2024/05/03
۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
خلاصه داستان، بازیگران و نقد فیلم پالتوی شتری

خلاصه داستان، بازیگران و نقد فیلم پالتوی شتری

موضوع فیلم کمدی پالتوی شتری چیست و منتقدان درباره آن چه نقدهایی نوشته اند؟

دوات آنلاین -فیلم پالتوی شتری یک کمدی متفاوت به کارگردانی مهدی علی میرزایی است که در سال 1397 ساخته شد اما اکران آن تا سال 1401 طول کشید.

 

خلاصه داستان فیلم پالتوی شتری

در خلاصه داستان رسمی که درباره پالتوی شتری منتشر شده، این دیالوگ آمده است: اگه دشمنید چرا اینقدر با هم می‌پرید؟ اگه دوستید چرا اینقدر به هم می‌پرید؟

 

این فیلم درباره پسری جوان است که در رشته فلسفه درس می خواند. او یک پالتوی شتری رنگ از پدرش به ارث برده اما این پالتو برای او دردسرساز شده چون هر وقت آن را می پوشد فکرهای وسوسه آمیزی به سرش می زند.

عکسی از فیلم پالتوی شتری

بازیگران فیلم پالتوی شتری

در این فیلم شاهد بازی  سام درخشانی، بهاره کیان افشار، لیندا کیانی، بانیپال شومون، شاهرخ فروتنیان، افسانه چهره آزاد، پریوش نظریه، علیرضا مهران، طوفان مهردادیان و رضا شیخ انصاری هستیم.

 

نقد فیلم پالتوی شتری

به نوشته سلام سینما، نیما عباس پور در نقد فیلم پالتوی شتری معتقد است: اولین ساخته سینمایی «مهدی علی میرزایی» که به عنوان فیلمنامه نویس فیلم هایی چون: گشت ارشاد، در مدت معلوم، پارادایس و کاتیوشا او را می شناسیم؛ فیلمی متفاوت است و از غافلگیری های جشنواره خواهد بود چرا که بر خلاف تصور نه تنها کمدی ای از جنس کمدی های بدنه سینمای ایران و فیلم هایی که علی میرزایی فیلمنامه هایشان را در گذشته نوشته نیست بلکه فیلمی مفرح و می شود گفت از جنس کمدی های روشن فکرانه ای است که سال ها است در سینمای خودمان نظیرش را ندیده ایم و جای خالی شان برای مخاطبان جدی سینمای کمدی حس می شود.

 

علی اکبری نیز در بخش از نقد خود در دیجی کالا نوشته: قبل از اکران فیلم، با توجه به داستان آن و نام کارگردان فلسفه خوانده‌اش  انتظار یک کمدی بامعنا و البته با موقعیت های طنز قابل قبول می‌رفت. اما در سالن سینما با یک داستان نه چندان خوش ریتم و با سرفه های فلسفی خس دار که برای خنداندن مخاطب دست به دامن دیالوگ های مستقیم و غیرمستقیم جنسی شده و حتی به سمت موقعیت اروتیک نیز پناه می‌برد.

 

فیلمنامه ای که روح آن نه فلسفه است و نه نگرش فلسفی دارد بلکه این جملات فلسفی در سطح پست‌های تلگرامی‌اند که قرار است بگویند این کمدی حرفی برای گفتن دارد!

 

محسن شهمیرزادی نیز در بخشی از نقد این فیلم نوشته:  پالتو شتری نه کمدی است، نه درام، نه در ژانر معمایی جا می‌گیرد نه جنایی! نه قرار است با آن بخندیم، نه هیجان‌زده شویم و نه معمایی برای‌مان گشوده شود. پالتو شتری هجو روشنفکری و ژست خودشیفته همه‌چیزدانی است که در فضایی تفننی روایت می‌شود؛ هجوی که برای روایت آن در بستری تفننی از تئوری حقیقت نیچه و برای ریشه‌یابی مساله‌اش از فروید کمک گرفته شده است.

عکسی از فیلم پالتوی شتری

عباس مدحجی نیز در سلام سینما نوشته بازی با نیچه و فلسفه و عرفان و ادبیات حاصل کار مهدی علی میرزایی در پالتو شتری ست. ریتم تند و طنزگونه ی فیلم مخاطب را باخودش همراه می کند.

 

فیلم طنزی تلخی با خودخاص پنداران جامعه دارد. قشر انتکلتی که مدام فلسفه میخواند ، جامعه و عوام را قبول ندارند و دایم از جهان سوم مینالند.

 

فیلمساز داستانش را از دیدگاه اول شخص روایت میکند. سام درخشانی در نقش اول مرد راوی داستان است. چند پسر مجرد دانشجوی آس و پاس که یک کافه را میگردانند و مطالعات فلسفی دارند دچار بحران داخلی میشوند. کل فیلم پیرامون مشکلات روحی روانی شخصیت کوهیار است.

 

میانه ی فیلم کم کم باکاهش طنز ، بار معنایی و روانشناسی میگیرد و گاهی دیالوگ های صرفا مفهومی و نه طنز برای پیشبرد داستان بیان میشود.

 

بازی و لحن صدای سام درخشانی کاملا در خدمت فیلم است. اگر چه حضور پریوش نظریه زیاد در فیلم احساس نمیشود اما بازی آرام شاهرخ فروتنیان به اندازه ی کافی لذت بخش است. کارگردان ادای دین خوبی به فیلسوف مسلکان آس و پاس کرده و در عین حال مفاهیم مورد نظر خود را هم در آن گنجانده. طنز فیلم ، مستهجن و هرز نیست.

 

احتمالا بعد از دیدن فیلم ، یاد آدم های عقده ای اطرافتان خواهید افتاد و با لبخندی فیلسوفانه به سرانجام کارشان می اندیشید....

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.