2022/11/29
۱۴۰۱ سه شنبه ۸ آذر
احساس تنهایی می کنم، چه کار کنم

احساس تنهایی می کنم، چه کار کنم

دلیل احساس تنهایی شدید چیست و چگونه می توان آن را برطرف کرد؟

دوات آنلاین -احساس تنهایی حسی آزاردهنده است که نتیجه ای جز افسردگی ندارد اما دلیل اینکه برخی از ما دچار چنین احساسی می شویم چیست و چگونه می توانیم آن را درمان کنیم؟

 

خراسان نوشت: تنهایی می‌تواند برای سلامتی مضر باشد و افرادی که احساس تنهایی دایمی می‌کنند، بیش از دیگران از افسردگی، اضطراب و اختلالات خواب رنج می‌برند. همچنین تنهایی خطر سکته مغزی، حملات قلبی، چاقی و دردهای مزمن یا حاد را افزایش می‌دهد اما تنهایی به معنای تنها بودن نیست. بسیاری از افراد به میزان اندک تنهایی را دوست دارند. این تنهایی زمانی لذت‌بخش خواهد بود که بدانید محیط اجتماعی پایداری دارید و روابط دوستانه یا خانوادگی همیشگی شما برقرار است اما برای کسانی که این موقعیت را ندارند، تنهایی تجربه‌ای مثبت نخواهد بود.

چرا همیشه احساس تنهایی می کنم

دلیل احساس تنهایی

دلایل زیادی وجود دارد که کسی احساس تنهایی کند. یکی  از علل آشکار آن ، رسانه‌های اجتماعی است که تا حدودی نیاز به تعامل چهره به چهره را در بسیاری از موارد برطرف کرده و همه‌گیری کووید ۱۹ هم در چند سال اخیر به این موضوع افزوده  شده است. البته برخی از افراد با دیگران به دلیل نداشتن وقت کافی ارتباط برقرار نمی‌کنند یا از طرد شدن می‌ترسند یا ذاتا  درون گرا هستند.

 

بیشتر بخوانید: چه کار کنیم که اینقدر ناراحت و غمگین نباشیم

 

محققان دانشگاه هاروارد، دانشگاه استنفورد، دانشگاه کرتین استرالیا و دانشگاه استرالیای غربی عامل دیگری را بررسی کرده‌اند که تصور می‌کنند ممکن است باعث افزایش احساس تنهایی شود.

 

محققان با استفاده از پرسش نامه جامعی که به 5 هزار و یک بزرگ سال داده بودند، تاثیر راهبردهای تنظیم هیجان افراد را بر تنهایی مطالعه کردند. در این پرسش نامه از آن‌ها خواسته شد بیان کنند که چقدر احساس تنهایی می‌کنند و به‌ طور کلی چگونه با احساسات منفی برخورد می‌کنند؟ تاثیر این عامل روی احساس تنهایی برای اولین بار، بررسی شد.

راه درمان احساس تنهایی چیست

مهمترین درمان احساس تنهایی

مقابله با احساسات منفی بسیار مهم است و برخی از راهبردهای مقابله‌ای به‌ طور قابل‌ توجهی خطر تنهایی را افزایش می‌دهند. کارشناسان اظهار می‌کنند که تنهایی با طیف وسیعی از بیماری‌های جسمی و روانی مرتبط است. نتایج این بررسی محققان نشان داد کسانی که احساس تنهایی می‌کنند، کمتر از «ارزیابی مجدد شناختی» استفاده می‌کنند و موقعیت‌های استرس‌زا را مثبت نشان می‌دهند. نمونه‌ای از ارزیابی مجدد شناختی مشاهده یک اتفاق ناخوشایند به عنوان یک درس مهم زندگی است.

 

حتما بخوانید: چگونه از خیالبافی راحت شویم

 

محققان می گویند: «از برخی راهبردهای مقابله‌ای باید اجتناب شود زیرا این راهبردها می‌تواند خطر تنهایی را افزایش دهد. این راهبردها شامل سرکوب احساسات منفی و امتناع از حمایت عاطفی است.

 

همچنین توجه به رفتار هنگام برخورد با یک مشکل می‌تواند به افراد کمک کند تا احساسات منفی خود را مدیریت کنند.» محققان این پژوهش برای کسانی که از تنهایی رنج می‌برند، مشوق‌هایی ارائه کرده‌اند. اگرچه اغلب مقابله با آن دشوار است اما می‌توان روی روش برخورد با احساسات منفی کار کرد. اولین قدم برای رسیدن به آن، خوداندیشی است. اگر اغلب احساس تنهایی می‌کنید، به نحوه رفتار خود در زمانی که مشکلی شما را آزار می‌دهد، توجه کنید.

 

 برای نوشتن این مطلب از «ایسنا» کمک گرفته شده ‌است.

 

پیشنهادات ما
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.