2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
تالاب کردخورد کجاست و چگونه باید برویم

تالاب کردخورد کجاست و چگونه باید برویم

تالاب کردخورد یا آق‌ گلی در استان همدان چه دیدنی هایی دارد و آدرس آن کجاست؟ چگونه به این منطقه سفر کنیم؟

دوات آنلاین -اگر اهل طبیعت گردی هستید و می خواهید به مناطق بکر و زیبا بروید تا حال دلتان خوب شود یکی از جاهایی که حتما باید به آن سر بزنید تالاب کردخورد یا آق‌ گلی است که به ویژه در فصل پاییز با ورود پرندگان مهاجر بسیار دیدنی می شود.

تالاب کردخورد یا آق گلی در استان همدان واقع شده است

آدرس تالاب کردخورد

همشهری نوشت: تالاب کردخورد با نام آق‌ گلی هم شناخته می‌شود. این مکان طبیعی و جذاب در حد فاصل 2استان مرکزی و همدان جای گرفته و با شهر ملایر تنها 20کیلومتر فاصله دارد. در نزدیکی این تالاب روستایی با نام کردخورد وجود دارد که بی‌شک نام تالاب هم از همین روستا گرفته شده است. این تالاب طبیعی قدمتی چند هزار ساله دارد و کارشناسان زمین‌شناسی سابقه آن را به بیش از 40هزار سال قبل نسبت داده‌اند.

 

مکانی که این تالاب در آن قرار دارد، نسبت به کل منطقه پست‌تر است و همین موضوع باعث شده تا به‌عنوان یک منطقه آبگیر، همیشه پرآب باشد. البته تالاب کردخورد یا آق‌ گلی را یک تالاب فصلی می‌شناسند و دلیل آن هم همین موضوع آبگیری در فصل‌های پربارش سال است.

 

بیشتر بخوانید: ورکانه همدان؛ چگونه برویم و چه دیدنی هایی دارد

 

آق‌ گلی از طریق بارش‌هایی که در منطقه صورت می‌گیرد، پرآب می‌شود و همچنین چشمه‌ها و آب‌های موجود روی کوه‌ها و بلندی‌های اطراف هم به سمت این تالاب سرازیر می‌شوند. در کنار همه این آب‌هایی که به سمت کردخورد سرازیر می‌شوند، ورود رودخانه قره‌چای به این تالاب را مهم‌ترین منبع تأمین آب آن می‌دانند.

پرندگان مهاجر هر ساله به تالاب کردخورد می روند

پرندگان مهاجر در تالاب آق‌ گلی

تالاب 600هکتاری آق‌ گلی در روزهای سرد سال مهمان‌های ویژه‌ای دارد؛ پرندگان مهاجری که هزاران کیلومتر را طی می‌کنند تا در این زیستگاه ارزشمند روزهای سرد سال را سپری کنند. بیشتر مساحت کردخورد معمولا در نیمه‌های تابستان خشک می‌شود و تنها مقدار اندکی از آن باقی می‌ماند. اما با شروع بارش‌ها و سرازیرشدن آب‌های سطحی، به سرعت به زیر آب می‌رود و کم‌کم مهمان‌های آن هم از راه می‌رسند. در این منطقه تاکنون 46گونه از پرندگان مشاهده شده که بیشتر آنها از داخل کشور به سمت این تالاب حرکت می‌کنند.

 

عمده پرندگان مهاجر خارجی که این زیستگاه را برای کوچ خود انتخاب می‌کنند، معمولاً در اوایل بهار مهمان کردخوردند. در این تالاب پرندگانی چون اردک مرمری، حواصیل زرد، بوتیمار کوچک، چوب پا، پرستوی دریایی، خوتکا، فلامینگوی بزرگ، کاکایی سرسیاه، اردک بلوطی، چنگر نوک سرخ، مرغ سقا، غاز خاکستری و بسیاری از گونه‌های کمیاب و زیبا مشاهده شده که هرکدام جلوه‌ای خاص به این منطقه بخشیده است.

