2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
دره راگه کجاست و چگونه باید برویم

دره راگه کجاست و چگونه باید برویم

تنگه راگه از جاهای دیدنی رفسنجان در استان کرمان است. راهنمای سفر به این منطقه بی نظیر را بخوانید.

دوات آنلاین -تنگه یا دره راگه منطقه ای دیدنی در نزدیکی شهرستان رفسنجان است که مکانی رازآلود و عجیبو غریب محسوب می شود و از سفر به آنجا به ویژه در فصل پاییز لذت خواهید برد.

 

مشخصات تنگه راگه

همشهری نوشت: یکی از جاذبه‌های طبیعی و منحصر‌به‌فرد در استان کرمان تنگه یا دره راگه است. این دره با شکل و شمایلی خاص و عجیب در نزدیکی شهر رفسنجان قرار دارد و در بین مردم منطقه از اهمیت خاصی برخوردار است. ظاهر تنگه راگه بسیار عجیب است و شکل و شمایلی که روی دیواره‌های آن وجود دارد، این دره را متفاوت و خاص کرده است. طول این دره در حدود 20کیلومتر و در قسمت‌های عمیق آن ارتفاع دیواره‌ها تا 80متر هم هست.

 

در دل این دره یک رودخانه دائمی هم در جریان است که تقریباً در تمام روزهای سال آب در آن جریان دارد، اما به‌دلیل جنس خاک و مواد معدنی موجود در آن قابل‌آشامیدن نیست. در روزهایی که هوا ابری و احتمال بارندگی وجود دارد، خطر سیل و بالا آمدن آب رودخانه یک تهدید جدی و بسیار مهم برای گردشگرانی است که قصد بازدید از این مکان را دارند.

تنگه راگه در کجای رفسنجان واقع شده است

دره راگه، بهشت کویر

دره راگه در بین مردم منطقه به بهشت کویر نیز شهره است و برای بومیان، این مکان از اهمیت خاصی برخوردار است. وقتی وارد این دره می‌شوید انگار در یک فیلم ماجراجویانه هستید و هرلحظه باید منتظر یک اتفاق یا صحنه متفاوت باشید. با اینکه این مکان در یک دشت کویری و گرم قرار گرفته اما در گرم‌ترین روزهای سال هم هوایی بسیار خنک و مطبوع در دل آن در جریان است.

 

بیشتر بخوانید: غار ایوب کجا است و چه ویژگی هایی دارد

 

صخره‌هایی که در راگه به چشم می‌خورند، شاید میلیون‌ها سال قدمت داشته باشند و این خطوط و نقش و نگارهایی که در جای‌جای آن نقش بسته، حاصل فرسایش خاک و آبی است که اتفاق افتاده است. به دره راگه یک دره زنده هم می‌گویند و دلیل آن تغییراتی است که همچنان در اثر فرسایش آب و خاک در این منطقه درحال رخ دادن است.

چگونه به دره راگه سفر کنیم

تفریحات دره راگه

در مکان‌های این مدلی مهم‌ترین تفریح قدم زدن و لذت بردن از محیط پیرامون است. برای لذت بردن و استفاده حداکثری باید در نخستین قدم زمان را مدیریت کنید. اگر هدف از رفتن به سمت تنگه راگه تماشای این صخره‌ها و گذر از دل آن است، باید در ساعت‌های اولیه صبح وارد و قبل از تاریکی هوا خارج شوید. اما اگر می‌خواهید در کنار قدم زدن در دل صخره‌ها، آسمان پرستاره کویری را هم ببینید و از تماشای آن نهایت بهره را ببرید، ناچارید در تاریک‌ترین زمان ممکن به سمت راگه حرکت کنید. در این میان عده دیگری هم هستند که علاوه بر همه تفریحات ممکن، هدف اصلی حرکت به سمت تنگه راگه را در عکاسی خلاصه کرده‌اند.

 

از حق هم نگذریم، صحنه‌ها و شکل و شمایلی که در اینجا وجود دارد، بسیار حیرت‌انگیز است و عکاسی از آنها یک تجربه هیجان‌انگیز و منحصربه‌فرد محسوب می‌شود.

 

وقتی پای ماجراجویی و رفتن به مکان‌های بکر و طبیعی به میان می‌آید، باید منتظر شرایطی متفاوت از جاذبه‌های دیگر باشیم و به تبع آن نیاز به رعایت احتیاط دوچندان می‌شود. در این مناطق به هیچ عنوان نباید به‌صورت انفرادی سفر کنیم و علاوه بر گروهی بودن، حتماً باید از تجربه افراد حرفه‌ای و آشنا به محیط هم استفاده کنیم. نکته مهم بعدی که در تنگه راگه باید درنظر داشته باشیم رودخانه آن است.

 

راهنمای سفر: کویر دق سرخ کجاست و چگونه باید برویم

 

این رودخانه فصلی نیست و در تمام روزهای سال در جریان است و به همین دلیل ممکن است در زمان بارندگی با خطر سیل روبه‌رو شوید. بهتر است قبل از رفتن به این منطقه شرایط آب‌وهوایی را بررسی کنید. علاوه بر این موارد، آبی که در این رودخانه جاری‌ است، قابل‌آشامیدن نیست و حتی در قسمت‌هایی که به ظاهر شفاف و زلال هستند، وسوسه نشوید و ننوشید. یکی دیگر از مواردی که در سفر به این تنگه باید درنظر بگیرید، وجود جانوران سمی و خطرناک است. به‌دلیل کویری بودن منطقه، مار و عقرب و دیگر خزندگان خطرناک در اینجا به وفور وجود دارند که نباید از آنها غافل شوید، خصوصاً در شب که به راحتی قابل‌دیدن نیستند.

فصل پاییز برای سفر به دره راگه مناسب است

تنگه راگه، زیستگاه باارزش

راگه بعد از ژئوپارک جهانی قشم و ژئوپارک ارس، سومین ژئوپارک طبیعی ایران به‌حساب می‌آید. این جاذبه دیدنی و منحصر‌به‌فرد از نظر بکر بودن و ویژگی‌های ظاهری، یک نمونه بسیار باارزش در کشور محسوب می‌شود که زیستگاه جانداران بسیاری هم هست.

 

در این منطقه جانوران گوناگونی مانند عقاب و دراج و کبک به چشم می‌خورند که در طول پیاده‌روی در مسیر راگه شاید بتوانید آنها را از نزدیک ببینید. اگر در زمان پیاده‌روی در این دره حفره‌های متعددی را در قسمت‌های بالایی دیواره‌ها مشاهده کردید، تردید نکنید که چشم در چشم آشیانه عقاب و شاهین شده‌اید. به فاصله کمی از این دره یک زیستگاه ارزشمند جانوری دیگر هم وجود دارد که آهو با ارزش‌ترین جاندار آن منطقه به‌حساب می‌آید و شاید برای عقاب‌های دره راگه منطقه حفاظت شده بدوئیه یک شکارگاه باارزش محسوب شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.