2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين

شهر ماهان چه جاهای تاریخی و دیدنی دارد

اگر قصد دارید به شهر ماهان در استان کرمان سفر کنید امکان تاریخی و تفریحی این شهر در اینجا معرفی شده اند.

دوات آنلاین -شهر ماهان، شهری تاریخی در استان کرمان است که جاهای دیدنی زیادی دارد و همان طور که در فیلم بالا مشاهده می کنید قطعا از سفر به آنجا لذت خواهید برد. این شهر در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر کرمان واقع شده است.

باغ شاهزاده؛ از دیدنی های شهر  ماهان

باغ شاهزاده؛ از دیدنی های شهر  ماهان

از نقاط دیدنی شهر ماهان باغ شاهزاده است که در دوران قاجار به دست عبدالحمید میرزا فرمافرما ساخته شده و سال‌ها مقر حکومتی کرمان بوده است. این باغ در حدود ۴ کیلومتری شهر ماهان و حوالی شهر کرمان و در دامنه کوه‌های تیگران واقع شده و مربوط به اواخر دوره قاجاریه است. طول باغ شاهزاده کرمان ۴۰۷متر و عرض آن ۱۲۲ متر است و بزرگترین و زیباترین باغ تاریخی ایرانی محسوب می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: دره راگه کجاست و چگونه باید برویم

 

این باغ ابتدا به دستور محمد حسن خان سردار ایروانی حاکم وقت کرمان ساخته شد و بنای درون آن بعدا توسط عبدالحمید میرزا ناصرالدوله حاکم کرمان طی یازده سال حکمرانی وی (۱۲۹۸ ه . ق تا ۱۳۰۹ ه. ق) ساخته شد و با مرگ وی نیز بنای آن نیمه تمام رها شد.

 

گفته می‌شود وقتی خبر مرگ ناگهانی حاکم را به ماهان می‌برند، بنایی که مشغول تکمیل سردر ساختمان بود تغار گچی را که در دست داشته محکم به دیوار کوبیده و کار را رها کرده و فرار نموده است. به همین علت جاهای خالی کاشی‌ها را بر سردر ورودی می‌توان دید. تاریخ بنای باغ ۱۲۷۶خورشیدی است. این باغ در سال ۱۳۵۷ مرمت شد ولی در زلزله سال ۱۳۶۰ آسیب‌هایی دید که سرانجام بعد از خریداری، توسط اداره فرهنگ و هنر با شماره 1012 در فهرست آثار ملی ثبت شد و مورد بازسازی و ترمیم قرار گرفت.

 

بناهای باغ عبارتند از کوشک اصلی یعنی سکونتگاه دائمی و یا فصل مالک که در انتهای فوقانی باغ قرار دارد. سردر خانه در مدخل باغ به صورت بنایی خطی جبهه ورودی باغ را اشغال کرده و در دو طبقه بنا گردیده است. طبقه فوقانی دارای اطاق‌هایی است که برای زندگی و پذیرایی پیش بینی شده‌اند. سایر بناهای خدماتی باغ از حصار اصلی استفاده نموده و به صورت دیواری مرکب بناهای مختلف خدماتی را در نقاط مناسب در خود جا داده است. این باغ علاوه بر سردر، شامل عمارت شاه‌نشین و حمام نیز می‌باشد. در حال حاضر قسمت شاه‌نشین، به یک رستوران تبدیل شده و توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.

مقبره شاه نعمت‌الله ولی در شهر ماهان

مقبره شاه نعمت‌الله ولی در شهر ماهان

مقبره شاه نعمت‌الله ولی نیز در ماهان قرار دارد. شاه نعمت‌الله ولی از صوفیان و فیلسوفان دوران صفویه است و تبارش به امام موسی کاظم (ع) می‌رسد.

 

ساخت آستانه شاه نعمت الله ولی در نیمه اول قرن نهم یعنی سال 840 هجری قمری آغاز و طی 6 قرن تا اواخر قرن چهاردهم ادامه یافته است. این ساختمان که نشانه ای از فرهنگ پربار معماری ایران است، در ابتدا به صورت یک تک بنا با گنبدی رفیع بر فراز فضائی چهار گوش درون باغ بزرگی بوده که بعدها بناهای دیگری به آن افزوده شده است.

