2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
چگونه برنج ایرانی اصل را تشخیص بدهیم

چگونه برنج ایرانی اصل را تشخیص بدهیم

این ترفندها، می تواند به شما در شناخت برنج اصل ایرانی از برنج های تقلبی و قاطی کمک کند.

دوات آنلاین -تشخیص برنج اصل و یکدست از برنج قاطی سخت است و خریدار بعد از پخت متوجه قاطی بودن برنج و کیفیت پایین آن می شود. برنج قاطی از اضافه کردن برنج کهنه، برنج دانه شکسته، انواع برنج خارجی و برنج بدون کیفیت تشکیل شده است و شما می توانید با راهکارها و ترفندهای زیر آن را تشخیص بدهید.

 

یکدست بودن برنج

تبیان نوشت: مقداری برنج کف دست تان بریزید و با دقت نگاه کنید. دانه های برنج نباید اندازه، رنگ و شفافیت متفاوتی داشته باشند یا مقداری برنج را روی یک ظرف یا سطح شیشه ای بریزید و نوری مثل نور گوشی به آن بتابانید اگر میزان شفافیت شان متفاوت بود، برنج مخلوط شده است.

 

بیشتر بخوانید: چگونه گلاب اصل و تقلبی را تشخیص بدهیم

 

خشک بودن برنج مرغوب

برنج خوب باید کاملا خشک شده باشد. برنجی که درست خشک نشده، سفت نیست و اصطلاحاً پوک است. برای تشخیص خشک بودن برنج آن را  زیر دندان بگذارید و فشار بدهید. برنج خوب نباید راحت بشکند و خرد بشود. برنجی که خوب خشک شده موقع پخت و دم کشیدن خوب قد می کشد.

طعم و رنگ و بوی برنج ایرانی را تشخیص بدهید

بی بند بودن برنج خوب

برنج بی کیفیت بندهای عرضی دارد اما دانه های برنج خوب یکپارچه و بدون بند و ترک است. برای تشخیص بند دار بودن، برنج را با انگشت شست و اشاره نگه دارید و با ناخن انگشت شست فشار بدهید. اگر راحت خرد و شکسته شد برنج بی کیفیت و بند دار است.

 

بیشتر بخوانید: چگونه روغن زیتون اصل و ناخالص را تشخیص بدهیم

 

رنگ، عطر و طعم برنج ایرانی

برنج خوب ایرانی رنگی نیمه شفاف یا نیمه بلوری دارد و سفید و شیری رنگ است. اما برنج های خارجی کاملا شفاف هستند.

 

مقداری برنج را بین دو کف دست بریزید و رها کنید. اینجوری باید بوی برنج به مشام تان برسد. برخی ها به برنج های بی کیفیت مقداری گرد برنج اضافه می کنند که عطر برنج ایرانی را بگیرد. برای تشخیص این شگرد مقداری برنج بردارید و فوت کنید و بعد داخل دهان بگذارید اگر طعم مطبوعی ندارد خوب نیست.

روش شناختن برنج با کیفیت ایرانی چگونه است

ترفندهایی برای امتحان کردن برنج اصل

  • مقدار کمی برنج را روی آتش بگذارید. اگر دیدید که به سرعت می سوزد و از آن بوی پلاستیک بلند می شد، برنج پلاستیکی است.
  •  
  • مقداری برنج در هاون بریزید و بکوبید. اگر برنج کاملا خرد شد طبیعی است اما اگر خرد نشد و هسته زرد رنگ داشت، برنج اصل نیست.
  •  
  • برای چند روز مقداری برنج را داخل ظرف در بسته جلوی نور خورشید بگذارید اگر سالم ماند برنج تقلبی است اما اگر کپک زد برنج طبیعی است.
12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.