2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
معرفی کامل و نقد فیلم کت چرمی با بازی جواد عزتی

معرفی کامل و نقد فیلم کت چرمی با بازی جواد عزتی

داستان فیلم کت چرمی چیست؟ کدام بازیگران در این فیلم سینمایی حضور دارند و منتقدان درباره آن چه نظراتی دارند؟

دوات آنلاین -فیلم کت چرمی اولین فیلم بلند سینمایی حسین میرزامحمدی است که محمدحسین مهدویان نیز در آن نقش مشاور کارگردان را داشته و بنیاد فارابی آن را تولید کرده است.

 

خلاصه داستان فیلم کت چرمی

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «گاهی وقت‌ها باید بین موندن و رفتن، مردن رو انتخاب کرد...»

 

به نوشته نورنیوز در این فیلم یک کارمند دولت بریده از سیستم دارد که با انگیزه‌های شخصی و انسانی، پرونده‌ای را دنبال می‌کند و از طرف دیگر یک مامور امنیتی قدرتمند، مثل سایه دنبال اوست و لابد نمادی از اینکه سیستم، کارمند قدیمی‌ را در بن‌بست رها نمی‌کند. قصه‌ فیلم کت چرمی از یک چالش به‌ظاهر کوچک در اداره‌ بهزیستی آغاز و رفته‌رفته بزرگ می‌شود.

عکسی از فیلم کت چرمی

بازیگران فیلم کت چرمی

جواد عزتی، صابر ابر، گلاره عباسی، پانته‌آ پناهی‌ها، ستاره پسیانی، عباس جمشیدی‌فر، مائده طهماسبی، بهزاد خلج، امین میری، محمد صدیقی مهر، آیدا ماهیانی، سارا حاتمی و با حضور افتخاری رویا تیموریان و سیامک احصایی بازیگران کت چرمی هستند.

 

نقدهایی بر فیلم کت چرمی

در ادامه 2 نقد بر فیلم کت چرمی آمده است که می خوانید:

 

ضعف های کت چرمی

سام بهشتی، منتقد سینما در ایرنا نوشت: فیلم کت چرمی به لحاظ فیلمنامه و منطق روایی ضعف هایی دارد اما موضوع ملتهب و جسورانه ای که دستمایه قرار داده است در نحوه روایت جهان کارگردان، به درستی پیش می‌رود و چفت و بست‌ها روی کاغد به خوبی شکل گرفته و برای یک فیلمساز اول، یک قدم مثبت محسوب می‌شود.

 

فیلم اول هر کارگردانی مهم ترین اثر سینمایی خالقش محسوب می شود و در سینمای امروز که در حال پوست انداختن است، استعداد های تازه ای در حال شکوفا شدن و شکل گرفتن هستند. این که فیلمساز بتواند واقعیت موجود در جامعه اش را روایت کند و دوربینش را در جای درست قرار دهد یک دستاورد مهم تلقی می شود.

 

در روزهایی که سینما جانی ندارد، می شود هنوز به سراغ اتفاق های بِکر و دست نخورده ای رفت که بشود از آن ها به عنوان یک اثر مطلوب و خوش ساخت سینمایی یاد کرد که مخاطب با آن همذات پنداری کند و در موقعیت تصویرسازی کند.

 

حسین میرزامحمدی فیلمساز جوانی است که در نخستین گام و اولین فیلمش به سراغ موضوع ملتهبی رفته است که از دل جامعه اش بیرون می آید. اول مرد فیلم، شاخصه های یک قهرمان را ندارد اما تلاش می کند که عیسی فرهمند قصه اش، شبیه یک قهرمان تمام عیار باشد که نسبت به دغدغه های اجتماعی پیرامونش متعهد باشد و تا ته خط برود.

 

«کت چرمی» به لحاظ فیلمنامه و منطق روایی ضعف هایی دارد اما موضوع ملتهب و جسورانه ای که دستمایه قرار داده است در نحوه روایت جهان کارگردان، به درستی پیش می رود و چفت و بست ها روی کاغد به خوبی شکل گرفته و برای یک فیلمساز اول، یک قدم مثبت محسوب می شود.

 

جواد عزتی هرچند طراحی گریم اش با کاراکتر همخوانی ندارد، اما سعی کرده است که بازی تازه ای ارائه کند تا فرق سبک بازیگری اش را در اینجا؛ متفاوت جلوه دهد و تا حدودی هم توانسته این تغییرات را ایجاد کند اما در مقابل عزتی، پانته آ پناهی ها هم با حضوری کوتاه، قدرت بازیگری اش را به رخ می کشد و کارگردان اول این فیلم به اندازه و درست از ظرفیت بازیگری اش بهره می برد تا شخصیت اش شکل بگیرد.