 

عمارت تاریخی مرقد شاه نعمت الله ولی، صحن ها و رواقهای اطراف آن حدود 6 هزار متر مربع وسعت دارد. این عمارت شاهکاری از هنر معماری شش قرن اخیر با تلفیقی از فضای معماری مقبول و باغ سازی بسیار فرح انگیز و صفائی عارفانه است.

 

مرحوم دکتر حمید فرزام در کتاب تحقیق در احوال و نقد آثار و افکار شاه نعمت الله ولی نوشته: نخستین کسی که فرمان داد گنبد و بارگاهی رفیع و مجلل بر مرقد شاه ولی بنا کنند، سلطان احمد شاه بهمنی پادشاه دکن هندوستان بود که از مریدان و هواخواهان خاص او بشمار می رفت.

عمارت شترگلو؛ از اماکن تاریخی ماهان

عمارت شترگلو؛ از اماکن تاریخی ماهان

ساختمان شترگلو که در مشرق شهر ماهان و در مسیر قنات وکیل آباد قرار گرفته یکی از دیدنی ترین آثار تاریخی دوره قاجار است. در مرکز ساختمان شترگلو ماهان حوضخانه ای زیبا که با سقف بلند و گنبدی شکل و مقرنس کاری شده، قرار دارد.

 

در همین زمینه: باغ سنگی درویش خان کجا است و تاریخچه آن چیست

 

در اطراف این حوضخانه علاوه بر اتاق ها و رواق هایی که با گچبری های زیبا تزئین یافته اند، دهلیزهایی تعبیه شده که جریان هوا را از دو بادگیر قرینه و زیبا، پس از عبور از خنکای آبی که به طور مداوم از یک فواره می جوشد و در حوض و پاشویه ها جریان می یابد به فضاهای پیرامونی که برای استراحت ساکنان خانه  در روزهای گرم تابستان پیش بینی شده  هدایت می کند که بی شک یکی از نبوغ آمیزترین جلوه های هنری و تمهیدات خلاق مهندسان و معماران ایرانی در مبارزه اندیشمندانه با گرمای تابستان حاشیه کویر را به نمایش می گذارد. هوای پاک و سالمی که بدون مصرف هرگونه سوخت و هزینه ای طراوت و شادابی کوهستان را تداعی می کند.

 

این ساختمان کم نظیر به جهت استفاده از آجرهای سفالی در پوشش سقف و شیب بندی مناسب و دقیق از آفت نفوذ آب باران در امان مانده و به رغم گذشت سالیان در مجموعه آثار تاریخی دیار کریمان تا امروز که سازمان میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی استان عزم خود را برای مرمت و بازسازی آن جزم کرده است، استوار و پابرجا باقی مانده است. حتی اگر قنات وکیل آباد ماهان نیز از جوشش افتاده باشد، این بنای ارزشمند می تواند با استفاده از آب چاه حالت نخستین را بازیافته و به عنوان یک واحد پذیرایی سالانه مورد استفاده هزاران نفر از گردشگران ایرانی و خارجی قرار گیرد.

 

به عمارت متولی باشی بروید

عمارت متولی باشی یا عمارت  بیگلربیگی ، باغ زیبایی در ضلع غربی آستانه شاه نعمت الله ولی وجود دارد که به فضل علیخان بیگلربیگ منصوب است  و در سال 1250 تا 1264  هجری قمری به سبک معماری قاجاری  بنا شده است  و توسط دو پل به آستانه شاه متصل بوده  که در جریان سیل 1311 تخریب و خانه مذکور از آستانه جدا شده است.

تیگران، منطقه خوش آب و هوا در شهر ماهان

تیگران، منطقه خوش آب و هوا در شهر ماهان

در نزدیكی ماهان بلندی ها و دره های تیگران وجود دارد كه چشمانداز بسیار زیبایی را آفریده است. این منطقه سرسبز و زیبا در 10 کیلومتری شمال  باغ شاهزاده ماهان قراردارد و آب فواره های باغ  از چشمه های این منطقه  زیبا تامین می شود.

 

حتما بخوانید: غار ایوب کجا است و چه ویژگی هایی دارد

 

مکان های دیدنی دیگر

مسجد جامع ماهان، بی بی گرامی، حمام خان و تلمبه های ریگ ماهان از جاهای دیدنی و تاریخی دیگر این شهر استان کرما هستند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.