2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
خلاصه داستان و نقد فیلم جنگ جهانی سوم ساخته هومن سیدی

خلاصه داستان و نقد فیلم جنگ جهانی سوم ساخته هومن سیدی

موضوع فیلم جنگ جهانی سوم چیست و کدام بازیگران در آن بازی کرده اند؟ منتقدان درباره آن چه نظری دارند؟

دوات آنلاین -فیلم جنگ جهانی سوم ساخته هومن سیدی بسیار مورد توجه قرار گرفته و در خارج از کشور از سوی منتقدان تحسین شده است. همچنین این فیلم نماینده سینمای ایران در اسکار 2023 محسوب می شود.

عکسی از فیلم جنگ جهانی سوم

خلاصه داستان فیلم جنگ جهانی سوم

داستان فیلم جنگ جهانی سوم درباره یک کارگر روزمزد و بی‌خانمان به نام شکیب است که همسر و پسرش را سال‌های پیش در یک زلزله از دست داده و هنوز نتوانسته بر این غم چیره شود. او در سال های اخیر با زن ناشنوای جوانی به نام لادن رابطه دارد. محل کار جدید شکیب صحنه فیلمی درباره جنایات آدولف هیتلر در طول جنگ جهانی دوم است. هنگامی که بازیگر نقش هیتلر به‌طور ناگهانی در طول فیلم‌برداری می‌میرد، با وجود تمام مشکلات، شکیب به دلیل شباهت عجیبش به هیتلر به عنوان جایگزین بازیگر قبلی انتخاب می‌شود و خانه بزرگی به او داده می‌شود و این شروع یکسری اتفاقات است.

 

بازیگران فیلم جنگ جهانی سوم

محسن تنابنده، ندا جبرئیلی، مهسا حجازی، نوید نصرتی، لطف‌الله سیفی و حاتم مشمولی در فیلم جنگ جهانی سوم که تولید سال 1401 است، بازی کرده اند.

عکسی از فیلم جنگ جهانی سوم

نقد فیلم جنگ جهانی سوم

این فیلم در جشنواره ونیز و سی و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو موفقیت هایی را به دست آورد و به عنوان نماینده سینمای ایران برای اسکار 2023 نیز انتخاب شد و منتقدان زیادی از آن تعریف کردند.

 

هالیوود ریپورتر درباره این فیلم نوشت: درام پوچ‌گرایانه هومن سیدی داستان کارگری روز مزدی را روایت می‌کند که پس از دست دادن همسرش در یک فاجعه وحشتناک، به‌طور شگفت‌انگیزی برای بازی در نقش آدولف هیتلر در فیلمی ایرانی و آلمانی از جنگ جهانی دوم انتخاب می‌شود. ترکیب کمدی، درام احساسی و تفسیر اجتماعی ظریف، هیات داوران جشنواره فیلم ونیز را برانگیخت، تا جایی که جوایز بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد (محسن تنابنده) در بخش افق‌ها به این فیلم رسید. همانطور که در فیلم‌های ایرانی معمول است. باید منتظر ماند و دید اعضای آکادمی اسکار با توجه به مسائل اخیر در ایران از نماینده سینمای ایران حمایت می‌کنند یا خیر.

 

فیلمی دور از ترحم

به نوشته نماوامگ یک منتقد آرژانتینی فیلم جنگ جهانی سوم را این طور توصیف کرده است: ... فیلم یکی از آن مظاهر قساوت است که از هل دادن شخصیت اصلی خود به ورطه و دیدن رنج و فریاد او در مواجهه با زنجیره‌ای از موقعیت‌های ناامیدکننده لذت می‌برد. اما برای فریاد کشیدن و کتک زدن باید مدت زیادی صبر کرد. در قسمت اول فیلم، هومن سیدی کارگردان و فیلمنامه‌نویس، باحوصله مختصات اصلی داستان را ترسیم می‌کند. شکیب خوب (محسن تنابنده) با معشوقش به زبان اشاره حرف می‌زند، همان کسی که به خاطر کار کردن در قلمرو یک جنایتکار اهریمنی در خطر جدی است.

