2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
پوست تخم مرغ چه خاصیت هایی دارد؛ از مو تا استخوان

پوست تخم مرغ چه خاصیت هایی دارد؛ از مو تا استخوان

پوسته تخم مرغ دارای کاربردهای زیاد و سرشار از کلسیم است. از این پوست می توانید علاوه بر سلامتی خودتان برای کارهای دیگر مانند تقویت گیاهان نیز استفاده کنید.

دوات آنلاین -اکثر ما پوست تخم مرغ را دور می ریزیم. دلیل اصلی این کار شاید ناآگاهی از خواص این پوسته ها باشد در حالی که می توانیم از آنها به بهترین شکل استفاده کنیم.

 

پوست تخم مرغ برای استخوان و مفاصل

مصرف پودر پوسته تخم مرغ می‌تواند باعث تقویت قدرت استخوان در افراد مبتلا به پوکی استخوان شود. یک مطالعه نشان می‌دهد که خاصیت پودر پوسته تخم مرغ ممکن است از مکمل‌های کربنات کلسیم خالص مؤثرتر باشد.

 

اگر رژیم غذائی شما فاقد کلسیم است، مصرف مکمل‌ها به شما در رسیدن به نیاز روزانه کمک می‌کند که پوسته تخم مرغ منبع ارزان و کم هزینه برای تامین کلسیم است.

 

بیشتر بخوانید: پوست پیاز برای چی خوب است

 

مطالعه‌ای در مورد زنان یائسه و یائسگی نشان داد که مصرف پودر پوسته تخم مرغ به همراه ویتامین D 3 و منیزیم با بهبود تراکم مواد معدنی استخوان باعث تقویت قابل توجه استخوان‌های آن‌ها می‌شود.

 

غشای پوسته تخم مرغ بین پوسته و سفیده تخم مرغ قرار دارد. مکمل‌های ساخته شده از غشا‌های پوسته تخم مرغ موادی مغذی را فراهم می‌کنند که می‌تواند سلامت مفاصل را بهبود بخشد.

 

غشای پوسته تخم مرغ عمدتا از پروتئین به شکل کلاژن تشکیل شده است و همچنین حاوی مقادیر کمی سولفات کندرویتین، گلوکوزامین و سایر مواد مغذی است.

پوست تخم مرغ خواص گوناگونی دارد

پوست تخم مرغ برای موها خوب است

پوسته‌های تخم مرغ برای مو بهترین مخلوط همگن هستند کافیست برای تقویت موهایتان غشاء سفید پوست تخم مرغ را جدا کنید سپس در یخچال نگهداری شود. پس از آن، آن را با مواد تشکیل دهنده دیگری مانند آب و آوکادو مخلوط کنید و سپس مخلوط را بر روی موها بمالید، یک ساعت صبر کنید و بعد آن را بشویید. این نه تنها باعث تغذیه موها می‌شود، بلکه آن‌ها را درخشان نیز می‌کند.

 

فواید پوست تخم مرغ برای پوست‌

خیلی ها از تونر‌ها برای پاک‌سازی پوست استفاده می‌کنند؛ اما تونر‌ها از مواد شیمیایی تشکیل شده و اثر منفی نیز دارد. حالا اگر شما هم پوست حساسی دارید که سرسیاه یا جوش دارید بهتر است از این ماسک استفاده کنید. یک قاشق چای‌خوری از پودر پوست تخم‌مرغ را با ماست مخلوط کرده هفته‌ای ۲ بار بعد از حمام استفاده کنید.

 

در همین زمینه: آیا آب مرغ مضر است

 

با بالا رفتن سن یا عادات غلط در سبک زندگی کلاژن پوست از بین می‌رود و باعث چین و چروک‌های بسیاری در ناحیه صورت، گردن و دست‌ها می‌شود. این ماسک سرشار از کلسیم است که به کلاژن‌سازی دوباره پوست کمک می‌کند. توصیه می شود یک قاشق چای‌خوری و ماست را یک حبه سیر رنده شده برای رفع چین و چروک‌ها استفاده کنید.