 

حتما بخوانید: راهنمای کامل سفر به نهاوند

 

وجود منابع غنی غذایی و همچنین زیستگاهی امن، پرندگان مهاجر را به این منطقه می‌کشاند و برای جلوگیری از برهم‌خوردن این نظم طبیعی، در این تالاب و اطرافش شکار ممنوع است. منطقه کردخورد علاوه بر تالابی که در آن وجود دارد، یک ویژگی ارزشمند دیگر هم دارد: دشت‌ها و دامنه‌های وسیعی که در اطراف آن وجود دارد. وجود مجموع این تنوع محیطی ارزش تالاب را دوچندان کرده و همین باعث شده تا کردخورد به‌عنوان یکی دیگر از آثار ملی و طبیعی ایران به ثبت برسد. در تالاب طبیعی و چشم‌نواز کردخورد پرندگان با خیالی آسوده مشغول گشت‌وگذار هستند و زیستن انواع گونه‌های متعدد در این منطقه با چشم غیرمسلح هم به راحتی و سهولت قابل دیدن است. علاوه بر همه اینها، تنوع زیست‌محیطی و تالاب و اطراف آن باعث شده تا برخی پرندگان در زمین‌ها و کوه‌های اطراف لانه بسازند و تنها به بستر اصلی آق‌ گلی بسنده نکنند.

تالاب کردخورد بسیار زیبا و تماشایی است

تفریحات تالاب کردخورد

این تالاب دو 2فصل جذاب برای تماشا و لذت‌بردن از آن دارد. نخستین فصل جذاب این تالاب بهار است که با آب‌شدن برف کوه‌های اطراف و بارش‌های بهاری آبگیری می‌شود و پرندگان مهاجر از دیگر کشورها به این منطقه مهاجرت می‌کنند و جلوه‌ای متفاوت به آن می‌بخشند. پاییز دومین فصل جذاب در تالاب کردخورد است که باران‌های پاییزی به سرعت به پر آب‌شدن آن کمک می‌کنند و دسته‌دسته پرنده‌های مهاجر در اطراف این تالاب فرود می‌آیند.

 

فیلم: غار علیصدر را اینجا ببینید

 

زیبایی‌ها در این دو فصل بسیار چشم‌نواز و محسورکننده است و کمتر گردشگری وجود دارد که با دیدن این تصاویر حیرت‌زده نشود. وجود همین گونه‌های متعدد جانوری و پرنده‌های کمیاب باعث شده تا مهم‌ترین تفریح در کنار کردخورد پرنده‌نگری باشد. علاقه‌مندان به طبیعت و خصوصاً دوستداران محیط‌زیست، در فصل پاییز در اطراف این تالاب به وفور به چشم می‌خورند و هر کدام دوربین به‌دست مشغول تماشا و ثبت لحظات کم‌نظیر از این پرندگان زیبا و منحصر به فرد هستند. البته در کنار تماشای پرنده‌ها، تفریحات متعدد دیگر همچون کوهنوردی، برپاکردن کمپ‌های گروهی، بازدید از روستاهای اطراف و نشستن در کنار این محیط جذاب در این فصل از سال در منطقه کردخورد بسیار رواج دارد.

 

دیدنی های اطراف کردخورد

اگر علاوه بر گشت‌وگذار در تالاب کردخورد تمایل دارید تا با اطراف آن هم بیشتر آشنا شوید، نخستین و بهترین پیشنهاد رفتن به سمت ملایر است. شهرستان ملایر که در فاصله 20کیلومتری از این منطقه قرار دارد، بسیار دیدنی و جذاب است.

 

در اطراف این شهر چندین جاذبه طبیعی و تاریخی وجود دارد که هر کدام به تنهایی می‌تواند یک مقصد جذاب برای سفر باشد. البته منطقه کردخورد از نظر گیاهان دارویی هم بسیار شناخته شده است. اگر به جمع‌آوری و کندن این گیاهان از دل طبیعت هم علاقه دارید، بهتر است از بومیان منطقه کمک بگیرید و در کوه‌های اطراف تالاب آق‌ گلی برخی از آنها را دست‌چین کنید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.