 

«کت چرمی» در بحث فنی و تکنیکال هم از طراحان فنی بهره گرفته است. آرمان فیاض در مقام مدیر فیلمبرداری این اثر که سیمرغی سال گذشته محسوب می شود، در خلق قاب بندی اش که منحصر به خود او است، لحن تازه ای را برای یک فیلم با مضمون اجتماعی انتخاب کرده است که در آرامش و بدون اضافه کاری و هیاهوی بیهوده کارش را انجام داده و ماحصل آن با کیفیت بوده است.

 

موسیقی سخاوت دوست هم در این اثر قابل تامل است و در خدمت اثر شکل گرفته است و همانند یک شخصیت عمل می کند و در نهایت ترکیب بازیگران تازه اش که کمتر از آن ها در سینما تماشا کردیم یک برگ برنده است، امین میری، بهزاد خلج که ذات تئاتری دارند، حضوری به اندازه و تاثیرگذار در روند روایت قصه دارند.

 

«کت چرمی» شاید فیلم اول شگفت انگیزی نباشد اما در حد و استاندارد های یک فیلمساز اول، فیلم اجتماعی مهم محسوب می شود.

عکسی از فیلم کت چرمی

فیلمی شبیه به مرد بازنده

نورنیوز نیز نوشت: مخاطبی که «مرد بازنده» را دیده ‌باشد عملا در «کت چرمی» نکته‌ تازه یا غافلگیرکننده‌ای پیدا نمی‌کند. فیلم اول «حسین میرزامحمدی» در مقام کارگردان، بیش از هرچیز شبیه تازه‌ترین فیلم «محمدحسین مهدویان» است، همان کسی که نامش به عنوان «مشاور کارگردان» در تیتراژ «کت چرمی» دیده می‌شود. فیلم با همان حال‌وهوای آشنایی که مهدویان از «زخم کاری» به این سو دنبال می‌کند ساخته شده. ماجرای «کت چرمی» از جهات بسیاری برای مخاطب آشناست...

 

شخصیت‌پردازی‌های کت چرمی لنگ می‌زنند و شخصیت منفی اصلی فیلم اساسا هیچ‌وقت روی پرده برای مخاطب خلق نمی‌شود؛ یک اسم و یک سایه است که لابه‌لای دیالوگ‌های فیلم تردد می‌کند. نه تعین دارد و نه انگیزه‌ی مشخصی برای تخلف‌هایش. خلافکار اقتصادی فیلم اساساً شکل نمی‌گیرد و کم‌رمق است. از سوی دیگر اما «کت چرمی» در ارائه‌ تصویری باورپذیر و کلیشه‌شکن از آسیب‌های اجتماعی موفق است. قصه‌ «ثریا» و مادرش یک تلنگر جدی به مخاطب می‌زند و تأثربرانگیز است. گذشته از این موضوع، «کت چرمی» برخلاف برخی فیلم‌های اجتماعی سینمای ایران، دنبال کاسبی کردن با مشکلات اجتماعی نیست و مرز میان «مسئله‌مندی» و «سیاه‌نمایی» را متوجه می‌شود. برای همین به ورطه‌ نمایش‌های شبه‌ روشنفکری نمی‌افتد و دغدغه‌مندی‌اش را تا انتها و با یک پایان خوب حفظ می‌کند.

 

فیلم کت چرمی هرقدر در مواجهه با مفاسد اقتصادی الکن است، در واکاوی مسائل اجتماعی حرف برای گفتن دارد.

 

«جواد عزتی» مهم‌ترین بازیگر کت چرمی است اما بهترین بازیگر فیلم «سارا حاتمی‌» است؛ دختر نوجوانی که با «زخم کاری» دیده شد و در نخستین تجربه سینمایی‌اش نمایشی درخشان دارد. «پانته‌آ پناهی‌ها» هم نمایش قابل قبولی دارد اما عزتی در کت چرمی به تکرار افتاده و نقش‌آفرینی‌اش برای مخاطب تازگی ندارد، درست مثل «صابر ابر» و «بهزاد خلج» که هیچ‌کدام نمایش بدی ندارند، اما تکراری‌اند و همین تکرار، به نقطه ضعف فیلم تبدیل می‌شود.

 

کت چرمی در امتداد مسیر «مرد بازنده» و قبل‎تر از آن «لاتاری» و در کنار فیلم‌هایی مثل «شنای پروانه» مسیر جدیدی در سینمای اجتماعی ایران باز کرده‌اند. مسیری که آشکارا از تلخی‌های بی‌پایان و بن‌بست‌نمایی فاصله می‌گیرد و از پایان‌بندی‌های امیدبخش و روشن واهمه ندارد. کت چرمی با کمی خلاقیت می‌توانست فیلم مهم‌تری باشد اما در وضع موجود، یک فیلم متوسط است. فیلمی سرگرم‌کننده و تاحدی تأمل‌برانگیز که عمیق نمی‌شود و احتمالاً به ماندگاری نمی‌رسد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.