2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
چه چیزهایی سیستم ایمنی بدن را قوی می کند

چه چیزهایی سیستم ایمنی بدن را قوی می کند

سیستم ایمنی بدن چگونه قوی می شود؟ جواب این سوال در 8 توصیه کلیدی است که در این مطلب ذکر شده است.

دوات آنلاین -تقویت سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از انواع بیماری ها کاری ضروری است اما این اتفاق چگونه رخ می دهد و چه کارهایی باید انجام بدهیم؟

 

خواب کافی برای قوی کردن سیستم ایمنی

خراسان به نقل از هلت لاین نوشت: خواب و تقویت سیستم ایمنی ارتباط مستقیمی با هم دارند.در واقع، خواب ناکافی یا بی‌کیفیت با  ابتلا به بیماری‌ها ارتباط مستقیم دارد.در مطالعه‌ای که روی 164 فرد بزرگ سال سالم انجام شد، کسانی که کمتر از 6 ساعت در شبانه‌روز می‌خوابیدند، نسبت به کسانی که هر شب 6 ساعت یا بیشتر می‌خوابیدند، بیشتر در معرض سرماخوردگی بودند.

 

استراحت کافی ایمنی طبیعی شما را تقویت می کند پس باید هنگام بیماری بیشتر بخوابید تا سیستم ایمنی تان بتواند بهتر با بیماری مبارزه کند. میزان لازم خواب در شبانه روز  برای بزرگسالان حداقل 7 ساعت، برای نوجوانان 8 تا 10 ساعت و  برای کودکان و نوزادان 14 ساعت است. 

 

تقویت سیستم ایمنی بدن با غذاهای گیاهی

غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، دانه‌ها و حبوبات سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که شما را در برابر عوامل  بیماری‌زا تقویت می‌کنند.

 

در همین زمینه: چگونه بفهمیم سیستم ایمنی بدنمان ضعیف است

 

آنتی اکسیدان های موجود در این غذاها از طریق مبارزه با ترکیبات ناپایدار به نام رادیکال های آزاد که در سطوح بالا در بدن انباشته می شوند، التهاب را کاهش می‌دهند. همچنین فیبر موجود در غذاهای گیاهی به جلوگیری از ورود پاتوژن های مضر به بدن شما از طریق دستگاه گوارش کمک می‌کند.

چگونه می توانیم سیستم ایمنی بدن خود را قوی کنیم

 تاثیر چربی های سالم بر سیستم ایمنی

چربی های سالم مانند چربی های موجود در روغن زیتون و ماهی قزل آلا، ممکن است با کاهش التهاب، پاسخ ایمنی بدن شما به عوامل بیماری زا را تقویت کند.

 

چربی‌های سالم همچنین با کاهش خطر بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت نوع 2 مرتبط است. به علاوه، خواص ضد التهابی آن ممکن است به بدن شما کمک کند تا با باکتری ها و ویروس های مضر بیماری زا مبارزه کند.

 

غذاهای تخمیر شده و مکمل های پروبیوتیک

غذاهای تخمیر شده سرشار از باکتری های مفیدی به نام پروبیوتیک ها هستند که دستگاه گوارش شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.تحقیقات نشان می‌دهد مصرف پروبیوتیک ها و غذاهای تخمیر شده، می‌تواند به سلول های ایمنی شما کمک کند تا بین سلول های سالم و موجودات مهاجم تمایز قائل شوند. اگر به طور منظم غذاهای تخمیر شده نمی خورید، مکمل های پروبیوتیک می‌توانند گزینه  جایگزین باشند.

 

قند اضافه نخورید

تحقیقات جدید  نشان می‌دهد که قندهای اضافه شده و کربوهیدرات های تصفیه شده ممکن است به طور نامتناسبی در اضافه وزن و چاقی نقش داشته باشند و چاقی ممکن است خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد.

 

بیشتر بخوانید: با چه خوراکی هایی سیستم ایمنی بدن کودکان را تقویت کنیم

 

بر اساس یک مطالعه روی حدود 1000 نفر، احتمال ابتلا به آنفلوآنزا در افراد مبتلا به چاقی که واکسن آن را دریافت کرده اند، دو برابر بیشتر از افراد دیگری بود که واکسن را دریافت کردند. با توجه به این که چاقی، می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کند، محدود کردن قندهای اضافه شده، بخش مهمی از یک رژیم تقویت کننده سیستم ایمنی است.

 

 سیستم ایمنی خود را با ورزش قوی کنید

مطالعات نشان می‌دهد ورزش  با شدت متوسط، ​​سیستم ایمنی شما را تقویت می‌کند.حتی یک جلسه ورزش متوسط  مثل پیاده روی سریع، دوچرخه سواری ثابت، آهسته دویدن، شنا و پیاده روی سبک ​​می‌تواند اثربخشی واکسن‌ها را در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، افزایش دهد.

 

اهمیت هیدراته ماندن

هیدراتاسیون لزوما از شما در برابر میکروب ها و ویروس ها محافظت نمی‌کند اما جلوگیری از کم آبی برای سلامت کلی شما مهم است.کم آبی بدن می تواند باعث سردرد شود و عملکرد فیزیکی، تمرکز، خلق و خوی، هضم و عملکرد قلب و کلیه را مختل کند. این عوارض می تواند بدن شما را در برابر بیماری مستعد کند.

 

 استرس نداشته باشید

کاهش استرس و اضطراب کلید سلامت سیستم ایمنی است.استرس طولانی مدت باعث التهاب و همچنین به هم خوردن تعادل در عملکرد سلول های ایمنی می‌شود.شما می‌توانید با فعالیت هایی چون ورزش، یادداشت روزانه و مراجعه به مشاور میزان استرس را کم کنید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.