2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
نقد فیلم ملاقات خصوصی؛ قصه تلخ اما محبوب

نقد فیلم ملاقات خصوصی؛ قصه تلخ اما محبوب

فیلم ملاقات خصوصی چه ویژگی هایی دارد؟ آن را ببینیم یا نه؟ نقدی بر این فیلم را در اینجا مطالعه کنید.

دوات آنلاین -فیلم ملاقات خصوصی اولین ساخته امید شمس است و این فیلمساز پس از تولید چند فیلم کوتاه، آن را با حضور ستاره‌هایی مانند هوتن شکیبا و پریناز ایزدیار جلوی دوربین برده است. نقدی بر این فیلم را بخوانید.

 

عشق و فقر در فیلم ملاقات خصوصی

خراسان نوشت: در ایام جشنواره، نمایش فیلم ملاقات خصوصی با استقبال مخاطبان مواجه شد. گواه این ادعا هم صدرنشینی فیلم در جدول آرای مردمی بود. اولین ساخته شمس تا 20 بهمن‌، با 10 هزار و 393 مخاطب و 4 هزار و 356 رای، در رتبه اول قرار داشت و شانس اول دریافت سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بود، اما حذف جایزه این بخش باعث شد فیلم از کسب جایزه بی‌نصیب بماند. بنابر توضیحات مسعود نقاش‌زاده دبیر جشنواره به دلیل مشکل فنی در ارسال پیامک و قطعی و اختلال اینترنت در بعضی سینماها، اعتبار نظرسنجی مردمی درباره آثار بخش مسابقه زیر سوال رفت و به همین دلیل سیمرغ بخش بهترین فیلم از نگاه تماشاگران حذف شد. تصمیمی که باعث انتقاد و اعتراض سازندگان فیلم شد. امیر بنان تهیه‌کننده فیلم، ضمن گلایه از روند غلط رسیدگی به این ماجرا، خواستار خروج فیلم از داوری جشنواره شد.

 

فیلم ملاقات خصوصی قصه عاشقانه‌ای را روایت و موازی با آن معضلاتی مانند فقر و مواد مخدررا نیز بررسی می کند. هرچند که ماجرای عاشقانه فیلم، قصه عجیب و غریب و نایابی نیست اما طرح آن در دل موضوعات اجتماعی باعث شده «ملاقات خصوصی» بتواند از زاویه جدیدی به شکل‌گیری رابطه عاشقانه میان شخصیت‌های اصلی فیلم بپردازد. نیمی از قصه این اثر در زندان و نیمی از آن در خارج از زندان می‌گذرد و حلقه وصل این دو بخش، کاراکترهای اصلی فیلم «فرهاد» و «پروانه» هستند. معضل اجتماعی مهمی که در فیلم روایت می‌شود، سوژه‌ای است که برای مخاطب تازگی دارد و کشش لازم برای دنبال کردن قصه را در تماشاگر ایجاد می‌کند.

عکسی از فیلم ملاقات خصوصی

غافلگیری‌های قصه فیلم ملاقات خصوصی

قصه عاشقانه به ظاهر ساده فیلم ملاقات خصوصی، شروع خوبی دارد و از همان ابتدا مخاطب را با خود همراه می‌کند. در ادامه روایت داستان، رازهایی که آشکار می‌شوند به خوبی تماشاگر را غافلگیر می‌کنند. با ورود قصه به یک مرحله تازه، بالا گرفتن درگیری‌ شخصیت‌ها و موقعیت‌های دراماتیکی که کاراکترها در آن قرار می‌گیرند، قصه به اوج می‌رسد. به این ترتیب درگیری مخاطب با داستان بیشتر و بیشتر می‌شود.

 

«ملاقات خصوصی» روایت خسته‌کننده و یکنواختی ندارد و رخدادهای فیلم به خوبی احساسات مخاطب را برمی‌انگیزند، بنابراین دو برگ برنده فیلم یعنی روایت خوش ریتم و تاثیرگذار آن باعث می‌شود تماشاگر تا انتها، قصه را با اشتیاق دنبال کند.

عکسی از فیلم ملاقات خصوصی

بازی خوب بازیگران

بازیگران اصلی «ملاقات خصوصی» هوتن شکیبا و پریناز ایزدیار هستند و چهره‌های دیگری مانند ریما رامین‌فر، نادر فلاح، سیاوش چراغی‌پور و رویا تیموریان نیز در فیلم ایفای نقش کرده‌اند. هوتن شکیبا تا به حال نقش جوان عاشق‌پیشه را ایفا کرده و کاراکتر «فرهاد» نقش متفاوتی در کارنامه او نیست، اما شکیبا به عنوان بازیگر خودش را در این نقش تکرار نکرده است. او هر دو وجه کاراکتر «فرهاد» را به نمایش می‌گذارد، بنابراین مخاطب هم «فرهاد» صادق و احساساتی و هم «فرهاد» خودخواه و ناجوانمرد را باور می‌کند.

 

پریناز ایزدیار نیز پیش از این در نقش دختر مظلوم و رنج‌کشیده جنوب شهری دیده شده است، اما ویژگی‌های «پروانه» اجازه نمی‌دهد کاراکتر دیگری از نقش‌های ایزدیار در ذهن مخاطب تداعی شود. او به عنوان بازیگر نیز تلاش می‌کند تغییرات «پروانه» را به نمایش بگذارد و به تناسب اتفاقاتی که در فیلم رخ می‌دهد، از آن دختر احساساتی و زودباور قصه به شخصیتی دلسرد و ناامید تبدیل شود. بازی تاثیرگذار هر دو ستاره فیلم، سهم مهمی در برانگیختن احساسات مخاطب دارد.

 

تصاویر خوش ‌رنگ ملاقات خصوصی

هرچند که مسئله فقر در ملاقات خصوصی محوریت دارد و خانواده «پروانه» از قشر ضعیف جامعه در یک محله جنوب شهر هستند، اما نماهای زیبا و نورپردازی‌های خوب در بعضی از سکانس‌های فیلم باعث می‌شود شاهد تصاویر تماما سیاه و تاریک در آن نباشیم. نماهایی که از حضور شخصیت «پروانه» در دشت گل‌ها و گیاهان دارویی می‌بینیم، طراحی لباس این کاراکتر، فضای عطاری او و تصاویر خوش‌رنگ و لعاب فیلم باعث می‌شود تماشای «ملاقات خصوصی» از جنبه بصری نیز تجربه‌ خوبی برای مخاطب باشد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.