خطر بروز مشکلات روده‌ای پس از آن افزایش می‌یابد.

 

بیشتر بخوانید: آیا شیر و لبنیات ضرر دارند

 

مصرف مداوم این رنگ‌های غذایی به این معناست که فرد به طور روزانه در معرض این رنگ‌ها قرار داشته باشد و هر روز از موادغذایی حاوی این رنگدانه‌ها استفاده کند. این مشکل معمولا در کسانی مشاهده می‌شود که طرفدار سرسخت آب‌نبات‌های رنگی و غلات صبحانه و به نوعی هله هوله‌هایی هستند که بیشتر با رنگ‌های مصنوعی خوش آب و رنگ شده‌اند.

  مصرف رنگ های خوراکی چه عوارضی را به دنبال دارد

واکنش های ایمنی با رنگ های غذایی

این نخستین‌بار نیست که دانشمندان در یافته‌های خود نسبت به این رنگدانه‌های خوراکی ابراز نگرانی کرده‌اند. در کنار دیگر ترکیبات ارگانیک، رنگ‌های موسوم به آزو، معمولا جذب پایینی در روده‌ها داشته و میکروب‌های روده آنها را مصرف می‌کنند. پیرامون سمی بودن این رنگ‌ها و اثرات سرطان‌زای آنها همیشه بحث‌های زیادی مطرح بوده است.

 

مطالعات پیشین عنوان کرده بودند مصرف رنگ‌های غذایی با بروز واکنش‌های ایمنی در بدن مرتبط است و موجب بروز واکنش‌های حساسیت‌زای نامطلوب در کودکان و حتی بروز اختلالات رفتاری مانند بیش‌فعالی و عدم تمرکز در آنها می‌شود. این یافته‌های اولیه بسیاری از کشورهای اروپایی را بر آن داشت تا کنترل‌های سختگیرانه‌ای را درباره مصرف رنگ خوراکی Allura Red AC اعمال کنند.

 

در همین زمینه: فواید و مضرات مصرف ژله چیست

 

آنها همچنین دستور داده‌اند محصولات غذایی حاوی رنگ‌های خوراکی مصنوعی باید حاوی برچسب هشداردهنده باشند. با توجه به تقاضای بالایی که برای بازار بستنی، آبنبات، دسرهای ژلاتینی و سایر غذاهای حاوی رنگ که به‌ویژه در رژیم‌های غذایی غربی به وفور یافت می‌شود، استفاده از رنگدانه‌های قرمز خوراکی رو به افزایش است.

  

رنگ ‌های غذایی چه تاثیری در بدن دارند

وقتی این رنگدانه‌های قرمز خوراکی وارد بدن می‌شوند، باکتری‌های روده آن را متابولیز کرده و حتی مقادیر کم این رنگ هم می‌تواند دی‌ان‌ای سلول‌ها را در روده بزرگ مورد آسیب قرار دهد. محققان برای بررسی‌های بیشتر، تأثیر رنگ‌های آبی براق و زرد را روی بافت‌های بدن انسان و موش‌ها مورد مطالعه قرار دادند تا اثر آنها را روی بیماری‌های التهابی روده مانند کرون و کولیت زخمی بررسی کنند. آنها با قرار دادن سلول‌های روده انسان که در شرایط آزمایشگاهی پرورش یافته‌اند، در معرض رنگدانه‌ها به مدت ۲۴ ساعت، دریافتند هر کدام از این رنگ‌ها اثرات مختلفی به جا می‌گذارد. در حضور این رنگ‌ها، سلول‌های روده انسان سروتونین بیشتری ترشح می‌کند. سروتونین مولکول علامت‌دهنده‌ای است که در بسیاری از فرآیندهای زیستی حضور دارد.

 

حیواناتی که در این آزمایش‌ها هیچ ماده غذایی حاوی رنگدانه‌ای مصرف نکرده بودند، تغییری در سلامت روده‌های‌شان ایجاد نشد، در حالی که آن دسته از موش‌هایی که روزانه دوز مشخصی از رنگدانه‌های قرمز را مصرف کرده بودند، التهاب روده خفیف را نشان دادند.

 

سروتونین واسط کلیدی این تغییرات محسوب می‌شود که در سلول‌های اصلی روده در برابر اثرات سمی رنگ‌های غذایی ظاهر می‌شد. وقتی موش‌ها فاقد پروتئین‌های ناقل سروتونین باشند، سطح این هورمون که در روده ترشح می‌شود و نیز نشانگرهای التهابی افزایش یافته و باعث بروز التهاب بیشتر می‌شود.  

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.