 

فیلم به‌درستی بحران مردی را که در تناقض بسیار زیاد بین یک حوزه عمومی با یک حوزه خصوصی به سر می‌برد، نشان می‌دهد، بحران با آمدن خلافکارانی که قول داده‌اند عاشق‌ و معشوق را در ازای پولی (که درواقع هیچ‌کدامشان ندارند)، راحت بگذارند، بیشتر می‌شود.

 

اما بروز یک اتفاق تقریبا در نیمه‌راه فیلم، لحن داستان را کاملاً تغییر می‌دهد. شکیب که از درون در حال انفجار است، به انباشته‌ای از فریاد، اشک و ناامیدی تبدیل ‌می‌شود، این در حالی‌ است که او انگار در سرسره‌ای از بدبختی افتاده است که در آن هر چیزی که ممکن بود بد شود، بدتر می‌شود.

 

کارگردان در ششمین فیلم بلند خود، به‌ دور از ترحم و با یک دوربین سادیستی که انگار از رنج دیگران لذت می‌برد، این مسیر را رصد می‌کند. نیم ساعت آخر به شکنجه‌ای بی‌رحمانه و حساب‌شده تبدیل می‌شود که مشخص است هیچ‌کس سالم از آن بیرون نمی‌آید.

عکسی از فیلم جنگ جهانی سوم

ضعف ها و قوت های فیلم جنگ جهانی سوم

به نوشته سلام سینما، جاناتان هالند، منتقد فیلم درباره این ساخته هومن سیدی چنین نظر داده است: فیلم جنگ جهانی سوم با ضرورت یک هیجان خوب و وضوح یک افسانه، فرساینده اما بسیار گیرا است و در مورد تحت‌تأثیر قرارگرفتن یک قربانی و تقلید او از زندگی ظالمان است. بخش زیادی از داستان، سر صحنه تولید یک فیلم بد در مورد هولوکاست، اتفاق می‌افتد. هومن سیدی کار خود را با یک کمدی سیاه آغاز می‌کند، اما روایت آن به‌تدریج تیره‌تر می‌شود و به سمت تراژدی گرایش پیدا می‌کند.

 

این فیلم، سفری با بازی فوق‌العاده و جذاب محسن تنابنده به‌عنوان قهرمانی لگدمال شده و مظلوم است. فیلم‌نامه فیلم جنگ جهانی سوم باظرافت هرچه‌تمام‌تر نوشته شده و فیلم‌برداری زیبای پیمان شادمان‌فر ما را وارد منطقه‌ای تاریک و پر از اضطراب می‌کند.

 

محسن تنابنده به‌عنوان شکیب عالی است. او در ابتدا یک آدم ترسو و کمدینی ساکت، در دستان قدرتی است که نمی‌تواند درکش کند. سپس داستان او تراژدی و دچار تحولی شگرف و دراماتیک می‌شود. از لحاظ داستانی، «جنگ جهانی سوم» فرساینده است، وقایع به‌گونه‌ای درهم می‌پیچد که ممکن است مخاطب در آغاز کار گم شود. عناصر کلیدی اغلب از طریق دیالوگ‌ها به تماشاگر منتقل می‌شود. 30 دقیقه پایانی فیلم هرج‌ومرج داستان باعث آشفتگی بیننده می‌شود.

 

سرلوحه فیلم جنگ جهانی سوم از مارک تواین است: "تاریخ خود را تکرار می‌کند." این جمله در طول فیلم بارها مفهوم خود را ثابت می‌کند. هومن سیدی به ما می‌گوید که زمان می‌گذرد؛ اما اجرای قدرت همیشه به یک صورت انجام می‌گیرد و همیشه یک نفر در پایین هرم است که نمی‌خواهد فراموش شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.