 

خواص دیگر پوست تخم مرغ

پوست تخم مرغ کار بردهای دیگی نیز دارد و می توان از فواید آن بهره برد:

 

پوست تخم مرغ برای رشد گیاهان

اگر از پدر بزرگ و مادر بزرگ‌های خود بپرسید این موضوع را به شما می‌گویند که در زمان قدیم برای رشد بهتر درخت‌ها و میوه‌ها در کنار ریشه‌ی درختان، استخوان‌های گوسفند، مرغ یا خروس را می‌کاشتند. به عقیده آن‌ها این کار به درخت قوت می‌داد. بله درست است «قوت» دقیقا از کلسیم سرشار در استخوان تجزیه و به درخت می‌رسید. پوست تخم مرغ سرشار از کلسیم است و می‌توان به جای کود از آن استفاده کرد. پوست تخم‌مرغ برای بسیاری از موجودات درون خاک مانند حلزون و کرم نیز مفید است.

 

اگر بخواهید دانه‌ای را بکارید پس بهتر است این مراحل جوانه‌زنی را در پوست تخم‌مرغ انجام دهید؛ زیرا هم مواد مورد نیاز آن جوانه فراهم می‌کند و هم جلوه‌ی زیبایی به باغچه‌ی شما می‌دهد. می‌توانید با همان پوسته‌ی تخم‌مرغی آن را بکارید. حتی می‌توانید با استفاده از رنگ‌های طبیعی مانند زعفران، زردچوبه و سماق آن‌ها را رنگ کنید.

 

تمیز کردن سینک و ظرف‌ ها

حتما می‌دانید که چقدر این مواد شوینده به محیط زیست ما آسیب می‌زنند. آسیب‌هایی که موجب آلودگی آب، خاک و در نهایت منبع تغذیه ما می‌شود. بهتر است به خاطر خود و فرزندان‌مان هم که شده از شوینده‌های طبیعی استفاده کنیم. شوینده‌های طبیعی مانند پوست تخم‌مرغ. می‌توانید سینک را خیس کرده و پودر پوست‌تخم مرغ را روی آن بریزید. درخشش بعد از شستوشو سیینک شما، خیره کننده است.

 

بدانید: نمک سیاه چیست و چه خاصیت هایی دارد

 

بسیاری از لکه‌ها بر روی ظروف باقی می‌مانند و از بین نمی‌روند مانند لکه‌های قهوه‌ای داخل لیوانی که همیشه در آن قهوه یا چایی می‌نوشید. کمی از این پودر پوست تخم‌مرغ را در آن پباشید و سپس بشویید.

ضررهای مصرف پوست تخم مرغ چیست

پوسته تخم مرغ چه مضراتی دارد

اگر پودر پوسته تخم مرغ درست تهیه شود بی خطر است؛ اما موارد زیر را باید در نظر گرفت:

 

- سعی نکنید تیکه‌های بزرگ پوسته تخم مرغ را قورت دهید؛ زیرا ممکن است به گلو و مری آسیب برساند.

 

در همین رابطه: خواص و مضرات سفیده تخم مرغ

 

-پوسته تخم مرغ ممکن است به باکتری‌هایی مانند سالمونلا انتریتیدیس آلوده باشد؛ بنابراین برای جلوگیری از خطر مسمومیت غذایی، حتما قبل از خوردن پوسته تخم مرغ‌ها را بجوشانید.

 

- مکمل‌های کلسیم طبیعی ممکن است حاوی مقادیر نسبتاً بالایی از مواد معدنی سمی، از جمله سرب، آلومینیوم، کادمیوم و جیوه باشند؛ با این حال مقادیر این عناصر سمی در پوسته تخم مرغ کمتر از سایرین است و جای نگرانی نیست.

 

منابع: ایرنا – باشگاه خبرنگاران – بهداشت نیوز

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.